صفحه اصلی / سرخط خبرها / مشارکت همه جانبه در ساخت مسکن
مشارکت همه جانبه در ساخت مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

مشارکت همه جانبه در ساخت مسکن

سرمقاله

پروژه های دولتی مسکن سازی در راستای کاهش التهابات بازار مسکن رونمایی و کلنگ می خورند. در این راستا اگر تامین مالی این پروژه ها با مشکل روبرو باشد و پیشرفتی در ساخت و ساز حاصل نشود، نتیجه ای در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت. اگر چه تا به امروز هنوز به اهداف تعیین شده ساخت و سازهای دولتی دست پیدا نکردیم اما امید است با اقدامات مناسبی که قرار است در راستای تامین مالی نهضت ملی مسکن انجام شود، تعادل قیمتها را در بازار مسکن شاهد باشیم.
برای ساخت مسکن تمامی بانکها می بایست مشارکت کرده و در تامین مالی پروژه ها سهم خود را ادا کنند. اینکه تنها یک بانک بار تمام تسهیلات بخش مسکن را به دوش بکشد به ساماندهی ساخت و ساز منجر نخواهد شد. همکاری همه جانبه همه دستگاه های مرتبط با ساخت مسکن می تواند منجر به حصول هدف تعیین شده شود. متاسفانه در بخش تخصیص تسهیلات ساخت مسکن بسیاری از بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند و این در حالی است که تنها بانک مسکن اقدام به پرداخت این تسهیلات می کند و دولت باید با برنامه ریزی هایی که انجام می دهد بتواند زمینه را برای پرداخت این تسهیلات فراهم کند چراکه در صورت عدم اجرای این طرح بازار مسکن با کمبود سرمایه گذار در این حوزه روبرو خواهد شد.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی هم اگر می‌خواهد برای خانه‌دار شدن مردم اقدامی انجام دهد باید ارتباط مستقیم و مستمر با بخش خصوصی برقرار کند. برای تامین اعتبارات طرح نهضت ملی مسکن نیز باید بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات تکلیفی موظف کرد، بخش مهمی از منابع هم می‌تواند در قالب قرارداد‌های مشارکتی تامین شود.
شرایط اقتصادی کشور به ویژه در حوزه ارز به گونه ای پیش رفته که کل اقتصاد دچار التهاب شده است. بازار مسکن هم متاثر از این امر دچار التهاب شده و امیدواریم دولت با اقداماتی که انجام می دهد اجازه ندهد وضعیت بازار مسکن از این بدتر شود‌.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.