چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / توسعه اقتصاد دیجیتال از مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند/سهم ۷ درصدی تجارت الکترونیک در اقتصاد
توسعه اقتصاد دیجیتال از مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند/سهم ۷ درصدی تجارت الکترونیک در اقتصاد

توسعه اقتصاد دیجیتال از مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند/سهم ۷ درصدی تجارت الکترونیک در اقتصاد

کسب و کار نیوز- تجارت الکترونیک طی سال های اخیر پیشرفت های بسیاری کرده است. اقدامات خوبی در کشور برای دسترسی به تجارت الکترونیک انجام شد. فعالان اقتصاد دیجیتال اما بر این باورند هنوز جای کار بسیاری برای افزایش سهم تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران وجود دارد. به عقیده فعالان بازار فناوری، برنامه های در دست تدوین توسط دولت باید بر توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک تمرکز داشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، استفاده از تجارت الکترونیک مزایای فراوانی دارد. در سطح خرد اقتصادی، استفاده از تجارت الکترونیک، صرفه جویی در هزینه، کاهش هزینه مبادلاتی، افزایش کارایی، تغییر فرآیندهای مدیریت و تاسیس بنگاه های اقتصادی، کاهش هزینه کاوش، دسترسی بیشتر و راحت تر به اطلاعات، تعدیل قدرت بین تولیدکننده و مصرف کننده، کاهش محدودیت ورود به بازار، افزایش رقابت، کاهش سود انحصاری و… را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از تجارت الکترونیک، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود می آورد و به تدریج، زمینه گسترش مناسبات سیاسی را فرآهم می سازد؛ روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی، به شکلی عقلایی تر و اصولی تر برقرار شوند، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجاب می کند به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیک تر، صمیمانه تر و برابرتر را با یکدیگر آغاز کنند.

کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک از نمودهای عینی انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد هستند. استفاده از این فن آوری  ها صرف نظر از تمامی برتری ها هنوز دارای نقاط ضعفی در زمینه  های مختلف و در نقـاط مختلف جهـان است. توانـایی دسترسی به رایانه های شخصی و سرعت پایین نقل و انتقال اطلاعات بر روی بستر اینترنت، امکان دست یابی به پایگاه اینترنتی را با مشکلاتی رو به رو می سازد. با این وجود و نظر به گسترش سریع کسب و کارهای الکترونیک و تجارت الکترونیک در جهان و گریز ناپذیر بودن استفاده از آن ها، و نقش این گونه فناوری های نوین در حفظ، تقویت و توسعه موقعیت رقابتی بنگاه  ها و کشور در منطقه و جهان و صرفه جویی های ناشی از اجرا و به کارگیری آنها، لازم است جهت اجرا و پیاده سازی گسترده و همچنین رفع موانع موجود در راه بکارگیری آنها اقدام برنامه ریزی دقیق، منسجم و راهبردی در سطح خرد و کلان و همچنین برای دوره های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در کشور شود.

 

چشم انداز توسعه تجارت الکترونیک

رضا قربانی، کارشناس فناوری

توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در کشور الزامات بسیاری نیاز دارد. یکی از مهم ترین این الزامات زیرساخت های ارتباطی کشور است. زیرساخت های ارتباطی باید با همکاری و تعامل تمامی دستگاه های مرتبط توسعه پیدا کند. اینترنت و دسترسی به آن باید از آن چیزی که امروز به عنوان اینترنت از آن استفاده می شود، بیشتر در اولویت قرار بگیرد. تجارت الکترونیکی نیاز به اینترنت قابل قبول دارد. اتفاقاتی نظیر قطع اینترنت به بهانه کنکور می تواند در توسعه تجارت الکترونیک تاثیرگذار باشد. در همین رابطه وزیر ارتباطات نیز تاکید داشتند که اینترنت دیگر برای کنکور قطع نخواهد شد. این دست اتفاقات نباید در کشور تکرار شود.

دیگر عامل تاثیرگذار در توسعه تجارت الکترونیک این است که اجازه فعالیت به کسب و کارهای بخش خصوصی داده شود. موانع پیش پای کسب و کارهای بخش خصوصی باید برداشته شود. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیروی انسانی حرف اول را می زند. باید موانع برای فعالیت نیروهای نخبه برداشته شود. فضا برای فعالیت باید بهبود پیدا کند. در غیر این صورت فرصت های کاری کشورهای دیگر منجر به مهاجرت نیروی نخبه کشور خواهد شد.

به طور کلی اما اتفاقات خوبی در حال وقوع است. در موضوع رگولاتوری و قانون گذاری می بایست بخش خصوصی مشارکت داده شود. باید فضا برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه رگولاتوری و قانون گذاری فراهم شود. چراکه حاکمیت هر اندازه هم تلاش کند در تمامی این بخش ها نمی تواند توسعه انجام دهد. دست بخش خصوصی باید برای فعالیت باز باشد. در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران ۷ درصد است. این سهم در اقتصاد باید افزایش پیدا کند. امروز تمام کشورهای دنیا به سمت تجارت الکترونیک رفته و پیشرفت های قابل قبولی در این زمینه داشته اند.

در کشور ما نیز توسعه تجارت الکترونیک باید در برنامه های متنوعی که در دست تدوین است در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در برنامه هفتم توسعه می بایست به اقتصاد دیجیتال، توسعه تجارت الکترونیک و نیازهای این حوزه به شدت توجه شود. به نظر می رسد فعالان اقتصاد دیجیتال به این درک رسیده‌اند که همه ما سوار یک کشتی هستیم و برای تغییر و توسعه شرایط باید با هم همکاری کنیم.

در این شرایط از حاکمیت و دولت هم انتظار می‌رود با تسهیل فضای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال، زمینه رشد کسب‌وکارهای نوین را فراهم کند. باید اجازه دهیم اقتصاد دیجیتال که آینده کشور در گرو بالندگی آن است، رشد کند. فعالان اقتصاد دیجیتال می‌خواهند در همین کشور و برای همین مردم کار و خلق ارزش کنند. زمان آن رسیده که اجازه دهیم جوانان بتوانند به کارشان ادامه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.