صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط رونق بازار کار
شرایط رونق بازار کار

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

شرایط رونق بازار کار

سرمقاله

ایجاد فرصت های شغلی یکی از اقدامات مهم دولتها است. اقتصاد ظرفیت های زیادی برای اشتغالزایی دارد. اگر بتوان استفاده حداکثری از این فرصت ها داشته و بهره برداری درست از آنها کرد، رشد اقتصادی را خواهیم داشت. اشتغالزایی اقدام بزرگی است که در راستای تحقق آن باید تمامی سازمان ها و وزارت خانه ها مشارکت داشته باشند. هرچند متولی ایجاد شغل وزارت کار است اما حمایت و ورود دیگر وزارتخانه ها و دستگاهها در این رابطه می تواند فرصت های شغلی بیشتری در اختیار جویندگان کار قرار دهد.
از سوی دیگر دولت به جای طرح‌های پیچیده باید شهرک‌های صنعتی، تعاونی‌ها و بنگاه هایی را که قبلا فعالیت رسمی داشته و به دلایلی متوقف شده‌اند شناسایی و درصورت اطمینان از بازدهی، مجدد احیا کند. همچنین برای دوام و بقای آنها حمایت های مالی، فنی و کارشناسی بدهد.
در حال حاضر اقتصاد یک اقتصاد دولتی و خدماتی است که مانع جدی و بزرگی در مسیر افزایش ظرفیتهای اشتغال کشور به شمار می‌رود. اقتصاد کشور حتما باید از بخش خصوصی واقعی با مشارکت مردم در حوزه اقتصاد بهره مند شود.
بدون توسعه بخش خصوص در ایران امکان ظرفیت سازی اشتغال ممکن نیست. در حال حاضر ظرفیت‌های استخدام در دایره دولت محدود است و امکان این‌که ما بتوانیم بیش از یک میلیون شغل در سال برای کارجویان ایجاد کنیم وجود ندارد لذا برای این‌که جمعیت بزرگ بیکاران را به کار برگردانیم راهی جز مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و تشکیل بخش خصوصی واقعی نداریم.
به همین منظور در گام نخست دولت باید اقتصاد و تصدی‌های خود را واگذار کند. بدون تلاش برای مقررات زدایی، چابک سازی و شفاف سازی قوانین گسترده و پیچیده بازار کار، امکان بهبود فضای کسب و کار در کشور غیرممکن است. حذف بروکراسی‌های اداری و پیچیده از مسیر پیش روی کارآفرینان، تولیدکنندگان و کارفرمایان نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.