صفحه اصلی / اسلایدر / رئیس کل بانک مرکزی: نرخ کنونی ارز مورد قبول ما نیست/تامین همه نیازهای ارزی خدماتی مردم در مرکز مبادله ارز و طلا
رئیس کل بانک مرکزی: نرخ کنونی ارز مورد قبول ما نیست/تامین همه نیازهای ارزی خدماتی مردم در مرکز مبادله ارز و طلا

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ کنونی ارز مورد قبول ما نیست/تامین همه نیازهای ارزی خدماتی مردم در مرکز مبادله ارز و طلا

کسب و کار نیوز- رئیس کل بانک مرکزی گفت: براساس منابع ارزی تلاش می شود که یک نرخ مناسب و خارج از حباب عرضه شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرزین گفت: فردا شاهد افتتاحیه مرکز مبادله طلا خواهیم بود و در ماه‌های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده است که ارز لازم برای تمامی نیاز‌های کشور را تامین کند. امسال هم میزان ارزی که در سامانه نیما برای واردات کالای مردم کشور تامین شده ۴۸ درصد رشد داشته و نرخ این ارز هم ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گفته او، با توجه به آنکه مردم به اسکناس نیاز دارند در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک تمام نیاز مردم به اسکناس تامین شده است. رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از اهداف مرکز مبادله ارز و طلای ایران است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در مرکز مبادله طلا و ارز قصد داریم تمامی نیاز‌های واقعی به ارز را پاسخ دهیم و نرخی که در این مرکز کشف می‌شود نرخ واقعی بازار باشد.

او می‌گوید: نرخ کنونی به دلیل مسائل انتظاراتی مورد قبول ما نیست و عوامل انتظاری در آن دخیل هستند. فردا ساعت ۱۱ این مرکز افتتاح شده و پیش از عید هم به ساختمان جدیدی که خریداری شده خواهیم رفت.

فرزین گفت: در این مرکز ما یک تالار حواله داریم و در این تالار بخشی از فروش ارز حاصل از صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی ارز در مرکز مبادلاتی عرضه می‌شود و به نیاز‌های مختلف ارزی پاسخ داده می‌شود. همچنین براساس منابع ارزی تلاش می‌شود یک نرخ مناسب و خارج از حباب که هم تولید کننده و هم مصرف کننده راضی باشد عرضه می‌شود.

او یاد آور شد: منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالا‌های اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن بازنگری صورت گرفته که در سرفصل‌های تخصیص ارز خدماتی، به منظور پاسخگویی به همه نیاز‌های واقعی ارزی از یک سو و جایگزینی روش‌های نظارت پسینی به جای نظارت پیشینی از سوی دیگر، سرفصل‌های مربوطه با رویکرد تسهیل مقررات توسعه یافتند.

فرزین گفت: از مهمترین سرفصل‌های بازنگری شده ارز خدماتی در مقررات می‌توان به سرفصل‌های ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی و سایر موارد اشاره داشت.

او همچنین درباره تامین ارز خدماتی هم گفت: ارز خدماتی هم روش تامین آن متفاوت است، تامین ارز ۶۸ قلم کالا در بانک مرکزی شناسایی شد. از سوی دیگر ارز پزشکی و دانشجویی هم باید تامین شود بنابراین برای تامین این ارز سامانه‌های طراحی شده و مردم به آن‌ها مراجعه کرده و مستندات توسط دستگاه‌ها بررسی می‌شود ودر صورت تایید ارز آن‌ها پرداخت می‌شود.

فرزین گفت: در بانک مرکزی از تمامی آموزه‌ها و تجربه استفاده خواهیم کرد تا نوسانات در این بخش را به حداقل برسانیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.