صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / دور زدن تحریم‌ها با توسعه فناوری اطلاعات تسهیل می شود/کنترل تورم با ابزارهای اقتصاد دیجیتال
دور زدن تحریم‌ها با توسعه فناوری اطلاعات تسهیل می شود/کنترل تورم با ابزارهای اقتصاد دیجیتال

دور زدن تحریم‌ها با توسعه فناوری اطلاعات تسهیل می شود/کنترل تورم با ابزارهای اقتصاد دیجیتال

کسب و کار نیوز- کاهش تورم در دستور کار دولت قرار دارد. کارشناسان فناوری بر این باورند اقتصاد دیجیتال مجهز به ابزارهایی است که می تواند به دولت در تسریع روند کاهش تورم کمک کند. توسعه اقتصاد دیجیتال در تمامی کشورهای جهان به اولویتی جهت توسعه اقتصادی تبدیل شده است. اقداماتی خوبی هم در کشور ما انجام شده اما باید تمرکز بر توسعه دیجیتال در دستور کار قرار گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر ارتباطات در این رابطه گفته است: ابزار دور‌زدن تحریم‌ها برای برنامه‌نویس‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی ارائه می‌شود. زارع‌پور همچنین اعلام کرد شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت واگذاری پورت‌های فیبر نوری قرار دارند. وزیر ارتباطات اعلام کرد به‌زودی ابزارهایی برای فراهم‌کردن دسترسی برنامه‌نویس‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به سایت‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند، ارائه خواهد شد. به گفته وی دسترسی به سایت‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند، مورد‌نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌نویس‌هاست. درحال فراهم‌کردن ابزارهایی برای این موضوع هستیم که در روزهای آینده معرفی خواهد شد؛ دقیقاً همچون کاری که برای گیمرها کردیم.

به هر ترتیب حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند به رشد تولید ناخالص ملی کشور هم کمک کند. اقتصاد دیجیتال در محورهای هوشمندسازی، صرفه‌جویی در انرژی و حتی توسعه گردشگری با معرفی محصولات و جاذبه‌های گردشگری به دیگر شهروندان دیگر کشورها می‌تواند نقش مهمی در رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد.

اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

اقتصاد دیجیتال، هسته‌ای به نام بخش ICT دارد که به طور مستقیم به این بخش از اقتصاد متصل‌اند. مثلا ارزشی که اپراتورهای مخابراتی یا شرکت‌های تولیدکننده‌ سخت‌افزار ایجاد می‌کنند در این بخش محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر ICT بخش زیرساختی اقتصاد دیجیتال است. اما این، همه اقتصاد دیجیتال را شامل نمی‌شود. وقتی شما کالا یا خدمتی را اینترنتی می‌خرید از این بسترها استفاده کرده‌اید و ارزش خریداری شده در آمار و ارقام اقتصاد دیجیتال آورده می‌شود.

دنیا به‌سرعت به‌سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. هیچ‌ بعدی از زندگی بشر نیست که تحت تأثیر دنیای دیجیتال قرار نگرفته باشد و طبیعتا اقتصاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. در جهان امروز، ما با شکلی متفاوت از اقتصاد به‌نام اقتصاد دیجیتال رو‌به‌رو هستیم. اینترنت و شبکه‌های مجازی به‌شکل حیرت‌آوری اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند؛ به گونه‌ای که امروزه می‌توان گفت هیچ کشوری نیست که بتواند بدون اینترنت اقتصاد خود را اداره کند. حتی کشورهای بسیار فقیر در آفریقا یا کشورهایی جنگ زده مانند افغانستان نیز برای انجام بسیاری از عملیات تجاری خود ملزم به استفاده از ابزار الکترونیک هستند.

 

نوآوری، ابزار دور زدن تحریم‌ها

مهدی غیبی، کارشناس اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال امروز نیاز برون رفت از وضعیت تورمی است. ابزارهایی که اقتصاد دیجیتال در اختیار دارد می تواند از پیشرفت تورم جلوگیری کند. با کنترل تورم نیز بسیاری از مشکلات معیشتی و اجتماعی کاهش خواهد یافت. بستر فناوری اطلاعات می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد. دولت باید با توسعه این بستر، زمینه پیشرفت فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را فراهم کند. کنترل تورم امروز نیاز ضروری کشور است. اقتصاد دیجیتال با ابزارهایی که در اختیار دارد می تواند در این زمینه کمک های بسیاری داشته باشد.

اقتصاد دیجیتال عاملی برای اشتغال زایی است. با افزایش اشغال زایی کنترل تورم آسان تر خواهد شد. زمانی که شغل بر اساس نیاز جامعه ایجاد شود تورم می تواند روند کاهشی در پیش بگیرد. نرخ بیکاری یکی از عوامل اصلی رشد تورم است. در شرایطی قرار داریم که بسیاری از جویندگان کار از پیدا کردن شغل ناامید هستند. به عبارتی اقتصاد دیجیتال یکی از عوامل تغییر دهنده مفهوم اشتغال در اقتصاد است. در نهایت هم می تواند موجب افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشور شود.

لازم به ذکر است نقش اقتصاد دیجیتال به ویژه فناوری در توسعه کشور باید پررنگ تر شود. برای بقا در اقتصاد دیجیتال باید نوآور بود. فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال یک موضوع میان بخشی است. بنابراین محیطی مناسب برای خلق ثروت و ارزش است. پیشرفت در این عرصه نیاز به زیرساخت دارد. فناوری اطلاعات در این عرصه خدماتی را ارائه می‌دهد و صنعت روبه رشدی است.

امروزه حتی برخی کشورها برای فرار از مشکلات اقتصادی به فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی از جمله پول‌های الکترونیکی روی آورده‌اند. بسیاری از کشورها از بیت‌کوین به عنوان ابزاری به عنوان کنترل تورم استفاده می‌کنند. ضمن اینکه همین بیت‌کوین‌ها می‌توانند عاملی برای دور زدن تحریم‌ها در کشور ما هم باشند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.