صفحه اصلی / اسلایدر / آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی بدون افزایش قیمت
آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی بدون افزایش قیمت

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی بدون افزایش قیمت

کسب و کار نیوز- پیش فروش بلیط قطارهای نوروزی در حالی از ساعت ۸ صبح امروز به صورت حضوری آغاز می شود که قرار شده قیمت ها برای نوروز ۱۴۰۲ افزایش نیابد. اما سوال این است آیا برای مقابله با بازار سیاه فکری شده است؟

به گزارش کسب و کار نیوز، پیش فروش بلیط قطارهای نوروزی امروز در حالی از ساعت ۸ صبح به صورت حضوری برای کل مسیرها غیر از مسیر مشهد مقدس آغاز می شود که طبق گفته سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن و بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طبق هماهنگی صورت گرفته با شرکتها هیچ گونه افزایش قیمتی رخ نخواهد داد.
متقاضیانی که قصد خرید بلیط به صورت حضوری دارند می توانند با مراجعه به آژانس از ساعت ۸ صبح اقدام به تهیه بلیط به غیر از مسیر مشهد مقدس اقدام کنند. البته افرادی که توانایی خرید به صورت اینترنتی دارند عرضه اینترنتی بلیط قطارها از ساعت ۱۴ امروز نیز انجام خواهد شد. سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از امروز پیش فروش بلیط قطارهای نوروزی برای کل مسیرها غیر از مسیر مشهد مقدس آغاز می شود گفت: از روز یکشنبه ۱۴ اسفند پیش فروش مسیرهای منتهی به مشهد غیر از مسیر تهران-مشهد و بالعکس نیز با همین روش حضوری و اینترنتی آغاز می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن البته با تاکید بر اینکه قیمت بلیط قطار برای نوروز ۱۴۰۲ افزایش نمی‌یابد اضافه کرد: از روز دوشنبه ۱۵ اسفند نیز بلیط قطارهای نوروزی مسیر تهران مشهد-عرضه و بالعکس خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی که کرده‌ایم برای نوروز ۱۴۰۲ میزان ۱۰ درصد افزایش قطارها نسبت به نوروز ۱۳۹۸ (پیش از کرونا) داشته باشیم.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی هر سال در اول اسفند ماه زمان پیش فروش های نوروزی بلیط قطار را اعلام و آغاز می کرد اما امسال با دو هفته تاخیر زمان آغاز پیش فروش را اعلام کرد. اگر چه طبق گفته های مدیر عامل راه آهن قرار است قیمت ها تغییری نکند اما نکته ای که در آن وجود دارد این است که با آغاز پیش فروش ها آیا شاهد بازار سیاه به دلیل همین عدم رشد قیمت ها نخواهیم بود؟

طبق برنامه همه ساله و تدابیر اندیشیده شده برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ زمان اجرای پیش فروش نوروزی همه ساله از روز ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین بود اما امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان(از سوم فروردین) و عید نوروز محدودیت هایی در این خصوص به وجود آمده است که یکی از همین محدودیت ها آغاز پیش فروش مسیر مشهد با یک روز تاخیر است. اما آنچه که برای خرید بلیط قطار به صورت حضوری بسیار حائز اهمیت است این است که متقاضیان هنگام خرید حضوری بلیط قطارهای نوروزی حتماً کارت ملی خود را به همراه داشته باشند و پس از خرید بلیط از دریافت پیامک تایید خرید و اطلاعات سفر اطمینان حاصل کنند. چرا که عدم دریافت پیامک خرید بلیط، می‌تواند فرصت هرگونه سوء استفاده از خریدِ مسافر را به‌وجود آورد.

آنطور که علیرضا علی‌سلیمانی عضو هیأت مدیره‌ رجا اعلام کرده است مسافران‌، هنگام خرید بلیط از هر یک از روش‌های موجود (حضوری یا سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها)، حتما شماره تلفن همراه خود را برای اطلاع‌رسانی‌های بعدی درج کرده و پس از خرید بلیط از دریافت پیامک تایید خرید و اطلاعات سفر اطمینان حاصل کنند، عدم دریافت پیامک خرید بلیط، می‌تواند فرصت هرگونه سوء استفاده از خریدِ مسافر را به‌وجود آورد. او با اشاره به اینکه عرضه بلیط قطارهای مسافری رجا برای بازه زمانی ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۲، از روز شنبه ۱۳ اسفند آغاز می‌شود، اظهار داشت: فروش بلیط قطارهای مسافری رجا برای همه مسیرها به غیر از مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و بالعکس به صورت ‌مراجعه حضوری از طریق همه مراکز مجاز فروش بلیط قطار در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۳ اسفند و فروش غیر حضوری این مسیرها از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مجاز از ساعت ۱۴ همان روز انجام می‌شود.

‌علیرضا علی‌سلیمانی افزود: عرضه بلیط قطار برای همه مسیرهای منتهی به مشهد مقدس، به غیر از تهران- مشهد، تهران- طبس و تهران- خواف و بالعکس به صورت حضوری در روز یکشنبه ۱۴ اسفند از ساعت ۸ صبح و فروش غیر حضوری این مسیرها از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مجاز از ساعت ۱۴ همان روز انجام می‌شود.

زمان فروش بلیط قطار برای مسیرهای تهران- مشهد، تهران- طبس و تهران- خواف و بالعکس نیز به صورت حضوری روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۸ صبح و آغاز فروش غیر حضوری بلیط برای این مسیرها از ساعت ۱۴ همان تاریخ خواهد بود.

طبق گزارش ها و آمارهای وزارت راه و شهرسازی، سفرهای نوروز ۱۴۰۱ نسبت به دوران قبل از کرونا یعنی سال ۱۳۹۸ روند افزایشی داشت بنابراین پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۲ نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سفر را نسبت به سال گذشته مشاهده کنیم. سفرهای هوایی نوروز ۱۴۰۱ نسبت به قبل از کرونا یعنی سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ درصد، سفرهای ریلی ۴۵ درصد و سفرهای جاده‌ای حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. حال با توجه به این رشد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته و بالا بودن قیمت بلیط هواپیما و کمیاب بودن آن به نظر می رسد هجوم برای خرید بلیط قطار بیش از پیش افزایش داشته باشد. اگر چه اعلام شده است قیمت ها نباید تغییری داشته باشد اما زیانده بودن شرکتهای ریلی و بالا بودن تقاضا احتمال ایجاد بازار سیاه و فروش بلیط با قیمت های بالاتر وجود دارد.

سوال این است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این موضوع چه اقدامی انجام خواهد داد؟ آنطور که شرکت رجاء یکی از شرکتهای حمل و نقل ریلی اعلام کرده است متقاضیان و مسافران می توانند نظرها، انتقادات و پیشنهادهای خود را به شماره پیامک ۵۰۰۰۱۳۹ شرکت رجا پیامک کنند. اما آیا دادن پیامک می تواند کارساز و مقابله کننده با هر گونه بازار سیاه باشد؟

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.