صفحه اصلی / اسلایدر / توزیع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت خودرو در پنج سال اخیر
توزیع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت خودرو در پنج سال اخیر

توزیع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت خودرو در پنج سال اخیر

کسب و کار نیوز- عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: قرار است که این خودروها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد مصرف‌کننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عده‌ای پول ندارند مسئول آن خودروساز نیست و چنین مسئولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر حسن کاکایی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقد جزییات فروش خودرو در ایران خودرو شده‌اند و به نظر می‌رسد گزینه فروش را به نوعی چیده‌اند که یک طبقه خاص توان خرید داشته باشد آیا این انتقاد را وارد می‌دانید؟ گفت: اصل ماجرا دارای اشکال است پرسش اصلی این است که چرا ایران خودرو و سایپا به عنوان سهام‌دار خودرو باید به مردم رانت بدهند؟ آیا ایران خودرو و سایپا لاتاری ملی دارند و بدهی ریالی دارد که اینگونه عمل می‌کند یا اینکه باید تلاش کند که خودرو بهتر تولید و میزان آن را افزایش بدهد.

وی ادامه داد: شرایط به سمتی رفته است که مردم گمان می‌کنند وظیفه خودروسازان داخلی این است خودرو زیر قیمت در بازار عرضه کنند و این‌گونه سود چند میلیونی نصیب آنها شود. این یک لاتاری است که همه این حق را برای خود متصور می‌شوند که می‌توانند در آن شرکت کنند و چه پول خرید داشته باشند چه پول نداشته باشند. عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان و نمایندگان مجلس در صنعت خودرو، افزود: قیمت گذاری دستوری اشتباه است اما مشکل اصلی این است که دولت یک سیاست اشتباه بنا کرده و هر تغییری که می‌خواهد در آن ایجاد کند مردم نسبت به آن واکنش منفی از خود نشان می‌دهند.

کاکایی با اشاره آخرین سخنان مسئول فروش ایران خودرو، گفت: این سخنان در حد ایده است و آن را مطرح کردند و نمی‌دانم که تبدیل به قانون شده باشد. پیش از قرعه‌کشی من اظهارنظر کردم که این کار خطرناک است. قرار است که این خودروها به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد مصرف‌کننده واقعی در صنعت خودرو کسانی هستند که پول داشته باشند اینکه عده‌ای پول ندارند مسئول آن خودروساز نیست و چنین مسئولیتی برای خودروسازان تعریف نشده است.

وی ادامه داد: خودروساز پیشنهاد نداد که پول را در حساب خودروسازان واریز کنید گفته است که پول در حساب مردم بماند و مسدود کردن حساب به این معنا نیست که پول را خودروساز مسدود می‌کند بلکه آن را در این مدت قرعه‌کشی از حساب خارج نکند. در آخرین قرعه‌کشی خودرو ۱۱ میلیون نفر می‌توانستند شرکت کنند که حدود ۹ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در این دوره ثبت نام کردند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ جمع ضرر و زیان خودروسازان داخلی در سال جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است و این ضرر و زیان برآمده از لاتاری ایجاد شده است. برآورد من این است در ۵ سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق لاتاری رانت توزیع شده است و اگر این پول دولتی است باید نظام بودجه‌ریزی دولت برود و اگر چنین نیست چرا این اقدام انجام می‌شود و این تناقضاتی است که باید به آن پرداخته شود.

عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان بیان کرد: مشکلی به نام قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو ایجاد شده است و هر کسی در این چارچوب راه‌حل ارائه می‌دهد در حالی‌که اصل موضوع ایراد دارد و امیدوارم که مسئولان در این مضوع غلط پافشاری نکند و روش حل مشکل مردم نیست اگر قرار است روش غلط را دنبال کنیم همین قرعه‌کشی را ادامه بدهیم چرا قرعه‌کشی عادلانه‌ترین روش یک اقدام غیرعادلانه است اما در اساس قرعه‌کشی اشکال اساسی دارد و به نوعی توزیع رانت است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.