شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، “با توجه به اینکه یکی از مشکلات اقتصادی کشور بحث اشتغال است, یکی از راه های مناسب که برای پایداری و گسترش اشتغال وجود دارد, بحث توسعه کارآفرینی و اهمیت بحث کارآفرینی است. برای اینکه بتوانیم کارآفرینی را توسعه دهیم, باید چندین کار انجام دهیم, یکی از این اقدامات نهادسازی است. به همین منظور کانون نهادکارآفرینان برتر کشور را شکل دادیم, این نهاد به صورت دستورالعمل و با چندین نقص درگذشته وجود داشت, که از حالت دستورالعمل به حالت اساسنامه تبدیل کردیم. با این کار جنبه صنفی و مردمی بودن آن را افزایش دادیم,جایگاه آن را در بین دستگاه دولتی (از جمله شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی) و کارگروه اشتغال استانها ارتقا بخشیدیم که رئیس کانون باید در این شوراها حضور داشته باشند.”این بخشی از اظهارات علی زندوکیلی ،مدیرکل توسعه، کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کارآفرینی در کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور است.
این کانون بر اساس بند ۸بیست و نهمین مصوبه شورایعالی اشتغال کشور تشکیلشده است و بهعنوان بازوی اندیشهورز استانها در حوزه کارآفرینی فعالیت میکند.کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور متشکل از کارآفرینان برتر کشور است که طی جشنواره کارآفرینان برتر هرساله انتخاب میشوند.
محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به نقش کانون کارآفرینان برتر رسمی و جشنواره کارآفرینان برتر در تحقق رشد اقتصادی طی یادداشتی گفت:یکی از بارزترین ویژگیهای اقتصاد امروز تغییرات سریع و روزافزون است. انقلاب فناوری اطلاعات، تغییر در ترکیب نیروی انسانی به نفع نیروی دانشمحور و خلاق، همچنین ایجاد و توسعه شبکههای اجتماعی که میتوانند منجر به فعالیتهای دانشبنیان نوظهور شوند از مهمترین این تغییرات در چند دهه اخیر هستند.
باید توجه داشت که در این محیط متلاطم برای حرکت بهسوی نظام اقتصادی نوین تنها کشورهایی میتوانند موفق عمل کنند که قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. بر این اساس و با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران و تنگناهای موجود یکی از مهمترین راهکار برونرفت از بحرانهای موجود، توسعه کارآفرینی و ایجاد فعالیتهای دانشبنیان است.
در سطح کلان، کارآفرینی عامل تغییرات ساختاری، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی و در سطح خرد محرک شکلگیری و رشد بنگاهها است. مداخلات دولت درزمینه گسترش کسبوکار و کارآفرینی در طول زمان، همراه با تکامل محیط اقتصادی و با توجه به تفکرات و سیاستهای غالبی که دولتها در پی تغییر و یا اصلاح آن بودهاند بهتدریج از سیاست صنعتی به سیاست حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط و سپس به کارآفرینی تغییر جهت داشته است. اخیراً نیز توجه بسیاری از سیاستگذاران به کارآفرینی رشد محور جلب شده است تا جایی که پشتیبانی از بنگاههای پررشد یکی از مهمترین اهداف برنامههای توسعه کشورها است.
منطق این تغییر رویکرد این است که بنگاههای پررشد سهم بالایی در ایجاد اشتغال داشته و محرک ارتقاء بهرهوری، نوآوری و نفوذ در بازارهای جهانی هستند و این نوع شرکتها به مدد افراد متخصص و باتجربه با عنوان کارآفرین به وجود میآید همچنین برای ایجاد و توسعه هر چه بیشتر این نوع شرکتها نیاز به فضا یا محیط متناسب میباشد که بهترین روش استفاده از تجربه و توانمندی کارآفرینان برتر در حوزهها و مناطق مختلف میباشد یا بهاصطلاح تکثیر نمونههای موفق که بهواسطه کارآفرینان برتر به وجود آمده میباشد. لذا امروزه با عنایت به ماهیت متلاطم اقتصادی- اجتماعی جهان و همچنین وضعیت موجود اشتغال و بازار کار کشور، توجه به مقوله کارآفرینی و فعالیتهای دانشبنیان که منجر به ایجاد کسبوکارهای جدید باارزش افزوده بالا میشود به لحاظ اهمیت و نقش مثبت در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی، امری ضروری و بنیادی است.
این در حالی است که کارآفرینان در پیمودن مسیر کارآفرینی با دشواریها و مشکلات فراوانی روبرو هستند و دولتها باید بهجای سنگاندازی در مسیر رشد و تعالی، مشوقهایی را در جهت جبران تلاشهای آنها مدنظر قرار دهند و با پیگیری های مستمر خود آنها را در پیمودن این مسیر دشوار یاری نماید. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانشبنیانها فرمودند: «کارگروههایی با حضور فعالان اقتصادی تشکیل دهید و با پیگیری مستمر، مشکلات را علاج کنید که در این صورت، رشد اقتصادی کشور هم محقق خواهد شد».
آینده اقتصاد در دست دانش بنیان ها
مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.
چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد میکند، در کوتاهمدت اجرای برخی پروژهها باعث بیکارشدن عدهای میشود. اما در درازمدت در این حوزه میتوان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما میتواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.
استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزهای که وارد شوند، باعث افزایش بهرهوری و یا به عبارت دیگر مولد بودن میشود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.
وقتی که بدنه سنتی سرمایهگذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایهها میتوانند کسبوکارهای خوبی را راهاندازی کنند، در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارتآپها بیشترین نیاز به آن احساس میشود، امر سرمایهگذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد. شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی نیز وجود دارد. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.