صفحه اصلی / اسلایدر / مردمی سازی اقتصاد با حضور اصناف تحقق می یابد/نقش پررنگ اصناف در تامین مالی اقتصاد
مردمی سازی اقتصاد با حضور اصناف تحقق می یابد/نقش پررنگ اصناف در تامین مالی اقتصاد

مردمی سازی اقتصاد با حضور اصناف تحقق می یابد/نقش پررنگ اصناف در تامین مالی اقتصاد

کسب و کار نیوز- نقش و سهم اصناف در سبد اقتصادی کشور غیرقابل انکار است. اصناف بزرگ‌ترین بخش اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند که بعد از نفت بالاترین نقش و جایگاه را در تأمین مالی اقتصاد ایران دارند. اصناف گرچه در ظاهر به کسب‌وکار مردم گره خورده و با محل معاش آنها در ارتباط است اما به عقیده فعالان اقتصادی بزرگ‌ترین نهاد مدنی هستند که اداره آن به‌دست خود مردم است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس آمار، بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در زمینه‌های گوناگون تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در طیف وسیعی از فعالیت‌ها در زنجیره تامین فعالیت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت اصناف بزرگ‌ترین بخش اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند که بعد از نفت بالاترین نقش و جایگاه را در تامین مالی اقتصاد ایران دارد. در همین راستا به منظور نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی که منجر به جهش تولید می‌شود باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط که اصناف نیز بخش بزرگی از آن را شامل شده، توجه بیشتری شود و نقش آنها در اشتغال دیده شود.

از سوی دیگر نقش اصناف در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش تولید به عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی و شبکه توزیع کالا و خدمات بسیار مهم است. چرا که اصناف متولی اصلی ساماندهی نظام توزیع در کشور و استان محسوب می‌شود لذا نقش آنها در تامین نیازمندی‌های تولید، بخش خدمات، بازرگانی و توزیع حیاتی است.

در همین رابطه علیرضا فخاری استاندار تهران نیز بر اهمیت نقش اصناف در اقتصاد ملی تاکید کرد. استاندار تهران بر لزوم توجه به فرآیندسازی، تنظیم مقررات، ارائه تسهیلات و یا پشتیبانی ها در دستورکار اتاق اصناف تاکید کرد. فخاری اظهار داشت: در خدمت کسانی هستیم که فلسفه حضورشان در بازار و هدایت منابع اقتصادی کشور به مثابه جهاد بزرگ تلقی می شود و امروزه به واسطه تلاطم های اقتصادی، تعادل در جریان بازار از طریق صنوف مختلف محقق می شود که این امر جای تقدیر و تشکر دارد. وی ادامه داد: حضور بازار و اصناف به عنوان رکن اصلی اعتمادساز در حوزه سیاسی و اجتماعی کشور سابقه تاریخی دارد و اتکای بزرگان به بازار همواره نقطه قوتی در مسیر اعتلای کشور بوده و هست.

اجرای عادلانه مالیات ستانی

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران

تخصیص نرخ ارز و ناپایداری قیمتها در حوزه مواد اولیه از مهم ترین مشکلات اصناف هستند. تغییرات قیمتی مواد اولیه و نوسانات آن، فعالیت را برای صنوف مختلف دچار مشکل کرده است. از آنجاییکه که اصناف نقش زیادی در تامین مالی اقتصاد از طریق تولید و ارایه خدمات، توزیع و اشتغالزایی دارند، بهبود فضای کسب و کار ضروری به نظر می رسد.

در شرایط فعلی اصناف با رویه های کار، بیمه ها، قاچاق و وجود کالاهای قاچاق در بازار آسیب دیده اند. اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم تا زمانی که تقاضا برای کالای قاچاق وجود دارد عرضه هم وجود خواهد داشت. باید در این رابطه چاره اندیشی شود. همچنین رویه های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات نیز مزید بر علت شده است. دشواری تامین مالی از طریق بانکها، فعالیت اصناف تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است. نوسانات نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه به شدت تاثیر گذاشته و تامین آن را با مشکل روبرو کرده است.

ضعف زیرساخت های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی هم مشکلاتی است که در عموم فعالیت های چندگانه حوزه های مختلف اصناف وجود دارد. کمبود نیروی کار در حالی وجود دارد که جویندگان کار روزانه افزایش پیدا می کنند. اما افراد متخصص که نیازمند فعالیت در حوزه های تخصصی هستند، کاهش داشته است. امروز همه متقاضی کار هستند اما کمبود نیروی متخصص از مشکلاتی است که بر سر راه اصناف وجود دارد.

اصناف همواره و تحت هر شرایطی به خدمت رسانی به مردم مشغول هستند. همچنین اصناف همواره پشتوانه دولت ها و نظام بوده اند. این در حالی است که موضوع مالیات به مهم‌ترین مشکل اصناف تبدیل شده است. عدالت مالیاتی مهم ترین خواسته اصناف است. مسئله عدالت مالیاتی باعث می‌شود از کارمند و کاسب شناسنامه دار، مالیات کم شود، اما افرادی که ارقام بالا جابه‌جا می‌کنند و امکان ارتباط و تعامل دارند، فرار مالیاتی داشته باشند. مالیات برای ایجاد تعادل و عدالت مالیاتی برای ایجاد تعادل و توازن در راستای بالا بردن کیفیت زندگی مردم است و عدالت مالیاتی باید اجرایی شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.