صفحه اصلی / اسلایدر / دولت برای واحدهای تولیدی آسیب دیده شرایط ویژه ای اتخاذ کرده است/کاهش نرخ مالیات تولید
دولت برای واحدهای تولیدی آسیب دیده شرایط ویژه ای اتخاذ کرده است/کاهش نرخ مالیات تولید

دولت برای واحدهای تولیدی آسیب دیده شرایط ویژه ای اتخاذ کرده است/کاهش نرخ مالیات تولید

کسب و کار نیوز- معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال ۵ واحد درصد نرخ مالیات شرکت های تولیدی کاهش یافت و برای سال آینده ۷ واحد درصد را پیشنهاد داده ایم. داود منظور گفت: نظام مالیاتی زمانی رشد می کند و کار برای دولت انجام می دهد که کسب وکارها رونق بیشتری داشته باشد و اکنون موتور رشد اقتصاد کشورکارآفرینان هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور،  آنچه که باعث رشد و توسعه می شود ظرفیت کارآفرینی کشور است و اگر کشورها را با یکدیگر مقایسه کنیم، آنچه که باعث تفاوت می شود  درآمد سرانه کشورهاست که این درآمد  ناشی از  جمعیت کارآفرینان جامعه  است. او می گوید: جمع کارآفرینان اهمیت فوق العاده ای و نقش ممتازی ایجاد می کند.

منظور  با بیان اینکه  رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب وکار و تشویق کارآفرینی  است و نگاه ما نگاه بخشی نیست،  افزود: به  عنوان مثال در سازمان مالیات وصول مالیات هدف ما نیست بلکه هدف ما آن است که مالیات را براساس موازین قانونی  دریافت کرده و  بتوانیم مودی مالیاتی را شناسایی کنیم،باید  برای  مالیات حق و قانون تعریف  کرده و آن را وصول کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نباید مالیات به یک عامل بازدارنده تبدیل شود، بلکه هدف ما تامین مالی دولت است؛ بنابراین اقدامات ما نباید زمینه ساز کاهش تولید شود، بلکه  ما  هرگونه تسهیل گری با دریافت مجوز قانونی انجام می دهیم. معاون وزیر اقتصاد  گفت: امسال ۵ واحد درصد نرخ مالیات شرکت های تولیدی کاهش یافت و در سال آینده ۷ واحد درصد را  ما پشنهاد  داده ایم. از این رو  باید نظام اقتصادی و مالیاتی بیش ازهر چیز به تولید فکر کند.

او گفت: همچنین شرکت های بورسی  اگر درآمد  آنها زمینه ساز افزایش سرمایه شود، مشمول مالیات می شوند. منظور گفت: امسال هم آستانه  بودجه  ۱۴۰۲ اعلام کرده ایم که معافیت  مالیاتی برای حقوق و دستمزد به ۸۴ میلیون  تومان  در سال و  در ماه به ۷ میلیون تومان  برسد. رئیس سازمان امور مالیاتی  توضیح داد: این اقدامات  اثر کاهنده ای در درآمدهای مالیاتی ما دارد، اما با این وجود اعتقاد داریم مالیات در کنار مردم و گروه های کم درآمد باید هزینه شود.

او گفت: برآورد ما حاکی است که درآمد مالیاتی حقوق و دستمزد ۵۵هزار میلیارد تومان در سال  برسد، اما مجلس میزان مالیات حقوق و دستمزد حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده  است؛ بنابراین  ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را از دست می دهد اما  اعتقاد داریم اگر لازم است در سال آینده به افراد حقوق بگیر مساعد بیشتری شود سازمان مالیات آمادگی  دارد این اثر کاهنده را بپذیرد. منظور اظهار کرد: با توجه  به فرارهای مالیاتی و شناسایی بیشتر و موثر مودیان مالیاتی و بستن روزنه های فرار  این کاهش را جبران می کند. معاون وزیر اقتصاد  گفت: برای واحدهای تولید آسیب دیده شرایط ویژه ای را اتخاذ کرده ایم.

اصلاح پایه‌های مالیاتی

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

ضرایب مالیاتی برای تولید باید ثابت در اصل به نفع این بخش باشد. برای تولید باید مشوق ها و معافیت هایی در نظر گرفته شود تا میزان آسیب ها و مشکلات در این بخش به حداقل کاهش باید. بخش تولید موتور رشد اقتصادی است. تا زمانی که رشد اقتصادی نداشته باشیم نمی توانیم به افزایش درآمدهای ارزی امید ببندیم.

تحقق این برنامه در گرو کمک به تولید و استفاده از دریافت مالیات حداقلی از بخش مولد کشور است. معافیت های مالیاتی شرکتهایی که درآمدهای کلان دارند باید حذف شود. افرادی که فرار مالیاتی دارند باید با عزم و تلاش جدی شناسایی و بر اساس قوانین، مالیات خود را پرداخت کنند.

دولت باید بر تامین منابع مالی متمرکز شود و با تمام توانایی منابع مالی را به نحو احسنت تامین کند که یکی از راهکارهای آن اخذ مالیات است. با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار می‌گیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات می‌تواند منجر به پایان ‌یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیت‌های غیرمولد در کشور شود.

پایه‌های مالیاتی باید اصلاح شوند و پایه‌های مالیاتی باید گسترش یابند. چراکه بسیاری از فعالیت‌ها در سبد پایه‌ای مالیاتی قرار ندارند. برای جلوگیری از فرار مالیاتی باید سامانه رصد و پایش تراکنش‌های پولی ایجاد شود. حذف معافیت‌ها، اصلاح پایه‌ها، توسعه آن، مجهز کردن پایانه‌های فروش و اصلاح ضرایب مالیاتی هم در دستور کار قرار بگیرد. ضرایب مالیاتی باید به نفع تولید کشور اصلاح گردد. تعریف منصفانه مالیات برای بخش تولید نیز یک الزام است و باید کوشید تا افراد به ناحق مشمول مالیات نشوند.

از سوی دیگر توقف رشد سالیانه نقدینگی هم یک امر ضروری است. یعنی اگر نقدینگی در خدمت بخش غیرمولد باشد، به طور حتم برای حال و روز اقتصاد به ویژه در شرایط کنونی بسیار آسیب زا است. اگر مالیات‌های تعیین شده محقق شود نه تنها کسری بودجه هنگفت جبران می‌شود بلکه نگرانی شکل گرفته بر اساس نظریه رابطه بین نقدینگی و تورم هم برطرف خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.