صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / نسل ۴ فناوری، سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال
نسل ۴ فناوری، سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال

پنجمین رویداد همرسانی «دایان» به همت «ایمینو» برگزار شد

نسل ۴ فناوری، سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال

کسب و کار نیوز- پنجمین رویداد همرسانی دایان با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی تولیدات شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه فناوری های نوین Industry 4.0) ) به همت طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی «ایمینو» و با همکاری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولادمبارکه برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رسول سراییان مدرس دانشگاه و مشاور تحول دیجیتال ایمیدرو در ابتدای این رویداد با اشاره به اهداف بسته سیاستی ورود به نسل چهارم انقلاب چهارم صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی (هدهد) فرصت های استارتاپی و دانش بنیانی در بخش معدن و صنایع معدنی را مورد بررسی قرار داد.

او با نگاهی به آینده پیش روی توسعه و نوسازی معدنی در افق ۱۴۰۶ مطرح کرد: ایمیدرو با هدف اینکه انقلاب چهارم صنعتی شرط توسعه و بقای صنایع کشور است، طرح هدهد را تدوین کرده و با این فرضیه در قانون برنامه هفتم توسعه ورود به فناوری مبتنی بر نسل ۴ را از راهبردهای اصلی خود قرار داده است. چرا که تمامی کشورها و شرکت های رقیب ما در بخش معدن و صنایع معدنی به طور جدی وارد این عرصه شده اند.

سراییان ادامه داد: از آنجا که ابعاد گسترده انقلاب چهارم صنعتی به ویژه حوزه سرمایه انسانی و فرهنگ سازمانی موضوع زمانبر بوده و نیازمند حمایت، هدایت و راهبری از مراجع بالادستی است، سیاستگذاری ها در طرح هدهد بر پایه راهبردهای ۱۸گانه پیشنهاد شده و بر توسعه سرمایه انسانی و مهارت افزایی، حکمرانی هوشمند، سرمایه گذاری و مشوق های مالی، نوآوری، فناوری و زیرساخت و امنیت فراگیر متمرکز است.

به گفته وی از اقدامات راهبردی این طرح در حوزه توسعه و بازآموزی مهارت های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم برای نیروی انسانی بخش معدن و صنایع معدنی، توانمندسازی مراکز فنی و حرفه ای در راستای مهارت افزایی، تاسیس بخش کارخانه هوشمند در سطح دبیرستان ها، هنرستان ها و دانشگاه ها، آموزش و مهارت افزایی کلیه مدیران عامل و معاونان شرکت های بخش معدن وصنایع معدنی و توسعه دانش کارآفرینان است.

سراییان در این رویداد تاکید کرد: تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری خارجی برای توسعه زیرساخت ها و فناوری های انقلاب چهارم صنعتی با رویکرد بومی سازی و انتقال فناوری از یک سو و از سوی دیگر حمایت مالی و کاهش ریسک سرمایه گذاری در توسعه و بکارگیری فناوری های انقلاب چهارم صنعتی در بخش های مواد اولیه و لجستیک تولید و کیفیت محصول، توسعه و مدیریت نیروی کار، فروش پس از فروش دو محور حائز اهمیت در بخش سرمایه گذاری و مشوق های مالی است.

او همچنین حکمرانی هوشمند را در آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و استقرار نظام های ارزیابی و تشویق مستمر با هدف بهره گیری از فناوری ها و مزایای انقلاب چهارم صنعتی در بخش معدن وصنایع معدنی، بهبود چارچوب قانونی برای مالکیت معنوی و مدیریت و حفاظت از داده های افراد، شرکت ها و امنیت مجازی برای ایجاد اعتماد عمومی، تسهیل و ایجاد همگرایی در سرمایه گذاری با استانداردسازی مفاهیم و مصادیق هوشمندسازی، مقررات زدایی و توسعه فناوری و زیرساخت های حاکمیتی دانست.

معدنکاری نوین یعنی تحلیل دقیق داده و اینترنت اشیاء

مجید وفایی فرد مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع «ایمینو» در ادامه با اشاره به محورها و دستاوردهای ۴ رویداد پیشین این مرکز در زمینه های فولاد، ماشین آلات معدنی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست و فرآوری مواد معدنی مطرح کرد: رویداد پنجم دایان با محوریت فناوری های مبتنی بر نسل ۴ آخرین رویدادی محسوب می شود که ایمینو در سال ۱۴۰۱ برگزار می کند و این رویداد با هدف همرسانی و توسعه بازار محصولات نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فضای سرمایه گذاری و خدمات طراحی و اجرا شد.

او افزود: مجری طرح هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی خانم خازنی از واحد معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو هستند و به مدد آقای سراییان مدرس حوزه دیجیتال این طرح برای پیاده سازی آماده شده است. تاریخچه انقلاب صنعتی برمی گردد به ماشین بخار تا اتصال و همگرایی فناوری های نسل ۴. بنا بر گزارش اتحادیه اروپا، امروزه انقلاب صنعتی نسل ۵ همراه با چالش های صنعت نسل ۴ که تمرکز بر هوشمندسازی و حذف انسان‌ها دارد، در حال رخ دادن است تا اینکه بستری ایجاد شود تا انسان و ماشین را بتوان با هم نگه داشت.

مدیر ایمینو افزود: رویکرد انقلاب صنعتی پنجم با ۳ شعار انسان‌محور، تاب‌آوری و توسعه پایدار آغاز شده که رویکردی برای مواجه با چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم است. تاب آوری بنگاه ها در برابر ناملایمات سیاسی و اجتماعی در این عرصه بسیار اهمیت دارد و پایداری در حوزه زیست محیطی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. معدنکاری نوین یعنی تحلیل دقیق داده و اینترنت اشیاء. مانند توزیع امکانات کامیون‌ها. ایمینو به عنوان تسهیلگر با شناسایی، جذب و توسعه ارتباطات در کنار استارت آپ‌هاست.

او بیان کرد: معدنکاری نوین یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم است. هوشمندسازی معادن، استفاده از اینترنت اشیا نیز از جمله موارد بارز استفاده از انقلاب صنعتی ۴ در بخش معدن و صنایع معدنی است. طرح زیست‌بوم پذیرای ایده‌های فناورانه و نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی است و جشنواره اینوماین ۴ هم با استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها و ایده‌های فناورانه سال آینده برگزار خواهد شد که بهمن‌ماه فراخوان آن با محورهای پژوهشی و فناورانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

فناوری های نسل ۴ به شناسایی مواد معدنی پنهان کمک می کند

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در این رویداد مطرح کرد: عمده ترین فعالیت معدنی و صنعتی در زنجیره فولاد است و ورود بعضی فناوری ها نیازمند تجهیزات است که از طریق شرکت‌های خارجی می توان به تامین آنها کمک کرد. غیر از این دیگر نیازمندی ها در ایران و به واسطه دانش پژوهان و جوانان حل می‌شود. در واقع هم مشتری و هم سرمایه‌گذاران باید شرایط بازار را مورد واکاوی قرار دهند.

او افزود: امروزه با کمک هوشمندسازی مواد معدنی زیر زمین و سنگ های خارج از دید که در استخراج نیز محاسبه نمی‌شوند هم می‌توانند استفاده شوند و ایمیدرو با توان دولتی و سیاسی و نفر خود میتواند کانونی تشکیل دهد تا بازار را به نیاز وصل کند و انجمن سنگ آهن و حتی دیگر بازیگران و دست اندرکاران صنعت و معدن حاضرند با جلسات منظم ماهیانه داده‌های بیشتری دریافت کنند و فضاهای کار را به فضاهای اولویت دار تبدیل کنند و حتی دبیر خانه تشکیل دهند. هر کاری در دانش تکنیک و تکنولوژی بسیار ارزشمند است و فعالیتی که انگیزه مالی و کاری را به ما برگرداند جزو اهم کشور است.

اکبریان افزود: با اینکه متاسفانه با فولاد سبز فاصله داریم، کارهای خوبی برای تقویت زیرساخت این موضوعات فراهم و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش فولاد صورت گرفته است. با وجود ۴۰ میلیون تن ظرفیت فولادسازی و حتی ۵۵ میلیون تن و بالاتر، اما به دلیل کربن موجود در آن، فولادی نیست که نسل آینده خواستار آن باشد. معدن کاری باید کمترین تخریب را داشته باشد. اولین مشتریان شرکت های فعال در عرصه فناوری های نسل ۴ شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک هستند که مدیریت و کنترل کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را برعهده می گیرند. دومیان مشتریان شرکت‌های متوسط هستند. می‌توان از این طرق مارکتینگ را در این صنعت توسعه داد.

در ادامه این رویداد بهاره خازنی از معاونت برنامه ریزی و توانمند سازی ایمیدرو تاکید کرد: ارائه شرکت‌های توانمند در حوزه صنعت ۴.۰ بسیار تاثیرگذار و قابل قبول بود البته که این شرکت‌ها باید علاوه بر فعالیت در حوزه‌های مطرح شده در عرصه امنیت اطلاعات و داده‌ها خود را تقویت کنند و باعث کنار هم قرار گرفتن نیاز، محصول و ارتباط مستقیم آنها شوند. همچنین داشبورد مدیریتی که برخی از شرکت‌ها عرضه می کنند از مشکلات کارفرمایان رفع می‌کنند و کمک می‌کند آنها اطلاعات واقعی و درست داشته باشند.

شرکت هایی که در این رویداد ارائه توانمندی کردند، شرکت «فناپ زیرساخت» فعال در عرصه اپراتور صنعت هوشمند، شرکت «راهکار پویا» با طراحی و ارائه پنل های مدیریتی و دیوایس های IOT، شرکت «اتود» فعال در عرصه فناوری اطلاعات (خدمات حوزه های نرم افزار، سخت افزار و شبکه و ارائه خدمات ابری)، شرکت «گوهرپژوهان سپندار» فعال در زمینه هوشمندسازی مطالعات اکتشافی زمین شناسی و شرکت «تحقیق و توسعه ارتباط» فعال در زمینه طراحی و تولید نرم‌افزارهای جامع سازمانی بودند.

به همت طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی و با همکاری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولادمبارکه پنجمین رویداد همرسانی «دایان» با محوریت توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان حوزه «صنعت ۴» با حضور سیاستگذاران دولتی، بخش خصوصی و دیگر بازیگران این عرصه دوشنبه ۱۷ بهمن ماه برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.