صفحه اصلی / اجتماعی / رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران/تشریح ویژگی بودجه بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری
رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران/تشریح ویژگی بودجه بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری

رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران/تشریح ویژگی بودجه بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری

کسب و کار نیوز- شهردار تهران از رشد ۵۶ درصدی بودجه سال آینده شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا زاکانی در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران در صحن شورا، گفت: پیام لایحه سال آینده شهرداری این است که هر چقدر دیگران تلاش کنند چرخ کشور از رشد و پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله‌های افتخار باز بماند راه به جایی نمی‌برند. به ویژه حرکت اخیر پارلمان اروپا در موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از یک سو توسط مسئولین کشور و همه ما مقابله به مثل انجام می‌شود و از طرف دیگر حکایت از استیصال دشمن دارد.

وی افزود: تلاش آنها این بود که کشور با چالشی بزرگ مواجه شود که قدرالسهم حداکثری آن نابودی و تجزیه ایران باشد و حداقل چرخ پیشرفت کشور کند شود و سطح خدمت رسانی به مردم کاهش پیدا کند که به حمد خدا شکست خوردند و امروز در تلاشی دیگر در انتقام گیری جدید با حرکتی مذبوحانه در مورد نهاد مقدس سپاه کار را دنبال می‌کنند که همه محکومند. هم در نوع مواجهه ملت و هم برخورد مسئولین که گوشه‌ای از آن را امروز در به تن کردن لباس سپاه توسط رئیس و نائب رئیس شورا می‌بینیم که حکایت از این دارد که نه تنها دشمن به اهداف خود نرسیده بلکه اراده ما را در صیانت از نهادهای برگرفته از انقلاب بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: امروز بودجه سال ۱۴۰۲ را ارائه می‌کنیم و همین جا از تلاش و کمک شورا برای تصویب برنامه چهارم قدردانی می‌کنم. بی تردید اراده مدیریت شهری بر اصلاح و پیشرفت و خدمت گذاری بیشتر است.

تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران

شهردار تهران در تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران نسبت به دوره‌های قبلی گفت: بودجه سال آینده برشی از برنامه چهارم مدیریت شهری است که ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای در آن صورت گرفته است و هدف چابک سازی و شفافیت بوده که غریب به ۶۵۰۰ ردیف که ۲۵۰۰ ردیف آن مربوط به حقوق و دستمزد بود تبدیل به ۲۸۵۰ ردیف شده است.

به گفته زاکانی، چیزی حذف نشده بلکه تنها تجمیع صورت گرفته است. مدل تقسیم اعتبار مبتنی بر برنامه با بهره‌گیری از قواعد و شاخص‌های تقسیم‌بندی انجام شده است. پیشتر به ازای تصمیمات‌مان در سال قبل برای سال آینده درصدی افزایش را در نظر می‌گرفتیم و برابر آن بودجه ارائه می‌شد، اما امسال مبتنی بر شاخص کار صورت گرفته و تمام پروژه‌های ما در کنار این موضوع دارای پیوست‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هستند و در قالب توسعه عدالت که برنامه چهارم نیز مبتنی بر آن تنظیم شده است در همه اجزاء و عناصر بودجه این موضوع دیده می‌شود.

در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها شفافیت داریم

شهردار تهران تاکید کرد: سعی شد شفافیتی درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم تا از طریق نظام بودجه ریزی نظارت منطقی را اعمال کنیم و بودجه و اعتبار در معرض مردم قرار گیرد که در همین راستا بخشی از پروژه‌ها را به انتخاب مردم انجام می‌دهیم که این موضوع در قالب طرح «من شهردارم» پروژه‌ها و اولویت‌ها را برای اولین بار با این الگو و مدل به انتخاب مردم گذاشتیم و طرح به نتیجه رسید. همچنین ساماندهی تبصره‌های بودجه انجام شده و بودجه بر این اساس تقدیم شورا خواهد شد.

پنج میلیون رکورد در قالب طرح« من شهردارم» توسط شهروندان ثبت شده

بخشی از بودجه شهرداری متاثر از این انتخاب مردم است

وی ادامه داد: پنج میلیون رکورد در قالب طرح« من شهردارم» ثبت شده و مردم با حضور گسترده بالغ بر ۴۵۰ هزار پرسشنامه پر کردند و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم در این طرح داشتند که با پایش صورت گرفته امکانی برای ما از آحاد مردم ایجاد شده، به شکلی که ۲۰۸۵ طرح به سمع و نظر مردم رسیده و ۱۴۶۲ طرح با حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به انتخاب مردم گذاشته شده که بخشی از بودجه متاثر از این انتخاب مردم است.

وی ادامه داد: هم راهبردهای تحول و هم محور تحول در برنامه چهارم مد نظر قرار گرفته و در این قالب برای خدمت بیشتر بودجه را تقدیم شورا خواهیم کرد.

زاکانی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده در پنج سرفصل تنظیم شده است، افزود: در خصوص درآمد و منابع بودجه مثل سال گذشته بودجه را سه سطحی دیدیم، سطح اول تکلیف ما نسبت به شورا، سطح دوم تبصره ۲۹ با توجه به امکان بیرونی بودجه دنبال خواهد شد و بخش سوم نیز حوزه ماده ۱۹ مشارکت‌های ماست که باید مد نظر قرار گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: در بخش اول بودجه سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را یعنی معادل ۹۹ درصد محقق کردیم. همچنین ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تکلیف ما در بودجه بود که شواهد حاکی از آن است که بالای ۱۰۰ درصد برای سال جاری محقق خواهد شد. در حقیقت تا دو روز قبل ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقد عمل کردیم و به حساب نشسته و در دو ماه پایان سال که شیب دریافتی تشدید می‌شود در حوزه عوارض و پروانه‌ها شرایط طوری است که به همراه درآمدهای پایدار حوزه نقد و غیر نقد ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد کسب درآمد داشته باشیم که حوزه نقد بالای این رقم را محقق می‌کند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش بینی می‌کنیم که در حوزه نقد محقق شود.

وی افزود: امسال بودجه را سه سقفی بستیم. سقف اول مکلف به تحقق، سقف دوم مجوز از شورا و در سقف سوم هر چه بتوانیم مشارکت جذب خواهیم کرد. رقم ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با ۵۶ درصد رشد نسبت به سال قبل در سقف اول بودجه تنظیم شده است. این در شرایطی است که ما در سال جاری با وجود هجمه به زیرساخت‌ها و بروز اغتشاشات اخیر به ما آسیب زدند که البته نتوانستند جلوی رشد ما را بگیرند.

زاکانی گفت: ۵۶ درصد رشد را برای سال آینده هدفگذاری کردیم و در بعد درآمد در واگذاری دارایی سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی ۳۶ درصد را به درآمدها اختصاص دادیم. بی‌تردید در مصارف مبتنی بر سقف اول و تصویب شورا اقدام خواهیم کرد. امسال در اوج شفافیت اعتبارات هزینه‌ای که ۵۳ درصد اعتبارات است برای سال آینده ۳۹ درصد افزایش داشته‌ایم. ناظر بر مصارف عملا حمل و نقل و ترافیک که ۳۳ درصد بودجه بوده ثابت مانده و در کلان ۷۸ هزار میلیارد تومان در حقیقت ۵۶ درصد رشد کرده است.

به گفته وی، بودجه سال آینده در بخش خدمات شهری نیز ۴۹ درصد رشد داشته و عدد بالایی به این بخش اختصاص پیدا کرده است. در ایمنی و مدیریت بحران نیز وضعیت به همین شکل است. در امور اجتماعی و فرهنگی ۱۰ درصد در سال گذشته بوده که امسال به ۱۱ درصد رشد رسیده است. همچنین عدد حدود ۳۰ هزار میلیارد به عنوان عددی که از شورا مجوز خواهیم گرفت در سقف دوم بودجه تعیین شده که در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد بوده و امسال به ۳۰ هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است. در حقیقت علاوه بر ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان، ۳۰ هزار میلیارد نیز در سقف دوم به بودجه اضافه می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.