صفحه اصلی / اسلایدر / کارت خرید ۳ تا ۵ میلیون تومانی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است/زمزمه افزایش یارانه‌ معیشتی
کارت خرید ۳ تا ۵ میلیون تومانی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است/زمزمه افزایش یارانه‌ معیشتی

کارت خرید ۳ تا ۵ میلیون تومانی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است/زمزمه افزایش یارانه‌ معیشتی

کسب و کار نیوز- معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد. پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که توسط رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست. میزان دریافتی مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲ در لایحه بودجه افزایش یافت. بر اساس این گزارش عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کشور گفت: دریافتی معلولان و دیگر مستمری بگیران دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸ درصد افزایش یافته است.

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایرادهای این لایحه افزود: از ایرادها، یکی کاهش نمودارهای پشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. به ویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره‌ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود. وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفت‌وگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم.

 

یارانه معیشتی ۳ میلیونی برای این خانوارها

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد. محمد نصیری معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اقدامات خیرخواهانه که با همکاری موسسات خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین صورت پذیرفت را تشریح کرد. وی از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران خبر داد و گفت: همچنین ۸ هزار دست لباس‌گرم، کاپشن و کفش برای فرزندان زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور به مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان خریداری و مراحل توزیع را طی می‌کند.

حمیدرضا علیان زادگان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهارکرد: پویش «لبخند مادری» با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد ۱۵ خرداد با هدف حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری و تجلیل از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو و متولد شده در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. وی عنوان کرد: پویش «لبخند مادری» شامل خانواده‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ دارای فرزند سه قلو و یا بیشتر شده‌اند و به ازای هر فرزند یک کارت هدیه یک میلیون تومانی، پوشک رایگان تا شش ماه و بسته «لبخندمادری» که شامل ۴۰ قلم لوازم مادر و فرزند به ارزش پنج میلیون تومان به آنان، اهدا خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد یادآور شد: ۱۵ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند که به خانواده‌های نیازمند مایحتاج و ضروریات یک نوزاد اختصاص می‌یابد. علیان زادگان تاکید کرد: در طرح ملی ایران جوان به پنج هزار زوج دانشگاهی که دارای فرزند می‌شوند با اولویت فرزند سوم، بسته‌های حمایتی ارائه می‌شود، ضمن اینکه پنج هزار زوج دیگر نیز در ۱۶ استان کشور شناسایی شده است. سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از پرداخت مابه‌التفاوت مستمری مهرماه مددجویان سازمان بهزیستی خبر داد. علیرضا انجلاسی اظهار کرد: با همراهی دولت و مجلس مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ۳۰ درصد افزایش یافت که از آبان ماه به حساب مددجویان مستمری بگیر واریز شد.

وی با بیان این که مابه‌التفاوت مستمری مددجویان امروز واریز شد، گفت: این ما به التفاوت برای خانواده‌های یک نفره یک میلیون ۲۶۰ هزار ریال، خانوارهای دونفره یک میلیون ۸۰۰ هزار ریال برای خانوارهای سه نفره ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال، برای خانوارهای چهار نفره سه میلیون و ۲۴۰ هزار ریال و خانوارهای پنج نفره و بالاتر ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال پرداخت شده است. نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته «افزایش ۱۰درصدی یارانه‌ها در دستور کار دولت است.»

با این حساب مبلغ یارانه‌های نقدی در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت و مبلغ یارانه‌های سه دهک اول جامعه به ۴۴۰ هزار تومان و مبلغ یارانه شش دهک دیگر جامعه، ۳۳۰ هزار تومان می‌شود. با این حساب اگر افزایش یارانه‌های نقدی تصویب شود، یارانه خانوارها ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بیشتر می‌شود.

نظارت بر قیمت‌ها، مقدم بر پرداخت یارانه

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

افزایش یارانه نقدی مادامی که منابع تامین آن شفاف نباشد دردی دوا نخواهد کرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند و به‌وضوح هم در بازار مشخص است، قیمت‌های بازار، قیمت‌های غیرواقعی هستند و در این شرایط اختصاص یارانه به کالاهای اساسی با تعریف بودجه مشخص نه‌تنها منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد بلکه اثر عکس دارد. به‌جای پیشنهادهای این‌چنینی، دولت باید نظارت را بر بازار تشدید کند.

دولت و دست اندرکاران تنظیم بازار بهتر است با راهکارها و برنامه ها جدی به نظارت بیشتر بر بازار تمرکز داشته باشند. باید نظام مالیاتی و نظام تولید در کشور سر و سامان پیدا کند. در غیر این صورت افزایش ۱۰ درصدی یارانه نقدی که معادل ۳۰ هزار تومان می شود تاثیری بر قدرت خرید مردم ندارد.

مبارزه با افزایش قیمت ها و اینکه تورم کنترل شود می تواند اولویت اصلی دولت باشد. حتی اگر دولت در کنترل قیمتها موثر عمل کند و جلوی افزایش تورم گفته شود بسیار بهتر از افزایش دستمزد و حقوق است. یعنی ثبات قیمتها در بازار به افزایش حقوق و دستمزد ارجحیت دارد و افزایش یارانه عملا معنایی ندارد قتی بودجه تورم زا است.

باید دولت دلایل افزایش قیمتها را بررسی کند. در حالی که تحریم ها بیشتر می شود قیمتها باید کنترل شده و به ثبات برسند. در این حالت می توان قدرت خرید مردم را حفظ کرد. همچنین دولت باید به دنبال افزایش درآمدهای خود حال از هر روشی که خود به آن آگاهی دارد، برود. شناسایی فراریان مالیاتی، کاهش معافیت های مالیاتی، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و … می تواند دولت را در چاپ کمتر پول یاری کند. در این شرایط نقدینگی هم کمتر می شود و کنترل تورم آسانتر خواهد شد.

با افزایش یارانه معیشتی اتفاق خاصی نخواهد افتاد. همچنین دولت و نهادهای رسمی وابسته به آن مانند مرکز پژوهش ها چطور به پیشواز تورم ۵۰ درصدی سال آینده می رود. به جز ایجاد نگرانی و بال و پر دادن به تورم، نتیجه ای از این اتفاق گرفته نخواهد شد.

دولت می تواند به جای اینکه به پیشواز تورم برود با اعمال برنامه هایی که می تواند افزایش قیمتها را متوقف کند، بار تورم را کمتر کند. به جای پیش بینی فاجعه به دنبال شناسایی دلایل تورم و جلوگیری از افزایش آن باید بود.

وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با علم به اینکه باید کنترل قیمتها صورت بگیرد، با سازوکار لازم به میدان بیایند. تامین یارانه تورم زا است. بنابراین ضرورت نظارت بر قیمتها امروز بیش از هر زمان دیگری دیده می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.