صفحه اصلی / سرخط خبرها / تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی
تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی

سرمقاله

به نظر می رسد دولت برای تنظیم بازار می بایست هم یارانه نقدی و هم کالابرگ را عرضه کند. عرضه این دو همراه هم می تواند به تنظیم بازار و دوری دلالان از بازار کالاهای اساسی سبد خانوار کمک کند. حرکت خوبی در راستای رفاه و توزیع عدالت شکل گرفته است. طرح توزیع کالابرگ برای مصرف کنندگان به دلیل اینکه در برگیرنده کالاهای اساسی سبد خانوار بوده و ملزومات مورد نیاز مردم در آن وجود دارد، ضروری به نظر می رسد.
دیگر نیازها به دلیل موقعیت و شرایط زندگی شهری و روستایی، موقعیت های شغلی و تحصیلی و… متغیر است اما نیاز به کالاهای اساسی نیازی است که تمام مردم را شامل می شود. کالاهای اساسی که در قالب طرح کالابرگ به مردم عرضه می شود کالای اساسی است و این طرح دست دلالان را حداقل از بازارهای مورد نیاز مردم کوتاه خواهد کرد. بنابراین امنیت غذایی ایجاد خواهد شد.
در شرایط فعلی دولت تلاش می کند بحران در تامین سبد مصرفی خانوار وجود نداشته باشد. دولت تلاش می کند کالاهای اساسی را ارزان تر از نرخ های کمرشکن دلالی و سوداگری عرضه کند. کالابرگ قادر خواهد بود با هدف تنظیم بازار فشار تقاضا را به صورت جامع در بازار کم کند. همچنین امنیت خاطر ایجاد شده و اقشار متوسط به پایین به رفاه خواهند رسید.
اقدامات دولت سیزدهم مسلّماً شرایط را بسیار مناسب به سمت رشد تولید و رفاه اجتماعی هدایت کرده و به دلیل اینکه تاثیراتش با وقفه زمانی روی درآمد ملی و بودجه دولت اثر مثبت می‌گذارد، لذا باید اجازه دهیم که دولت به روال منطقی خود ابتدا کارهایی را انجام دهد و سپس از دولت بخواهیم که بگوید اقداماتش چه اثری داشته‌اند، به این معنا فعلا باید به دولت حاضر فرصت دهیم تا نتیجه کارها مشخص شود و تصمیمات پخته‌تر عمل کند. از آنجا که نرخ تورم نیز در دو سال اخیر بسیار شتاب‌دار بود، باید این مهلت داده شود که روند کاهشی فعلی تورم ادامه یابد تا بازارها به یک ثبات نسبی برسند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.