صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / دهقانی: دانش و فناوری تثبیت شده ایران محور توسعه همکاری با کشورهای منطقه است
دهقانی: دانش و فناوری تثبیت شده ایران محور توسعه همکاری با کشورهای منطقه است

دهقانی: دانش و فناوری تثبیت شده ایران محور توسعه همکاری با کشورهای منطقه است

کسب و کار نیوز- پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری TIM2023 با هدف جذب سرمایه جهت شتابدهی به شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و سرمایه‌پذیران حوزه فناوری آغاز به‌ کار کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری TIM2023 با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و نمایندگانی از شرکت‌های عضو گروه D8 در پارک فناوری پردیس آغاز به‌کار کرد.

روح‌الله دهقانی در این رویداد با بیان این که یکی از فرصت‌های ایران در منطقه همسایگی، همکاری و همراهی کشورهای مسلمان منطقه است، عنوان کرد: یک‌هشتم جمعیت دنیا و شصت درصد جمعیت مسلمان جهان متعلق به کشورهای عضو D8 است. این امر یک ظرفیت بین‌المللی است. کشورمان نیز در سال‌های اخیر بر روی موضوع مرجعیت علمی و فناوری منطقه، تمرکز داشته و به توفیقات خوبی نیز دست یافته است. این توفقیات اگر بخواهد در ابعاد بین‌المللی اثرگذار باشد، باید میان کشورهای با رویکردها و منافع مشترک، همکاری‌های دانشی و فناورانه، تبادل تجربه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک صورت بگیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هدف از برگزاری نشست‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری را استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری D8 درحوزه فناوری‌ها دانست و افزود: قریب به ۵۰ مهمان خارجی از ۲۰ مجموعه عضو کشورهای این گروه در این رویداد حضور دارند؛ برنامه‌های متنوعی از جمله نشست‌های مشترک و جلسات تبادل تجربه با هدف تسهیل همکاری‌ها پیش‌بینی شده است و امید داریم که در پایان این رویداد، شاهد انعقاد قراردادهای مشترک بین حوزه فناوری ایران و حوزه فناوری کشورهای عضو گروه D8 باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری همکاری‌های مشترک فناورانه و اقتصادی عنوان کرد: ایران به واسطه تلاش‌های جدی برای دست‌یابی به دانش و فناوری و نقش آفرینی راهبردی در ابعاد بین‌المللی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد همه دنیا تلاش می‌کنند مسیر پیشرفت این کشور، تاثیرگذاری‌اش در منطقه و ابعاد بین‌المللی را مسدود و ناهموار کند؛ اما به واسطه نیروی انسانی جوان، خلاق و توانمند در کنار توسعه ای که به مدد فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در دهه‌های اخیر به دست آمده، دستاوردها و جایگاه خوبی داریم که این فناوری‌های اثبات شده می‌تواند ظرفیت و فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه و رونق بازار دانش‌بنیان، در کشورهای دوست باشد. امید داریم این رویداد به تحقق این مهم کمک کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که امروز مهم‌ترین و ارزنده‌ترین نقطه قوت دستاورد ایران، دانش و فناوری است، افزود: دانش و فناوری می‌تواند محور خوبی برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه و جهان باشد. برنامه های مشترکی را با وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم که توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری دنبال می‌شود. تلاش می‌کنیم تا همکاری با کشورهای همسایه و دوست را با محوریت دانش، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان توسعه دهیم.

دهقانی، برخورداری از سرمایه انسانی دانش‌آموخته و توانمند را یکی از مزیت‌های ایران در پیش‌قراولی دانش و فناوری دانست و گفت: داشتن نیروی انسانی توانمند علاوه بر سایر ظرفیت‌های خدادادی ایران، ظرفیتی است که پیشتازی و پیش‌قراولی را در عرصه علم و فناوری، در بازارهای منطقه به ویژه کشورهای گروه D8 برای کشورمان ممکن می‌کند.

وی با تاکید بر شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ و ابرکمپانی‌ها با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو D8 ، افزود: پیشنهاد می کنم تمرکز را روی بیگ‌تک‌ها یا استارتاپ‌های بزرگ فناوری قرار دهیم. ظرفیت های ملی و منطقه‌ای، ایجاب می‌کند که چند برند بزرگ در حوزه فناوری به کمک این کشورها شکل بگیرد و به جای حمایت از یک، چند استارتاپ، با ایجاد ابرشرکت‌های چندملیتی و توانمند در حوزه‌های فناوری، ظرفیت را برای توسعه ده‌ها فناوری، ده‌ها هسته و شرکت فناور و صدها نیروی انسانی فراهم کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ادامه داد: کشورهای عضو گروه D8 از این توانایی برخوردارند که چند ابرشرکت فناوری را شکل دهند، توانمندی برای رسیدن به ۱۰ ابرشرکت فناور با تکیه بر نوآوری های جدید و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری وجود دارد. ایران نیز آماده همکاری و حمایت‌های لازم  تا ظهور شرکت‌هایی است که با محوریت کشورهای عضو D8 در ابعاد جهانی اثرگذاری داشته باشند.

توسعه بازار بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه نیز با اشاره به همکاری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در زمینه توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی عمومی، سرفصل ویژه‌ای را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده‌ است. ظرفیت‌های لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان دارای توانمندی صادراتی ایجاد و زمینه ورود محصولات این شرکت‌ها به بازارهای شرکت ها یا محصولات دانش بنیان فراهم شده است.

صفری ادامه داد: ایران آماده ایجاد خانه فناوری و نوآوری در کشورهای خاصی است که خواهان دارد تا محصولات دانش بنیان را در آن کشورها ارایه دهد و زمینه برای توسعه بازار این محصولات فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: در تامین نیازهای راهبردی به طور خاص مواد موثره و اولیه دارویی تمرکز داریم.

وی با اشاره به آمادگی برای  انتقال فناوری به وسیله شرکت های داخلی و شرکت های دانش بنیان خارج از کشور عنوان کرد: به طور خاص واردات ۸۰۰ میلیون دلاری در مواد شیمیایی دارویی یکی از مواردی است که با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال خودکفایی و رفع انحصار آن هستیم. در عین حال که منابع وارداتی را متنوع کردیم، ساخت داخلی این محصولات را دنبال می‌کنیم.

ایجاد ظرفیت سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی

در پنجمین نشست بین المللی سرمایه‌گذاری فناوری TIM2023، صد و پنج سرمایه‌پذیر از کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و کنیا ثبت نام کردند. همچنین ۵۲ سرمایه‌گذار از کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان، بنگلادش، مالزی،‌کنیا و گینه در این رویداد حاضر خواهند شد. در چهارمین دوره این رویداد بالغ بر ۱۱ میلیون یورو قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شد و توافقات اولیه برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورو در این دوره حاصل شده است. بزرگ‌ترین رقم سرمایه‌گذاری نیز ۳.۶ میلیون دلار بین ایران و اندونزی خواهد بود.

گفتنی است پنجمین دوره نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری، با هدف جذب سرمایه جهت شتابدهی به شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و سرمایه‌پذیران حوزه فناوری آغاز به‌کار کرد که به میزبانی پارک فناوری پردیس ۸ و ۹ اسفندماه سال جاری در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.

در این رویداد فناورانه، برنامه‌های مختلفی از جمله ارائه شرکت‌های فناور با هدف جذب سرمایه، پنل‌های تخصصی، امضای تفاهم‌نامه‌ها، انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و بازدید از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور برگزار می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.