صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو را نزولی کرد/ریزش قیمتها در بازار خودرو
کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو را نزولی کرد/ریزش قیمتها در بازار خودرو

کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو را نزولی کرد/ریزش قیمتها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- خودرو به غلط به یک کالای سرمایه‌ای در کشور تبدیل شده است. بنابراین نوسانات نرخ ارز در قیمت خودرو اثرگذار است. لذا افزایش قیمت ارز در مدت اخیر تاثیر زیادی در افزایش قیمت خودرو داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی در هفته های اخیر افزایش قیمت دلار بر رشد قیمت خودرو تاثیرگذار بوده که کاهش چشمگیر نرخ ارز در روزهای اخیر توانست به روند نزولی قیمتها در بازار خودرو منجر شود. با بهبود شرایط ارزی بازار خودرو نیز روند نزولی قیمتها را در پیش گرفته است. این در حالی است که در صورت رشد مجدد نرخ ارز بازار خودرو نیز هم راستا با آن پیش خواهد رفت. کاهش موقتی قیمت خودروها راهکار کنترل بازار را سخت تر می کند. متولیان بازار باید به سمت اجرای برنامه ها با نتایج بلندمدت بروند. نرخ دلار و قیمت خودرو رابطه تقریبا مستقیمی دارند که با افزایش نرخ این ارز، قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز گران می‌شود و با تثبیت یا کاهش نرخ دلار می‌توانیم شاهد کاهش یا ثبات قیمت‌ها در بازار باشیم.

به هر ترتیب شوک قیمتی دلار، به بازار خودرو نیز رسید؛ البته این بار در جهت نزولی. به گزارش خبرآنلاین، گزارش‌ها از بازار خودرو حاکی از آن است که همزمان با کاهش قیمت ارز، قیمت برخی خودروها نیز در فاز ریزشی قرار گرفته است. این در شرایطی است که فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورتی که کاهش قیمت ارز ادامه‌دار باشد و عرضه نیز در بازار به اندازه کافی، کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه‌دار خواهد بود.

در این شرایط، قرار است که از هفته آینده بزرگ‌ترین طرح فروش تاریخ خودروسازی کشور، با قیمت‌های جدید و تعیین‌شده از سوی شورای رقابت آغاز شود. عرضه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در شرایطی از سوی وزارت صمت برنامه‌ریزی شده است که قرعه‌کشی در این طرح حذف شده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که طی ۲۴ ساعت گذشته قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما در بازار بدون تغییرو ۸۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. البته بنا به گزارش‌ها، پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بازار کاهش ۴۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت آن به ۷۵۵ میلیون تومان رسیده است.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که هایما S۷ در بازار در حدود ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و قیمت آن به یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است. این در شرایطی است که قیمت سمند LX با موتور EF۷ در بازار بدون تغییر بوده و ۴۸۳ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. سمند سورن پلاس بنزینی هم بدون تغییر، به قیمت ۶۳۰ میلیون تومان فروخته شده است.

در بازار خودرو همچنین قیمت تارا دنده‌ای ۳ میلیون تومان نزولی بوده و دنا معمولی نیز ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در حال حاضر تارا دنده‌ای در بازار ۷۹۰ میلیون تومان و دنا معمولی ۷۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. دناپلاس توربو اتومات نیز با کاهش ۲۵ میلیون تومانی قیمت، ۸۹۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است.

بنا به این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار خودرو پژوپارس سال افت ۲۱ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و ۵۳۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. پژو۲۰۶ تیپ ۵ هم با افت ۵ میلیون تومانی قیمت، ۵۸۰ میلیون تومان در بازار قیمت پیدا کرده است. در این میان، تیبا هاچ‌بک‌پلاس در بازار بدون تغییر به قیمت ۳۸۵ میلیون تومان فروخته شد. قیمت ساینا دنده‌ای هم بدون تغییر ماند و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

تاثیرپذیری بازارخودرو از نرخ ارز

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

رابطه مستقیم افزایش نرخ ارز با افزایش قیمتها در بازار خودرو غیرقابل انکار است. چشم بازار خودرو به نوسانات نرخ ارز است. سقف‌شکنی تاریخی نرخ ارز منجر به افزایش بی سابقه قیمتها در بازار خودرو شد. لازم به ذکر است در صورت ادامه روند افزایشی در بازار ارز، بازار خودرو نیز به رشد قیمتها ادامه خواهد داد.

مشکلاتی هم که پیش روی واردات خودرو وجود دارد تاثیرپذیری بازار را کاهش داده است. تعداد خودروهایی وارداتی نیز به اندازه ای نیست که بتواند بر بازار اثرگذار باشد. در مورد نحوه فروش و تحویل این خودروها نیز اطلاع رسانی درستی انجام نمی شود. اخبار ضد و نقیض در رابطه با فروش این خودروها به نابسامانی بازار دامن زده است.

به عبارتی چالش‌های ایجاد شده و محدود بودن واردات خودرو مانع تاثیرگذاری واردات بر کاهش نرخ خودرو شده است. در حالی که در گذشته اخبار واردات خودرو منجر به کاهش قیمت بازار می شد. اما واردات خودرو هم نتوانسته مانع کاهش نرخ خودرو در بازار ایران شود یعنی مردم و خریداران به این نتیجه رسیده اند که واردات تاثیرگذار نبوده و نخواهد بود.

گران شدن خودروها در بازار در این شرایط، طبیعی است. در ایران تمامی رفتارها برعکس دیگر کشورها است. وقتی ارز گران می شود مردم به بازار هجوم می آورند و خرید می کنند. همین اتفاق نیز به مشکلات موجود می افزاید.

افزایش نرخ ارز و به‌دنبال آن افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو دو عامل اصلی روند صعودی قیمت خودرو است. با صعودی شدن نرخ ارز، قیمت خودروها در بازار نیز بالا می ورد. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار خودرو یکی از سرمایه‌گذاری‌های راحت برای تبدیل ریال به کالا است، بازار خودرو با افزایش تقاضا مواجه می‌شود. همین خود عاملی برای افزایش قیمت خودرو است.

همچنین مطالعه کنید:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.