به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت افزود: امسال یک برنامه متمرکز و متحدالشکل هم به صورت فیزیکی در تمام استانهای کشور عرضه پوشاک به صرفه داریم که نسبت قیمت به کیفیت مطلوب است. در بوستان گفتگو، ارم و مصلای تهران نیز این فروش فوق العاده برگزار خواهد شد. به گفته گرجی، از ۱۵ اسفند ماه فروش فوق العاده پوشاک با تخفیفهای ۲۰ درصد و بیشتر آغاز میشود.
وی ادامه داد: نوآوری امسال استفاده از سکوهای دیجیتال فروش است؛ ۴ سکوی فروش اصلی شامل باسلام با سکوی فروش ۲۸ هزار غرفه فروش پوشاک، بانیمو سکوی فروش اقتصادی پوشاک با عرضه ۷۰۰ برند داخلی، دیجی استایل سکوی فروش تخصصی پوشاک با عرضه ۱۲۰۰ برند داخلی و مجموعه کسبینو، به صورت هماهنگ از دوشنبه ۱۵ اسفند تا جمعه ۲۶ اسفند اقدام به ارائه پوشاک به صرفه خواهند کرد.
مدیرکل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت تاکید کرد: نوآوری که امسال داشتیم استفاده از سکوهای دیجیتال فروش است و با هماهنگیهای انجام شده چهار سکوی باسلام، بانیمد، دیجیاستایل و کسبینو در آن حضور خواهند داشت که هر یک با محصولات متنوعی از برندهای داخلی کار میکنند. برپایه این گزارش، حذف هزینه ارسال به تمام نقاط کشور و تعویض یک بار رایگان پوشاک، از جمله شرایط عرضه محصول توسط سکوهای یاد شده است. همچنین عرضهکنندگان کالا در این پلتفرمها، مالیات و کرایه مغازه نمیدهند و به همین دلیل نیازی به اخذ مجوز هم ندارند.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت در مورد قاچاق پوشاک، اظهار کرد: قاچاق کالا در سطح عرضههای فیزیکی و نمایشگاهها هم وجود دارد و نمیتوان صرفاً گفت که سکوهای دیجیتال پوشاک قاچاق میفروشند. وی در مورد بالا بودن قیمت پوشاک و کاهش تقاضا، گفت: تلاش این است که برای شب عیدی مکانهای فروش تضمینی کالا با قیمت مناسب را اطلاع رسانی کنیم.
گرجی افزود: بخشی از قیمت بالای پوشاک ناشی از تورم تولیدکننده است. آخرین گزارش نیز نشان داد که شاخص تورم پوشاک در فصل پاییز حدود ۵ درصد است اما اجاره بها بالای ۲ درصد بوده است. این مقام مسئول تصریح کرد: شاخص تورم مصرف کننده از خرداد تا دی ماه نزولی بوده است. در دی ماه ۲.۲ درصد بوده اما در این ۲ ماه به ۳ درصد رسیده است. موصوع این است که شاخص تورم پوشاک چندان بالا نیست. وی افزود: به نظر ما چندان افزایش قیمتی در پوشاک نداریم و این کالا قابل خرید است.
گرجی در مورد فروش برندهای خارجی در بازار ایران، گفت: سال ۹۶ مجوزی به بعضی از مجموعهها برای واردات پوشاک اعطا شد و در سالهای بعد به دلیل محدودیتهای ارزی به طور کل جلوی واردات گرفته شد و هیچ مجوزی اعطا نشد. وی افزود: بر اساس ادعای شرکتها، برندهایی که از قبل مجوز گرفته بودند در حال حاضر تولید داخل انجام میدهند و کالاهای آنها وارداتی نیست. منتهی اثبات این ادعا کمی زمانبر است زیرا موضوع پیچیده است. مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اضافه کرد: اگر تولید داخل انجام دهند نگاه متفاوت داریم اما قرار است سال بعد نحوه نظارت و نحوه تعامل با این شرکتها تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: ماشین آلات دوخت، نیروی کار، تأمین مواد اولیه، قراردادهای برون سپاری و… این شرکتها بررسی شده است و بررسیهای بیشتر هم انجام میشود. گرجی در پاسخ در مورد اینکه آیا این شرکتها به اسم برند خارجی کالای تولید داخل عرضه میکنند؟ تصریح کرد: این واحدها به اسم برند خارجی کالا میفروشند.
وی در خصوص تجارت چمدانی پوشاک، گفت: تجارت چمدانی در قالب بار مسافری ممنوع نیست اما در حال تعیین سقف برای آن هستیم و نظر ما این است بخشی از سقف به صورت وزنی شود.
گرجی در مورد حمایت وزارت صمت از تأمین مواد اولیه پوشاک، اظهار کرد: حمایت ما در مواد اولیه مربوط به تعرفه است؛ پارسال تعرفه مواد اولیه از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت و امسال هم با تعاملی که با مجلس کردیم تعرفه مواد اولیه پوشاک برای سال آینده همان یک درصد خواهد بود.
کسب و کارها بابت فروش محصولات خود در پلتفرم “کسبینو” هیچ کارمزدی پرداخت نمی کنند
در همین رابطه محمد حسین معدنچی، مدیر “سی آر ام” و پشتیبانی “کسبینو” گفت: کسب و کارها بابت فروش محصولات خود در پلتفرم “کسبینو” هیچ کارمزدی پرداخت نمی کنند. وی افزود: همچنین در راستای حمایت از تمامی واحدهای صنفی، فروشگاه داران،تولیدی ها، صاحبان صنایع و برند ها یک میلیون تومان اعتبار تبلیغاتی جهت استفاده از تبلیغات دیجیتال “کسبینو” اهدا میگردد.
به گفته معدنچی، در این کمپین کسب و کارها باتوجه به امکان ثبت موقعیت کسب و کار خود بروی نقشه بومی کسبینو، غیر از معرفی و تبلیغ کمپین مجازی خود می توانند کمپین حضوری خود را معرفی نمایند تا خریدارانی که در نزدیکی کسب و کارها حضور فیزیکی دارند بتوانند مراجعه حضوری نیز داشته باشند.