چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / تجمیع حمایت‌های مختلف دولت از نخبگان در قالب یک بسته/«آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان» رونمایی شد
تجمیع حمایت‌های مختلف دولت از نخبگان در قالب یک بسته/«آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان» رونمایی شد

تجمیع حمایت‌های مختلف دولت از نخبگان در قالب یک بسته/«آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان» رونمایی شد

کسب و کار نیوز- «آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی» شنبه سیزدهم اسفند ماه رونمایی شد. مراسم رونمایی از «آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در معاونت علم، فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه، رییس جمهور دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌داند و اهتمام ویژه‌ای به جذب نخبگان دارد، بسته تجمیعی حمایت از نخبگان را که آیین‌نامه آن هفته گذشته به تصویب دولت رسید، تشریح کرد. به گزارش ایرنا، ساختمان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری صبح امروز شنبه میزبان یک نشست با حضور محمدصادق خیاطیان، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با موضوع تشریح بسته‌ حمایتی از نخبگان ایرانی بود.

خیاطیان در این نشست که با حضور دهقانی فیروزآبادی رییس بنیاد ملی نخبگان و باقری مقدم قائم مقام این بنیاد همراه بود، با تاکید بر اینکه امروز نیازمند ورود نخبگان به عرصه های مختلف برای رفع مسائل کشور هستیم، زمینه سازی برای حضور اثربخش نخبگان و استعدادهای برتر را به منظور رفع مسائل مختلف کشور در حوزه های مختلف ضروری دانست. رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه، دکتر رییسی رییس جمهور دانشگاه ها را اتاق فکر دولت می داند و دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به جذب نخبگان دارد، به تشریح بسته تجمیعی حمایت از نخبگان که آئین نامه آن هفته گذشته به تصویب دولت رسید، پرداخت.

وی اظهار کرد: با همکاری و هماهنگی انجام شده با دستگاه های مرتبط با حوزه نخبگان از جمله معاونت علمی و فناوری در خصوص نحوه حمایت از نخبگان به اجماع رسیدیم و این مهم با استفاده از ظرفیت کارشناسان در قالب یک بسته تجمیعی طراحی شد. خیاطیان گفت: انقلاب ما با جمهوریت و مردمی‌بودن انقلاب شکل گرفته و توجه به نخبگان از اول انقلاب در دستور کار بوده است. البته در برهه‌های زمانی مختلف بسته به اقتضای آن زمان نوع حمایت‌ها متفاوت بوده است. در گذشته نخبگان بدون توجه به امورات مادی و نگاه جاری در زندگی، سعی در تأثیرگذاری در آینده داشتند.

وی ادامه داد: دانشگاه ما وارداتی بود و در تحصیلات تکمیلی بورسیه‌های سنگینی داشتیم و با همتی که نخبگان در کشور کردند این ظرفیت در کشور ایجاد شد. در دوره کرونا اگرهم تحریم نبودیم باز کشورها به واسطه نیازی که داشتند تجهیزاتی را به ایران نمی‌دادند و این جوانان ایرانی بودند که بسیاری از نیازهای ما از جمله دستگاه های ونتیلاتور و واکسن‌های پیشرفته را برآورده کردند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت سیزدهم اهتمام جدی در حمایت از نخبگان وجود دارد و حتی رییس‌جمهور در دانشگاه تهران بر همکاری دولت و دانشگاه تأکید کردند و اینکه دانشگاه اتاق فکر دولت است.  وی گفت: از اواخر سال گذشته مأموریتی مبنی بر حمایت از نخبگان به ما داده شد که این حمایت با استفاده از ظرفیت فعالان این حوزه بتوانیم زمینه حمایت از نخبگان را طراحی کنیم. ما باید بتوانیم به اجماعی برسیم که نوع حمایت‌ها از نخبگان چگونه باشد و خواسته اکثریت نخبگان از دولت، زمینه‌سازی برای اثربخشی آنها بوده است.

خیاطیان ادامه داد: این کار وظیفه دولت است و بخش مهمی از آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی این را توضیح می دهد که دولت چه زمینه‌هایی را می‌تواند فراهم کند تا زمینه جذب نخبگان فراهم شود.

وی گفت: موضوع علوم‌پایه و علوم انسانی نیز حوزه‌ای است که همواره مورد تأکید سیاستگذاران کشور بوده است که با عدم اقبال به حوزه علوم پایه مواجه هستیم. در این آیین‌نامه با کمک دوستان خود در وزارت علوم مشوق‌های لازم برای ورود متقاضیان به علوم پایه را فراهم کنیم چراکه علوم‌پایه جزو رشته‌های مادر است. در حوزه اثربخشی، تعریف پروژه‌های پیشران تحول آفرین با نگاه به آینده است. ما تلاش داریم با کمک دولت و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان زمینه را برای اشتغال هزار نفر فراهم کنیم. رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: نگاه ما فناوری‌محور و مساله‌محور است؛ به طور مثال امنیت غذایی یکی از مسائل ذیل مسئله‌محوری است. وی گفت: در معاونت علمی یک برنامه‌ای تحت عنوان “کانکت” فعالیت می‌کند و در این آیین‌نامه یک بستری فراهم کردیم تا به نوعی در این آیین‌نامه گنجانده شود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.