صفحه اصلی / اسلایدر / پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن ترمیم می شود/تامین مالی ساخت مسکن ملی
پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن ترمیم می شود/تامین مالی ساخت مسکن ملی

پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن ترمیم می شود/تامین مالی ساخت مسکن ملی

کسب و کار نیوز- مهم‌ترین پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن نبود منابع مالی است. کارشناسان بر این باورند اگر تمامی بانکها پای کار باشند و با وزارت مسکن در تامین مالی طرح مسکن ملی همکاری کنند این پاشنه آشیل هم ترمیم شده و مسکن دولتی به سرانجام می رسد. امروز کمبود واحدهای مسکونی به مشکل بسیار بزرگی برای مردم تبدیل شده و جمعیت مستاجر کشور به همین دلیل در حال افزایش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین راستا در تفاهم وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل ۵ بانک دولتی شامل ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت مقرر شده است تا تامین مالی یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی انجام، تا در اجرای این طرح تسریع شود. در تفاهم‌نامه‌هایی جداگانه تامین مالی برای احداث یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت رسید.

بر این اساس مقرر شده است تا بانک ملی برای تامین ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بانک صادرات برای تامین ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک تجارت برای تامین ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک سپه برای تامین مالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و بانک ملت برای تامین مالی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی اقدام کنند. جزئیات پرداخت تسهیلات بر اساس قانون جهش تولید و تأمین مسکن، در قالب دستورالعمل بانک مرکزی در آذر ماه ۱۴۰۰ مشخص و ابلاغ شده است. بر اساس جزئیات این دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تعلق خواهد گرفت.

تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۱ میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. بر همین اساس این تسهیلات مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی کنی و فنداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری پرداخت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با امضای تفاهم نامه همکاری با مدیر عامل بانک ملی خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات و اجرای طرح نهضت ملی مسکن شدند. در این تفاهم ‌نامه بانک ملی تعهد کرده است تا تامین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار دهد. این تعداد شامل انواع ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اعم از خود مالکی، احداث پروژه‌های حمایتی در اراضی ۹۹ ساله توسط وزارت راه و شهرسازی و مربوط به ساخت واحد های مسکونی توسط متقاضیان در زمین ‌های واگذار شده برای احداث خانه های یک طبقه حیاط دار خواهد بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه بر اساس شرایط اعطای تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان واجد شرایط از طرف وزارت راه و شهرسازی معرفی می شوند. مدیرعامل بانک صادرات با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با امضای تفاهم نامه همکاری متعهد شد که برای پرداخت تسهیلات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از منابع داخلی بانک در سراسر کشور اقدام لازم را انجام دهد.

مدیرعامل بانک تجارت با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه همکاری با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امضا کرد. بر اساس این تفاهم نامه، بانک تجارت تأمین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفت. این تسهیلات به متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و واجد شرایط اولیه شناخته شده و واریز وجه اولیه خود را انجام داده باشند، تعلق می گیرد.

در تفاهم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک سپه مقرر شد تا احداث و تامین مالی۲۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن انجام شود.  تفاهم‌نامه تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و بانک سپه به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک سپه رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه و به منظور تقویت نقش بانک‌ها در ارایه تسهیلات به بخش مسکن مقرر شده است تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در همکاری وزارتخانه و بانک سپه احداث شود.

همچنین در شامگاه در مذاکره جداگانه تفاهم نامه همکاری بین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک ملت  امضا و مقرر شد تا تامین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن طی ۳ سال توسط این بانک در سراسر کشور انجام شود. تفاهم‌نامه تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و بانک ملت به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک ملت رضا دولت‌آبادی رسید.

این تفاهم‌نامه که در ۷ماده به امضا رسیده است بانک ملت متعهد شده است تا برای مسکن روستایی و شهری در مراکز جمعیتی زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت برای اساس سهمیه سالانه, حداقل برای ۸۰ هزار واحد مسکونی در پروژه‌های خودمالکین شهری، و حداقل برای ۲۵ هزار واحد مسکونی شهری در پروژه‌های حمایتی طرح نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی اجاره ۹۹ ساله پرداخت تسهیلات داشته باشد. همچنین مدت این تفاهم‌نامه ۳ سال است که در صورت توافق طرفین و تنظیم متمم قابل تمدید است. بر اساس این تفاهم‌نامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است متقاضیان ثبت نام کرده و اجد شرایط را برای پرداخت تسهیلات به بانک ملت معرفی کند.

مشارکت همه جانبه در ساخت مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

پروژه های دولتی مسکن سازی در راستای کاهش التهابات بازار مسکن رونمایی و کلنگ می خورند. در این راستا اگر تامین مالی این پروژه ها با مشکل روبرو باشد و پیشرفتی در ساخت و ساز حاصل نشود، نتیجه ای در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت. اگر چه تا به امروز هنوز به اهداف تعیین شده ساخت و سازهای دولتی دست پیدا نکردیم اما امید است با اقدامات مناسبی که قرار است در راستای تامین مالی نهضت ملی مسکن انجام شود، تعادل قیمتها را در بازار مسکن شاهد باشیم.

برای ساخت مسکن تمامی بانکها می بایست مشارکت کرده و در تامین مالی پروژه ها سهم خود را ادا کنند. اینکه تنها یک بانک بار تمام تسهیلات بخش مسکن را به دوش بکشد به ساماندهی ساخت و ساز منجر نخواهد شد. همکاری همه جانبه همه دستگاه های مرتبط با ساخت مسکن می تواند منجر به حصول هدف تعیین شده شود. متاسفانه در بخش تخصیص تسهیلات ساخت مسکن بسیاری از بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند و این در حالی است که تنها بانک مسکن اقدام به پرداخت این تسهیلات می کند و دولت باید با برنامه ریزی هایی که انجام می دهد بتواند زمینه را برای پرداخت این تسهیلات فراهم کند چراکه در صورت عدم اجرای این طرح بازار مسکن با کمبود سرمایه گذار در این حوزه روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی هم اگر می‌خواهد برای خانه‌دار شدن مردم اقدامی انجام دهد باید ارتباط مستقیم و مستمر با بخش خصوصی برقرار کند. برای تامین اعتبارات طرح نهضت ملی مسکن نیز باید بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات تکلیفی موظف کرد، بخش مهمی از منابع هم می‌تواند در قالب قرارداد‌های مشارکتی تامین شود.

شرایط اقتصادی کشور به ویژه در حوزه ارز به گونه ای پیش رفته که کل اقتصاد دچار التهاب شده است. بازار مسکن هم متاثر از این امر دچار التهاب شده و امیدواریم دولت با اقداماتی که انجام می دهد اجازه ندهد وضعیت بازار مسکن از این بدتر شود‌.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.