صفحه اصلی / اسلایدر / مرحله دوم آزمایشی ریال دیجیتال با منابع بیشتر اجرا می‌شود
مرحله دوم آزمایشی ریال دیجیتال با منابع بیشتر اجرا می‌شود

مرحله دوم آزمایشی ریال دیجیتال با منابع بیشتر اجرا می‌شود

کسب و کار نیوز- معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه مرحله اول آزمایشی ریال دیجیتال در کشور در حد محدود اجرا شد، گفت: مرحله دوم آزمایشی ریال دیجیتال با منابع بیشتر در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهران محرمیان امروز در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: تا سال ۲۰۲۷، میزان ۱۰ میلیون نفر کاربران نئوبانک‌ها یا بانک‌های نوین دیجیتالی خواهند بود و انتظار می‌رود در این نوع بانکداری خلق ارزش بیشتری انجام شود.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه بحث اعتبارسنجی در بانکداری دنیا ۱۵۰ سال قدمت دارد، گفت: شیوه فعلی اعتبارسنجی حدود ۵۰ تا ۶۰ سال قدمت دارد و در کشور ما از ۱۲ سال قبل آغاز شده است.

وی مهمترین اعتبارسنجی در بانک‌ها را مسئله داده‌ها و اطلاعات اعلام کرد و گفت: با مصوبه هیأت وزیر در سال ۹۷ این نقیصه تا حدی برطرف شد و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌ها در گرفتن اطلاعات مشتریان سرعت گرفته است و در حال حاضر کارهای توسعه‌ای انجام می‌شود که به زودی عملیاتی خواهد شد.

محرمیان، اولویت سال آینده در زمینه بانکداری نوین را اعتبارسنجی در بانک‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی بانکها با درصدهای پائین سود، اعتباراتی می‌گیرند و متأسفانه آن را در بازار با نرخ‌های بالاتر تسهیلات می‌پردازند که مقام ناظر بر آنها نظارت می‌کند و به هیچ‌وجه این مسئله از سوی مقام ناظر پذیرفته نیست.

وی همچنین گفت: بانکها باید از فین‌چک‌ها استفاده کنند.

معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه ریال دیجیتال بسیاری از کشورها در زمینه پول‌های ملی خود پول ملی دیجیتال تعریف کرده‌اند، گفت: در کشور ما هم در زمینه ریال دیجیتال کارهایی انجام شده است. در حال حاضر ۹۰ بانک مرکزی در دنیا نسبت به این مسئله برنامه دارند و ما همگام با کشورهای پیشروی دنیا در این زمینه هستیم که قصد دارند پول ملی دیجیتال منتشر کنند.

محرمیان ادامه داد: در مرحله اول مقدار محدودی ریال دیجیتال منتشر شد و دراختیار عده‌ای قرار گرفت که با آن کار کردند. در مرحله دوم آزمایشی با مبلغ بالاتری این طرح دنبال می‌شود و تأکید بر این است که باید خلق ارزش توسط بانکها انجام شود و بانکهایی که کیف پول الکترونیکی می‌دهند باید نسبت به خلق ارزش تلاش کنند.

وی اظهار داشت: در دنیا از حدود ۱۲ سال قبل رمزارزها مطرح شدند، گرچه تغییرات آن زیاد است اما می‌توان گفت به یک حالت تعادل رسیده است و گفتن حالت تعادل در رمزارزها جسارت می‌خواهد.

معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: برخی کشورها مانند چین تولید رمزارزها و مبادله آن را کلا ممنوع کردند؛ در برخی کشورهای اروپا و امریکا مالیات ۳ تا ۳۶ درصد از رمزارزها می‌گیرند که در واقع می‌خواهند فعالیت آنها را محدود کرده و ریسک استفاده از آن را افزایش دهند.

محرمیان این نکته را هم یادآور شد: متأسفانه در زمینه رمزارزها در بحث FTX میلیاردها دلار از پول مردم در این حوزه از بین رفت.

وی گفت: سیستم‌هایی با رمزارزها آمده است، اما ریسک‌هایی مانند کلاهبرداری و سوخت شدن پول مردم هم در آن وجود دارد و باید این مسئله را مدیریت کنیم تا کلاهبرداری‌هایی مانند FTX پیش نیاید.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.