چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز دانش بنیان ها به حمایت دولت
نیاز دانش بنیان ها به حمایت دولت

سامان حبیب‌اللهی، فعال استارت‌آپی

نیاز دانش بنیان ها به حمایت دولت

سرمقاله

عمده ترین عامل توسعه شرکتهای دانش بنیان، منابع طبیعی و نحوه مدیریت آن برای استفاده توسط این شرکتها است. گسیل منابع به سمت این شرکتها می تواند مسیر توسعه را هموار کند. سرمایه نیز عامل مهم دیگری در توسعه شرکتهای دانش بنیان و تولید کالا است. سرمایه گذاری توسط دولت ضرورت دارد. حمایت به صورت سرمایه گذاری به توسعه شرکتها و دسترسی به بازارهای جهانی خواهد شد. به عبارتی حمایت دولت از این شرکتها برای استفاده از خدمات بیمه، وام بانکی و استفاده از تسهیلات صندوق های سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد. روان سازی مسیر استفاده و بهره گیری از تسهیلات بانکهای داخلی و خارجی مهم است.
موضوع تکنولوژی هم باید در نظر گرفته شود. استانداردهای روز دنیا و تکنولوژی های جدید نیاز شرکتهای دانش بنیان است. تکنولوژی، تولیدات را توسعه می دهد و بازارهای جهانی بیش از گذشته در دسترس خواهند بود.
سهم سرمایه گذاری تکنولوژی در کشور ما تقریبا نیم درصد از تولید ناخالص داخلی است. درحالی که در کشورهای دیگر این سهم تا ۵ درصد هم می رسد. برای افزایش سهم سرمایه گذاری تکنولوژی در کشور نیاز به حمایت است. از سوی دیگر مدیریت هم باید در نظر گرفته شود. مدیریت بخش های مختلف در کشور به صورت سلیقه ای است. با تغییر دولتها امورات نیمه کاره می ماند. چراکه سلایق مدیران با هم تفاوت دارد. این امر به ضرر شرکتهای دانش بنیان تمام می شود.
البته دولتها هم نقش سیاست گذار دارند و هم نقش تنظیم گر. دولت ها اگر خواهان توسعه هستند می بایست سیاست های غیر مداخله ای داشته باشند و بیشتر مشوق ها را در نظر گرفته و افزایش دهند. تسهیلات دهی و معافیت های مالیاتی از جمله این مشوق ها هستند. با این اقدامات زمینه برای شرکتها جهت رقابت در بازارهای جهانی فراهم می شود. در بخش تنظیم گری هم دولت نباید از شرکتهای دانش بنیان بیمه و مالیات اخذ کند. باید بهبود خدمات و سرمایه گذاری با هدف توسعه بازار صورت بگیرد. فرآیندهای تجاری سازی باید تسهیل شود.
یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌ها در فضای کسب و کار ایران نحوه اخذ بیمه و مالیات است. اخذ سلیقه‌ای بیمه به تضعیف شرکت‌های دانش بنیان منجر شده است. برخی شرکت ها به شکوفایی رسیده‌اند و الان در حال سوددهی هستند. اما برخی از واحدهای تولیدی تازه کارشان را شروع کرده اند و در ابتدای راه تولید هستند. باید به لحاظ مالیاتی برخورد متفاوتی با آن‌ها وجود داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.