صفحه اصلی / اسلایدر / آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان انجام نخواهد شد/ آغاز شناورسازی سهمیه آرد نانوایان
آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان انجام نخواهد شد/ آغاز شناورسازی سهمیه آرد نانوایان

آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان انجام نخواهد شد/ آغاز شناورسازی سهمیه آرد نانوایان

کسب و کار نیوز- مشاور وزیر اقتصاد با تشریح جزئیات مرحله دوم طرح هوشمندسازی سازی یارانه آرد و نان گفت: شناورسازی سهمیه آرد نانوایان بر اساس عملکرد آنها، مشارکت مردم در نظارت بر عملکرد نانوایان و تکمیل داده‌ها از این طریق و افزایش کمک هزینه پرداختی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد جلال؛ مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح آخرین وضعیت هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان گفت: این طرح از مهر ماه سال گذشته آغاز شد؛ بزرگترین قلم یارانه‌ای دولت یارانه نان و آخرین سنگر معیشتی مردم است و برای اینکه بتوانیم منابع تخصیص یافته به حوزه نان را بهینه مصرف کنیم جلوی هدر‌رفت آن را بگیریم و اتلاف نان رو کاهش بدهیم برنامه‌ریزی را آغاز کردیم.

وی با اشاره به آغاز تجهیز نانوایی‌های کشور به کارتخوان‌های هوشمند از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری گفت: اتفاق کم‌نظیری که در کشور رقم خورد همراهی بالای عزیزان خباز و نانوا در این طرح بود به گونه‌ای که در کمتر از ۱۰۰ روز کلیه نانوایی‌های کشور به زیرساخت مذکور تجهیز شدند. وی تاکید کرد: ما در این طرح در نظر داشتیم تا زنجیره داده‌های حوزه گندم آرد و نان را تکمیل کنیم چرا که داده‌های حوزه گندم و آرد به صورت دقیق در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود داشت اما زنجیره تبدیل شدن آن فاقد داده‌های قابل اتکا بود.

جلال افزود: پیاده شدن این طرح باعث شد که امروز ما با دقت بسیار بالایی مشاهده کنیم فعالیت‌ها و داده‌هایی که حوزه تولید نان چگونه است تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های مربوط به هوشمندسازی توزیع آرد و مدیریت در شبکه را انجام دهیم.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه زیرساخت مستقر شده پذیرش اجتماعی مردم و پذیرش عمومی نانوایان را به همراه داشته، افزود: روزانه بیش از ۱۰ میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام‌ می‌شود.

وی یادآور شد: بنای ما در مرحله اول یک قدم برای ترمیم هزینه‌ها و اقتصاد نانوایان بود که به شکل یک کمک هزینه در پایان هر شب به آنها پرداخت می‌شد؛ در سمت مردم هیچگونه تغییری را از ابتدای طرح نداشتیم؛ چه در افزایش قیمت نان و چه سهمیه‌بندی و محدودیت در خرید نان که در ادامه طرح هم این دو رکن اساسی تداوم خواهد داشت که آزادسازی قیمت نان و محدودیت در خرید مردم مطرح نیست.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه میزان یارانه گندم در حوزه تولید نان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: تا امروز نیز ۱۵ درصد عملکرد نانوایان بر روی کارتخوان‌های هوشمند مبنایی بوده که در پایان هر شب به حساب نانوا واریز شده و ما در مرحله جدید طرح آماده ترمیم این کمک هزینه برای جبران خلاء درآمدی نانوا و صیانت از چرخه تولید و عرضه نان و در نهایت صیانت از معیشت مردم هستیم.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: در مرحله اول بیش از ۷۶ هزار نانوایی در کشور که فقط ۱۸ هزار مورد از آنها در روستاهای کشور بودندبه این زیرساخت متصل شدند؛ زیر ساختی که پایداری ارتباطی بالای داده مستقل از اینترنت را دارد و ملاحظات لازم در خصوص اینکه به هیچ وجه در ذهن مردم ایجاد تنش نشود، در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شناورسازی تخصیص سهمیه آرد به نانوا در مرحله دوم، تصریح کرد:در مرحله دوم نانوا به میزان عملکردی که در حوزه کیفیت و کمیت تولید دارد می‌تواند از سهمیه بیشتری بهره‌مند شود و اقتصاد نانوا در تولید نان مرغوب و باکیفیت و عرضه مناسب به مردم تقویت می‌شود.

جلال تاکید کرد: برای مردم نیز یک برنامک (اپلیکیشن) هوشمند در نظر گرفته شده تا هم سوابق خرید خود را ملاحظه کنند و هم درباره سوابق عملکرد نانوا مطلع شده و نظر خود را بیان کنند.

وی میزانی که برای‌ بهره‌مندی بیشتر از سهیمه آرد بر اساس عملکرد نانوا در نظر گرفته شده را فعلا ۱۰ درصد دانست و گفت: البته این عدد ثابت نیست و از همین ماه به تدریج انجام شده و در برخی از استان‌ها در پایان این ماه آغاز خواهد شد و حتماً اطلاع‌رسانی های پیامکی مستقیم به نانواها خواهیم داشت که حاوی نکات آموزشی و موارد لازم برای جدی گرفتن استفاده از کارتخوان ها، صیانت از سلامت تراکنش‌ها و دقت در درصد تراکنش ها خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که این‌ رویکرد فرصت‌های تولید نان را برای نانوایی که کیفیت و انگیزه تولید دارد اما با محدودیت تامین آرد در تولید مواجه بوده، افزایش دهد و محدودیت‌ها به تدریج رفع شود.

جلال از افزایش دو برابری کمک هزینه ۱۵ درصدی پرداختی به نانوایان هم در مرحله دوم خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا خلاء درآمدی نانوا با وضعیت بهتری جبران شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.