صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شبکه ملی اطلاعات با ایجاد و توسعه سکوهای داخلی پیشرفت می کند/افزایش سهم اینترنت در سبد خانوار
شبکه ملی اطلاعات با ایجاد و توسعه سکوهای داخلی پیشرفت می کند/افزایش سهم اینترنت در سبد خانوار

شبکه ملی اطلاعات با ایجاد و توسعه سکوهای داخلی پیشرفت می کند/افزایش سهم اینترنت در سبد خانوار

کسب و کار نیوز- امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اینترنت خود را ملی کرده‌اند که با توجه به اهمیت این موضوع باید راه اندازی "شبکه ملی اطلاعات" در اولویت‌ قرار گیرد. همچنین امروزه اینترنت به یکی از اولویت های مردم، خانواده ها، دولت ها و بسیاری از کودکان و نوجوانان تبدیل شده و بسیاری از شهروندان و آحاد جامعه وقت زیادی را صرف استفاده از آن می کنند. شبکه ملی اطلاعات طرحی بود که در ابتدا از آن با عنوان اینترنت ملی یاد می‌شد اما با گذشت چند سال و تاکید مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا حدودی این نگرانی برطرف شد که بنا نیست حصاری میان شبکه داخلی و اینترنت جهانی ایجاد کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی گزارش بررسی و ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات ارائه شده است به زودی و در آینده ای نزدیک منتشر می شود. قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از اعلام نتایج نهایی بررسی و ارزیابی گزارش شبکه ملی اطلاعات در آینده ای نزدیک خبر داده است.

وی در همین زمینه اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی به زودی نتایج ارزیابی خود از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به طور رسمی اعلام می کند. معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: نکته مهم این گزارش این است که بخش مهم و تاثیرگذار شبکه ملی اطلاعات لایه خدمات و محتوا است. پیشرفت در این بخش مرهون زحمات تلاشگران در عرصه ایجاد و توسعه سکوهای داخلی است.

این درحالی است که عیسی زارع پور در تازه ترین اظهار نظر خود درباره شبکه ملی اطلاعات از بسیج همه امکانات وزارتخانه به‌منظور تحقق شبکه ملی اطلاعات و توسعه خدمات پایه (پیام رسان و شبکه اجتماعی) خبر داده است. وی پیش از آن میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را ۶۰ درصد اعلام کرده بود. وزیر ارتباطات همچنین بارها بر این موضوع تاکید داشته است که با وجود تلاش‌های بسیار در سال‌های قبل در توسعه این شبکه، تا قبل از استقرار دولت سیزدهم، میزان پیشرفت تنها ۳۰ درصد بوده است.

زارع پور از تلاش‌های مداوم در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات خبر داده و اعلام کرده است تا سال ۱۴۰۳ این پروژه کلان نهایی خواهد شد. بر اساس اظهارات وزیر ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت و امن است که مطابق با شاخص‌های مورد توافق با مرکز ملی فضای مجازی ارزیابی می‌شود. از آنجا که پروژه شبکه ملی اطلاعات از مصوبات شورای عالی فضای مجازی است، ارزیابی میزان پیشرفت اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات در خصوص شبکه باید مطابق با شاخص‌های مرکز ملی فضای مجازی و مورد تأیید این مرکز باشد.

در چند وقت اخیر شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ملی و شبکه ملی اینترنت به گوش مردم خورده و سوال های زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است. امروز بیشتر کشورهای دنیا که فضای مجازی به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی آنها است و به دنبال امنیت پایدار هستند، زیرساخت کشور خود را ملی کرده اند که از جمله مهمترین این کشورها می توان به چین، اتحادیه اروپا، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر اشاره کرد که تمامی آنها الگوهای خوبی هستند و می توان با الگوگیری از آنها این مهم را در کشور پیاده سازی کرد. شبکه ملی اطلاعات بستر امنی را برای کشور ایجاد می کند تا بسیاری از آسیب های اینترنت در کشور برطرف و به نوعی دست کشورهای بیگانه از اطلاعات مردم قطع شود.

منافع اقتصادی رونق فضای مجازی

حمید حاج اسمعیلی، کارشناس اقتصادی

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در سال‌های اخیر در کشور مطرح است. یکی از وظایف دولت الکترونیک این است که بستر فضای اینترنتی برای کسب و کارها را فراهم کند. اقداماتی هم در این زمنیه انجام شده است. شبکه ملی اطلاعات نیز در مراحلی قرار دارد که می توان بر تاثیرگذاری آن امید داشت. باید اقدامات اما فراتر رود تا دسترسی به اینترنت تسهیل و سهم مردم از اینترنت به میزان قابل قبولی ارتقا پیدا کند. خدمات خیلی زیادی در این بستر می تواند رقم بخورد. از جمله آنها می توان به بانکداری الکترونیکی، خریدهای الکترونیکی، تجارت الکترونیک، خدمات گمرکی، بیمه و مالیات و بسیاری از خدمات دیگر اشاره کرد که در حوزه وقت و انرژی صرفه جویی به دنبال دارند. کاهش هزینه هم مزیت دیگر راه اندازی بسترها برای توسعه فضای مجازی است.

به دنبال شیوع کرونا متوجه شدیم که اقتصاد کشور چقدر آسیب پذیر است. چرا که اقتصاد ایران خدماتی است و کارهای خدماتی در شیوع بیماری و وقایع طبیعی به سرعت آسیب می بیند و از بین می رود. بنابراین حتماً باید زیرساخت‌های لازم را برای چنین مواقعی تهیه می‌کردیم. دومین دلیل هم این است که هر اقتصادی ممکن است با چنین برنامه‌ هایی دچار شوک شود که باید آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود داشته باشد و ایران هم باید از قبل آمادگی ارائه خدمات از طریق تکنولوژی جدید را ایجاد می کرد. کسب و کارهای اینترنتی در صورت فراهم شدن فضای مناسب می توانند با نمونه های خارجی خود رقابت کنند. اشتغالزایی می تواند از طریق فضای مجازی بیشتر شود. امروز بستر اصلی کاریابی بر روس فضای مجازی و اینترنت شکل گرفت است.

در این راستا دولت باید حمایتهای بیشتری صورت دهد و ضمان تهای لازم را برای اعتمادسازی مردم در استفاده از اینترنت فراهم کند. با توجه به نقاط قوت کسب و کارهای اینترنتی و تکلیف دولتها به توسعه خدمات الکترونیکی دسترسی ها به چنین خدماتی باید سریع و آسان و ارزان باشد و از فضای فیزیکی و حضوری به سمت فضای مجازی حرکت کنیم. الکترونیکی شدن خدمات، هزینه ها را کاهش می دهد و با فرصتی که در این زمینه به وجود می آید ظرفیت های اشتغال کشور توسعه می یابد. باید فضایی فراهم شود تا سهم اینترنت باکیفیت در سبد مصرف خانوار توسعه پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

واردات خودرو‌های نو ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اتابک وزیر صمت در خصوص واردات خودرو  گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.