صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو نیازمند واردات خودروهای کارکرده و نو با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصدی است
بازار خودرو نیازمند واردات خودروهای کارکرده و نو با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصدی است

بازار خودرو نیازمند واردات خودروهای کارکرده و نو با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصدی است

کسب و کار نیوز- رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از وضعيت قيمت، معاملات و عوامل اثرگذار بر بازار خودرو خبر داد و افزود: بازار خودرو نيازمند واردات خودروهاي کارکرده و نو با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصدي است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهراندر خصوص وضعیت قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار و تاثیر افزایش نرخ ارز بر این خودروها اظهار داشت: پس از افزایش نرخ ارز قیمت انواع خودروها در بازار افزایش یافت و قیمت انواع خودروها در مقایسه با ده روز گذشته تغییری نداشته است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار نیز همچنان بالاست.

وی در ادامه به قیمت تعدادی از خودروهای داخلی اشاره کرد و افزود: سمند با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی با رینگ حدود ۴۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۴۶۷ میلیون تومان و رانا با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه می شوند. از میان خودروهای مونتاژی، هایما قیمتی معادل یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان در بازار دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص قیمت انواع محصولات شرکت سایپا گفت: تیبا ۳۰۹ میلیون تومان، تیبا دو ۳۱۴ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک ۴۱۰ میلیون تومان، کوئیک R دندهای ۳۱۸ میلیون تومان و کوئیک R اتوماتیک حدود ۴۲۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسند.

موتمنی با تصریح بر اینکه از ابتدای بهمن ماه تاکنون انواع خودروها یک تا دو میلیون نوسان قیمت در جهت مثبت یا منفی داشته اند، تاکید کرد: تغییر خاصی در قیمتها رخ نداده و همچنان محدودیت عرضه در بازار وجود دارد.

وی در خصوص ورود شورای رقابت به حوزه سیاستگذاری و قیمتگذاری برای کالای خودرو گفت: هر بازاری که انحصار در آن برقرار است نیازمند ناظر نیز است. مشکل کنونی بازار خودرو انحصار است و تا زمانی که وضعیت بدین گونه است، پیشرفتی در خودروسازی حاصل نخواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با ابراز مخالفت نسبت به قیمت گذاری دستوری افزود: قیمتگذاری دستوری مشروط بر صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده و همچنین واردات خودروهای نو با تعرفه پایین ۲۰ تا ۳۰ درصد به بازار و آزادی خودروسازان در تعیین قیمت خودروهای داخلی است. در این شرایط خریدار از حق انتخاب برخوردار خواهد بود.

موتمنی با اشاره به اینکه قیمتگذاری دستوری زمانی معنا خواهد داشت که رقابت در بازار برقرار باشد، در ادامه متذکر شد: در مقطع کنونی ورود خودروهای کارکرده موجب تعادل خودبخودی قیمت خودروهای ارزان و گران قیمت و فروکش التهابات بازار است، به نحوی که دیگر شاهد فروش خودروهای چینی با قیمت ۲ میلیارد تومان نخواهیم بود. ضمن اینکه واردات میبایست توسط هر شخص حقیقی و حقوقی و نه افراد خاص صورت بگیرد.

وی برند خودروهای وارداتی از جمله کیا و چانگان را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای روز ۲۰۲۲ وارد کشور شدهاند و در انتظار فروش آنها در بازار هستیم. ورود این خودروها به بازار تاثیر مثبت بر بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص عرضه خودرو در بورس و تاثیر آن بر بازار عنوان داشت: برای حذف مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار، عرضه خودرو در بورس می بایست روزانه و مستمر باشد. عرضه ۵۰۰ دستگاه خودرو با وجود ده ها هزار نفر متقاضی تغییری در بازار ایجاد نخواهد کرد، ضمن اینکه فروش خودرو در بورس با هر قیمتی برای خریدار به منزله قیمت پایه است.

موتمنی ادامه داد: آرامش بر بازار خرید و فروش خودرو حاکم بوده و معاملات در حد ضعیف انجام می شود. فروشندگان و خریداران در شرایط افزایش قیمت خودرو، افت قدرت خرید و همچنین نوسان لحظه ای نرخ تورم نسبت به انجام معامله دست نگه داشته اند و عجله ای در خرید و فروش ندارند. در صورت تثبیت نرخ تورم و دلار در یک قیمت مشخص طی هفته های متمادی، شاهد آغاز معاملات خودرو در بازار خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش ارزش ریال موجب رکود بازار خودرو شده است ضمن اینکه در اقتصاد تورمی فروشنده همواره متضرر بوده و تضعیف قدرت ریال موجب افزایش قیمت انواع کالاها می شود. بهبود وضعیت بازار خودرو نیازمند تامین نیاز بازار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.