صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / با ارتقای کیفیت، اعتماد مردم برای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی تامین شود/نمره قبولی برای پیام رسان های بومی
با ارتقای کیفیت، اعتماد مردم برای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی تامین شود/نمره قبولی برای پیام رسان های بومی

خوانساری: قابلیت های جدید در پیام رسانهای داخلی شکل می گیرد

با ارتقای کیفیت، اعتماد مردم برای مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی تامین شود/نمره قبولی برای پیام رسان های بومی

کسب و کار نیوز- با گسترش حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، برخی از کاربران بر این عقیده‌اند که تعدد و پراکندگی پیام‌رسان‌های داخلی سردرگمی آن‌ها را به دنبال داشته است؛ یک پیشنهاد این بود که همه آن‌ها تحت یک عنوان برای افزایش کیفیت خدمات ادغام شوند. در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به تعدد پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرده و این موضوع را هم فرصت و هم تهدید دانست. طبق گفته وی، تنوع پیام رسان‌ها فرصت است چون هر کسی حق انتخاب دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تهدیدش هم این است که همه مردم نمی‌توانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. زارع پور تأکید کرده بود برای حل این مشکل کار ویژه‌ای درحال انجام است که در تلاشند همه پیام‌رسان‌ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.

در همین رابطه رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفته است در پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت‌هایی در حال شکل گیری است که موارد مشابه خارجی فاقد آن هستند. به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، نشستی مشترک با حضور سکوهای مشمول داخلی و بانوان کارآفرین از جمله تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و دیگر فعالان برگزار شد. محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: در حال حاضر به حد نیاز، زیرساخت‌های فنی فراهم است اما دستیابی به وضعیت مطلوب چه برای این سکوها اعم از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و چه برای کسب و کارهایی که به سکوهای داخلی مهاجرت کرده‌اند، نیازمند زمان بیشتری است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت‌هایی در حال شکل گیری است که موارد مشابه خارجی فاقد آن هستند. وی افزود: معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارها و استفاده از تخفیف‌های پستی در صورت خرید از فروشگاه‌های مستقر در این سکوها و همچنین کاهش سوءاستفاده‌های مالی موجود بر بستر خرید و فروش در این حوزه و ایجاد اطمینان برای مردم، از جمله این موارد هستند. وی بهبود وضعیت ابزارها، ویژگی‌ها و خدمات سکوهای داخلی را عامل مهمی در توسعه و گسترش کاربری آنها دانست و نسبت به برگزاری منظم نشست‌های هم‌افزایی در راستای حل مشکلات کسب و کارهای دیجیتال روی این سکوها تاکید کرد.

یکپارچه شدن پیام‌رسان‌های داخلی

محمدرضا اصنافی، کارشناس فناوری اطلاعات

در شرایط فعلی برای رشد پیام رسان های داخلی و ارایه خدمات با کیفیت بالا کاری که در کوتاه مدت می توان انجام داد این است که بار تجمیع آنها دست به کار شد. وجود یک پیام رسان قوی و با قابلیت سرویس دهی بالا می تواند نیاز کشور را به پیام رسان های خارجی مرتفع کند. اینکه ده پیام رسان به صورت همزمان با کیفیت خدمات رسانی متوسط فعالیت داشته باشند منجر به سردرگمی کاربران و تمایل برای ادامه استفاده از پیام رسان های خارجی خواهد شد. تنها کاری که در کوتاه مدت می توان انجام داد تجمیع آنهاست.

در این راستا و برای ایجاد یک پیام رسان داخلی قوی اگر یک کنسرسیوم تشکیل شود و شورای عالی فضای مجازی در این رابطه وارد عمل شود، قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت. در این کنسرسیوم برای تجمیع تمام دارایی های فنی، زیرساختی و عملی این پیام رسان ها تصمیم گیری شود. در این حالت می توان امید داشت پیام رسانی قوی ایجاد شود که توانایی رقابت با نمونه های خارجی خود را داشته باشد.

از سوی دیگر حمایت های مالی مستقیم نیز منجر به شکست نمونه های بومی خواهد شد و پیشرفت را عملا متوقف خواهد کرد. دولت می بایست در حوزه تحقیق و توسعه این پیام رسان ها ورود کند و معافیت هایی را از جنس معافیت های مالیاتی و بیمه ای برقرار سازد. همچنین دولت اگر قصد حمایت مالی این پیام رسان ها را دارد می بایست کمک فناورانه داشته باشد. پرداخت مستقیم پول فعالیت پیام رسان ها را دچار اختلال کرده و آنها را به اصطلاح تنبل بار خواهد آورد.

همچنین دولت می تواند در راستای حمایت از این پیام رسان ها بر روی این کسب و کارها سرمایه گذاری کند. می تواند در این کسب و کارها سهیم شود. در شرایط فعلی مردم عادت کرده اند از پیام رسان های خارجی که خدمات با کیفیتی ارایه می دهند استفاده کنند. دولت با سرمایه گذاری و سهیم شدن در این کسب و کارها می تواند به ارایه خدمات با کیفیت کمک کند. البته همچنان تاکید بر وجود یک پیام رسان قوی در ازای ده پیام رسان ضعیف است. مردم در شرایط فعلی انتظار دارند کیفیت ارایه خدمات بالا برود. این مهم تنها با تجمیع پیام رسان ها در قالب یک پیام رسان قابل تحقق است. این اتفاق گامی رو به جلوست، هرچند تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری ۲۲۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین یداللهی یادآور شد: با ایجاد زیرساخت های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.