صفحه اصلی / سرخط خبرها / تمرکز برنامه هفتم توسعه بر اقتصاد دیجیتال
تمرکز برنامه هفتم توسعه بر اقتصاد دیجیتال

رضا قربانی، کارشناس فناوری

تمرکز برنامه هفتم توسعه بر اقتصاد دیجیتال

سرمقاله

توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در کشور الزامات بسیاری نیاز دارد. یکی از مهم ترین این الزامات زیرساخت های ارتباطی کشور است. زیرساخت های ارتباطی باید با همکاری و تعامل تمامی دستگاه های مرتبط توسعه پیدا کند. اینترنت و دسترسی به آن باید از آن چیزی که امروز به عنوان اینترنت از آن استفاده می شود، بیشتر در اولویت قرار بگیرد.
تجارت الکترونیکی نیاز به اینترنت قابل قبول دارد. اتفاقاتی نظیر قطع اینترنت به بهانه کنکور می تواند در توسعه تجارت الکترونیک تاثیرگذار باشد. در همین رابطه وزیر ارتباطات نیز تاکید داشتند که اینترنت دیگر برای کنکور قطع نخواهد شد. این دست اتفاقات نباید در کشور تکرار شود.
دیگر عامل تاثیرگذار در توسعه تجارت الکترونیک این است که اجازه فعالیت به کسب و کارهای بخش خصوصی داده شود. موانع پیش پای کسب و کارهای بخش خصوصی باید برداشته شود. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیروی انسانی حرف اول را می زند. باید موانع برای فعالیت نیروهای نخبه برداشته شود. فضا برای فعالیت باید بهبود پیدا کند. در غیر این صورت فرصت های کاری کشورهای دیگر منجر به مهاجرت نیروی نخبه کشور خواهد شد.
به طور کلی اما اتفاقات خوبی در حال وقوع است. در موضوع رگولاتوری و قانون گذاری می بایست بخش خصوصی مشارکت داده شود. باید فضا برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه رگولاتوری و قانون گذاری فراهم شود. چراکه حاکمیت هر اندازه هم تلاش کند در تمامی این بخش ها نمی تواند توسعه انجام دهد. دست بخش خصوصی باید برای فعالیت باز باشد.
در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران ۷ درصد است. این سهم در اقتصاد باید افزایش پیدا کند. امروز تمام کشورهای دنیا به سمت تجارت الکترونیک رفته و پیشرفت های قابل قبولی در این زمینه داشته اند.
در کشور ما نیز توسعه تجارت الکترونیک باید در برنامه های متنوعی که در دست تدوین است در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در برنامه هفتم توسعه می بایست به اقتصاد دیجیتال، توسعه تجارت الکترونیک و نیازهای این حوزه به شدت توجه شود.
به نظر می رسد فعالان اقتصاد دیجیتال به این درک رسیده‌اند که همه ما سوار یک کشتی هستیم و برای تغییر و توسعه شرایط باید با هم همکاری کنیم. در این شرایط از حاکمیت و دولت هم انتظار می‌رود با تسهیل فضای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال، زمینه رشد کسب‌وکارهای نوین را فراهم کند. باید اجازه دهیم اقتصاد دیجیتال که آینده کشور در گرو بالندگی آن است، رشد کند. فعالان اقتصاد دیجیتال می‌خواهند در همین کشور و برای همین مردم کار و خلق ارزش کنند. زمان آن رسیده که اجازه دهیم جوانان بتوانند به کارشان ادامه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.