صفحه اصلی / سرخط خبرها / اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس
اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس

سرمقاله

قیمت گذاری دستوری تولید را به نابودی کشانده است. این در حالی است که در نبود برجام، اقتصاد کشور بایستی به تولید گره زده شود. متاسفانه فعلا با تصمیمات نامناسب در حال غرق کردن خود ناجی، یعنی تولید هستیم. در خصوص فولاد و پتروشیمی یک تصمیم درست باعث شد حواله فروشی متوقف و دست دلالان از این بازار کوتاه شود. اگر فولاد و پتروشیمی از سالها قبل در بورس کالا عرض نمی شد اینک ما وارد کننده فولاد و مواد پتروشیمی بودیم. برای سایر کالاها همچون خودرو نیز ایجاد بسترهای مناسب برای شفافیت و رقابت ضرورت دارد.
پدیده قرعه کشی از یک سو و فروش بر پایه قیمت آبان ماه ۱۴۰۰، از سوی دیگر به تخریب و ناتوانی صنعت خودرو منجر شده است. سهام شرکت های خودروسازی یا متعلق به سهام دار خرد است و یا سهام دار دولتی دارد. در دو حالت نیز به عنوان بیت المال و حق الناس هیچ کس حق فروش خودرو به زیان را ندارد. در سال های گذشته چنین رویکردی چند صد هزار میلیارد تومان به بخش تولید و مردم آسیب رساند.
در این بین عده ای دلال توانسته اند بخش اعظم رانت ایجاد شده را صاحب شوند. با عرضه خودرو در بورس کالا در یک فضای رقابتی قیمت مناسب و پایین تر از بازار کشف می شود. البته بورس کالا تولیدکننده نیست و تنها یک بستر مناسب کشف قیمت و شفافیت در عرضه و تقاضا است. کمبود تولید از یک سو و نبود واردات مناسب از سوی دیگر باعث شده تقاضای واقعی و مصرفی نیز پوشش داده نشود.
بنابراین بورس کالا تنها توان حذف تقاضای دلالی را دارد. کمبود در عرضه و پوشش کامل تقاضای مصرفی بحث دیگری است که باید از محل افزایش تولید و واردات پوشش داده شود. بی تردید عرضه مناسب و پرتعداد در بورس کالا با هدایت منابع به تولید و حذف دلالی می تواند ضمن متعادل ساختن قیمتها و کاهش آن، در تامین نقدینگی و تبدیل صنعت خودروسازی به صنعت سودآور، موجبات افزایش تولید و پوشش تقاضای مصرفی را فراهم آورد. اشتباهی که برخی در مخالفت در عرضه خودرو در بورس کالا دارند ناشی از عدم شناخت کارکرد بازارها، بستر بورس کالا و عدم دقت در بررسی فاکتورهای موثر در افزایش قیمت کالاها است.
زمانی که رشد قیمت دلار و سکه در کشور رخ می دهد امکان کنترل قیمت سایر کالاها بخصوص کالاهایی که کمتر از نیاز مصرفی و واقعی تولید می شوند، وجود ندارد. بنابراین بهترین روش برای بررسی اثرات بورس کالا در عرضه خودرو، بررسی قیمت دلاری، حجم عرضه در بورس کالا و ارزیابی میزان تاثیرگذاری مولفه های مختلف و موثر در قیمتها از جمله انتظارات تورمی است.
در مجموع می توان نتیجه گرفت عرضه کالاها از جمله خودرو با توجه به تجربه موفق فولاد، پتروشیمی و سیمان ضرورت دارد. تا با حذف دلال بخصوص در شرایط التهاب و انتظارات تورمی منافع تولید تامین شود. هر زمان دیدید از تولید هر کالایی تولیدکننده ضرر می کند و در عوض دلال چند ده یا چند صد برابر سود می کند، بدانید بر سر قبر ناجی اقتصاد یعنی تولید ایستاده اید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.