صفحه اصلی / سرخط خبرها / وابستگی اقتصاد به فناوری اطلاعات
وابستگی اقتصاد به فناوری اطلاعات

محمدرضا اصنافی، کارشناس فناوری

وابستگی اقتصاد به فناوری اطلاعات

سرمقاله

اکثر کشور های دنیا در مسیر توسعه فناوری اطلاعات حرکت کرده‌اند. ضرورت افزایش درآمدهای فناورانه حاکمیت را باید برای توسعه سازوکارهای فناوری اطلاعات آماده کند. دولت ها باید همواره آمادگی این را داشته باشند تا تمامی بسترهای توسعه فناوری را تقویت کنند. امروزه کمتر حوزه‌ای در کشور را می‌توان یافت که ارتباطی با حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی نداشته باشد.
از حوزه حمل‌ونقل گرفته تا انرژی و حتی دیپلماسی عمومی در حوزه امور خارجه همگی امروز با تحولات فناوری اطلاعات همراه است. فناوری اطلاعات به تمامی حوزه ها بخصوص حوزه های اقتصادی نفوذ کرده و رشد اقتصادی تحت تاثیر افزایش درآمدهای فناورانه قرار گرفته است. بنابراین ضرورت توسعه بخش های فناورانه در تمامی حوزه های اقتصادی دیده می شود. اولویت باید توسعه فناوری اطلاعات باشد.
از طرفی دیگر وضعیت پرشتاب و پیچیده اقتصادی کشور ایجاب می‌کند فناوری اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای بتواند بر داده‌های اقتصادی کشور مسلط شود. همچنین نتیجه سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی اجراشده بر داده‌های اقتصادی باید به‌صورت آنلاین قابل مشاهده باشد. برای افزایش درآمدهای فناوری یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکداری بانک‌ها و تجمیع اطلاعات تراکنش بانک‌ها و همچنین دسته‌بندی مقاصد تراکنش‌های بانکی، امکان رصد آنلاین تحولات بازارهای مختلف و عملکرد لحظه‌ای بانک‌ها باید فراهم می‌شود.
در شرایط امروز دنیا، در حوزه تکنولوژی درآمدزایی از سرگرمی ارایه خدمات الکترونیک پیشرفت چشمگیری داشته است. چراکه حوزه تکنولوژی و حوزه سرگرمی با هم ترکیب شده‌اند و بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا ترکیبی از حوزه سرگرمی و تکنولوژی هستند. فیس‌بوک، یوتیوب و… بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی و سرگرمی هستند که در کنار تسلا و شرکت‌های نفتی جزو ۵ تا ۱۰ شرکت بزرگی هستند که ترکیبی از تکنولوژی و سرگرمی را دربرمی‌گیرند و دارای درآمد بسیار بالایی هستند. می‌توان به صراحت گفت اولویت‌های اقتصادی کشور و بالطبع اولویت‌های کشور بیش از هر حوزه‌ای، به‌خصوص ازلحاظ اولویت زمانی، در حوزه فناوری اطلاعات، داده‌های کلان، سامانه‌های اطلاعاتی و هوش مصنوعی است. باید به این حوزه ها توجه بیشتری شود.

همچنین مطالعه کنید:

رهبر انقلاب: انتخابات به بهترین وجه انجام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.