صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحقق وعده وزیر ارتباطات درباره سایت‌های تحریمی
تحقق وعده وزیر ارتباطات درباره سایت‌های تحریمی

تحقق وعده وزیر ارتباطات درباره سایت‌های تحریمی

کسب و کار نیوز- پیش از این وعده داده شده بود که مشکل برنامه نویسان و افرادی که دسترسی به سایت‌های تحریم شده از سوی غرب را ندارند، حل شود، این وعده هفته گذشته و طبق اعلام وزیر ارتباطات محقق شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی، شرکت‌ها و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی هر روز از آن آسیب می‌بینند، خدمات اینترنتی و وب‌سایت‌هایی هستند که ایران را تحریم کرده‌اند. برخی سایت‌های مفید به دلایلی دسترسی کاربران ایرانی را محدود، یا به اصطلاح خود، ما را «تحریم» می‌کنند. این سایت‌ها و خدمات در زمینه‌های گوناگون از علم و فناوری، تجارت، فناوری اطلاعات و نمونه‌هایی از این دست هستند که کاربران ایرانی برای فعالیت یا کار خود به آن نیاز دارند.

بنابراین در دولت گذشته راهکاری برای مواجهه با تحریم ها ارائه شد و گروهی از دانش آموخته های دانشگاه تهران یک سرویس به آدرس shecan.ir راه انداختند که بازی‌ها و خدماتی که برای ایران تحریم شده را دور می‌زنند و خیلی از نیازهای بچه‌ها را حل می‌کند.

این سامانه یک تحریم‌شکن ایرانی است برای ایجاد دسترسی به پایگاه‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند و این اتفاق در چارچوب مقررات کشور و بدون نیاز به استفاده از ابزارهای ناامن، کند و غیرقانونی (مانند فیلترشکن و VPN) صورت می‌پذیرد. «شکن» با بهره‌گیری از بانک داده‌ای غنی و به‌روز، سایت‌های تحریمی شناسایی‌شده را به راحتی و با سرعتی بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تحریم‌های یک‌طرفه را بی‌اثر می‌سازد.

سامانه‌ی مذکور، به ادعای سازندگانش، دسترسی به سایت‌های تحریم‌شده را با سرعتی بالا فراهم می‌کند، در مقایسه با راهکارهای جایگزین (مانند فیلترشکن و VPN)، از امنیت برخوردار است، سایت‌های تحریمی را شناسایی کرده و تحریم آن‌ها را بی‌اثر می‌کند، تحریم سایت‌های گزارش شده توسط کاربران را می‌شکند، تنها داده سایت‌های تحریم‌شده از آن عبور می‌کند، امکان تهیه گزارش‌های مدیریتی گوناگون از پهنای باند مصرفی را دارد، از تنظیمات اضافی در تجهیزات شبکه مانند دیواره آتش (فایروال) بی‌نیاز است و در کنار تحریم‌شکنی، امکانات مدیریت دسترسی‌های مجاز را برای مجموعه‌ها فراهم می‌کند.

این سامانه برای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی تحقیقاتی و موسسات آموزشی، افرادی که تبادلات بانکی از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی دارند، شرکت‌های پیشرو که نیاز به تحقیق و توسعه دارند، شرکت‌های بین‌المللی و بازرگانان، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران، طراحان، هنرمندان و گرافیست‌ها، جامعه پزشکی و سلامت کشور، برنامه‌نویسان و مهندسین نرم‌افزار، مهندسی شاخه‌های مختلف علوم، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و خبرنگاران کاربرد دارد.

در هر صورت، فایل‌هایی که به عنوان فیلترشکن مورد استفاده قرار می‌گیرند، معایبی دارند که از آن جمله می‌توان به احتمال آلوده شدن دستگاه کاربر به ویروس، احتمال سرقت اطلاعات مهم کاربر (مثل اطلاعات بانکی، اطلاعات و تصاویر محرمانه یا خصوصی)، کاهش سرعت دسترسی به اینترنت، نمایش محتوای آزاردهنده (تبلیغات، دام‌های کلاهبرداری یا غیراخلاقی) به دلیل نبود فیلترینگ، احتمال سوء‌استفاده از دستگاه کاربر برای مقاصد تجاری، ناپایداری ارتباط و احتمال قطع سرویس اشاره کرد.

در همین رابطه عیسی زارع پور_ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی خبر داد که امکان دسترسی به سایت های تحریمی با حداکثر سرعت فراهم شده است. زارع پور گفته بود پیش از این وعده داده بودیم تا مشکل برنامه نویسان و افرادی که دسترسی به سایت‌های تحریم شده را ندارند و این سایت‌ها توسط غرب فیلتر شده، رفع شود که این وعده محقق شده است.

وی با بیان اینکه بیش از چند ۱۰ هزار سایت و سرویس اطلاع رسانی برای مردم کشور تحریم شده است، اظهارکرد: بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها مورد نیاز برنامه نویسان، محققان و دانش‌پژوهان است و در شرایط فعلی، دسترسی با ابزارهای فیلتر شکن انجام می‌شود که هم امنیت آنها را به خطر انداخته و هم سرعت استفاده را کند می کند. از امروز با کمک بخش خصوصی و نخبگان، سرویسی راه اندازی شده است که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریمی را با حداکثر سرعت فراهم خواهد کرد. ‌

این امکانات در سایتی به آدرس ۴۰۳.online در دسترس قرار گرفته است و برای  ۲۰۰ سرویس پرکاربرد امکان دسترسی فراهم شده است. بر این اساس دیگر نیازی به فیلترشکن وجود دارد و قرار است روز به روز به کیفیت این سرویس افزوده شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.