صفحه اصلی / اسلایدر / میزان اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟
میزان اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟

میزان اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟

کسب و کار نیوز- چندی پیش سیستم بانکی نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن را به ۲۳ درصد رساند اما وزیر راه و شهرسازی به تازگی وعده کاهش سود این تسهیلات را داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها بحث تسهیلات نهضت ملی مسکن و نرخ سود آن‌ داغ شده است و در حالی که خبرهایی از رشد نرخ سود این تسهیلات اعلام شد اما وزیر راه و شهرسازی چندی پیش خبر خوشی در رابطه با کاهش میزان اقساط این طرح داده است. مهرداد بذرپاش با بیان اینکه یکی از مشکلات پروژه‌های نهضت ملی بالا بودن نرخ تسهیلات و به سختی افتادن متقاضیان در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی است، گفت: اخیرا رئیس‌جمهور و معاون اول نسبت به بازنگری و کاهش نرخ تسهیلات نهضت ملی قول مساعد داده اند.

او می گوید: مقرر شده از روش‌های مختلفی که نظام بانکی اجازه دهد نرخ تسهیلات تا حدودی کاهش یابد که فشار کمتری به مردم تحمیل شود.

بر این اساس قرار است در جلسه شورای پول و اعتبار موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن مطرح شود و احتمالا این نرخ سود ۲۳ درصدی تسهیلات طی یک شرط و شروطی تغییر می کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: روش‌های مختلفی برای سرعت بخشی به پروژه‌ها در نشست‌های مختلف با انبوه‌سازان پروژه‌های بزرگ و استانداران مطالبه و پیگیری می‌شود تا سرعت اجرای پروژه‌ها بالا رفته و مشکلات متقاضیان در پرداخت و تامین تسهیلات مربوطه کمتر شود.

بذرپاش ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ از طریق تامین زمین و مشارکت با انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان حقیقی اجرای پروژه‌های مسکن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

او گفت: هر جا امکان تامین زمین وجود داشته باشد، اولویت ما تقدیم زمین در کنار وام به متقاضیان است. در بخشی از شهرها هم که اجازه واگذاری زمین با مقیاس بالا به متقاضیان داده نمی‌شود، مدل‌های آپارتمان‌سازی دنبال خواهد شد تا در این شرایط قیمتی متقاضیان با حداقل قیمت صاحب خانه شوند.

در این شرایط چالش های مربوط به پرداخت تسهیلات در کنار نرخ بالای مصالح ساختمانی، سبب شده که برخی پیمانکاران بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته باشند.

شیوه های سنتی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

عدم همکاری بانک‌ها هم در پرداخت این تسهیلات در بی رغبتی سازندگان بی تاثیر نبوده و پرداخت تسهیلات توسط یک بانک که به گفته بسیاری از انبوه سازان همچنان روش سنتی را برای پرداخت در پیش گرفته باعث شده که عقب ماندگی‌هایی را در این بخش شاهد باشیم.

در حال حاضر میزان پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان است که در پرداخت این تسهیلات هم هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد.

محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرده بود که این میزان تسهیلات نه تنها برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن کافی نیست بلکه پرداخت آن به شیوه‌های سنتی در چنین شرایطی باعث شده که سازندگان با مشکلاتی مواجه شوند.

او ادامه داد: دولت باید برنامه خود را برای اجرایی شدن این طرح کامل مشخص کند، اما هنوز در سر اجرای این طرح مشکلات زیادی وجود دارد.

براساس این گزارش با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته، این موضوع باعث نگرانی بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن شده است چراکه میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن حدود ۷ میلیون تومان بود و با افزایش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۹ میلیون تومان می رسد و بازپرداخت این میزان قسط برای بسیاری از اقشار متوسط هم سخت است چراکه حقوق کارگران حتی با افزایش دستمزد هم کفاف پرداخت این میزان از اقساط را نمی‌دهد.

میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی برای کارگران و کارمندان زیاد است

در همین رابطه غضنفری یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر میزان دستمزد من حدود ۱۱ میلیون تومان است و از طرف دیگر مستاجر هم هستم. در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده ام اما از زمانی که میزان اقساط این تسهیلات را دیده ام دیگر انگیزه ای برای تکمیل مراحل و مابقی آورده را ندارم چراکه این میزان تسهیلات برای من کارگر و یا کارمند بسیار زیاد است و توانایی پرداخت چنین اقساطی را ندارم.

همچنین حسنی یکی دیگر از متقاضیان گفت: در حال حاضر میزان اقساط وام مسکن ملی بسیار زیاد است و به همین دلیل از ادامه پرداخت آورده و اقساط منصرف شده ام چراکه با وجود کرایه خانه نمی توانم چنین مبلغی را پرداخت کنم.

پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به چه میزان رسید؟

آخرین آمارهای ارائه شده از روند پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن اعلام شده که تاکنون ۸۴۵ هزار و ۵۷۹ متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی در بانک افتتاح حساب کرده اند.

به گفته علی عسکری سرپرست بانک مسکن، مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۵۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۸ هزار و ۸۰۱ واحد از محل آورده و ۳۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان از محل تسهیلات واریز شده است.

به گفته عسکری، بانک مسکن تاکنون با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

براساس این گزارش در حال حاضر روند ساخت و اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با توجه به تامین زمین، بهتر از قبل شده است که البته دولت وعده داده که با اعطای زمین و از طریق خود مالکی روند ساخت پروژه‌ها را سرعت ببخشد که این امر می‌تواند یک گام مهم در جهت رونق بازار مسکن باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.