شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به تاکید رییس جمهور در مورد جذب نخبگان در بدنه دولت، سازمان امور اداری و استخدامی و بنیاد ملی نخبگان طرح مشترکی به نام شهید موسوی راهاندازی کردهاند که بر اساس آن تا پایان سال جاری هزار نخبه و تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار نخبه و به صورت بلندمدت ۵۰ هزار نخبه در سالهای آتی در دستگاههای اجرایی جذب خواهند شد. با توجه به روبهرویی دولت با موج بازنشستگی و لزوم بازسازی نیرو، اکنون فرصت مناسب و طلایی جذب نخبگان فراهم شده است و پیشبینی میشود با همکاری سازمانهای امور اداری استخدامی و بنیاد نخبگان زمینه پذیرش و جذب استعدادهای برتر بیش از پیش فراهم شود.
نگاه دولت سیزدهم به نخبگان
توجه به سرمایههای انسانی و نخبگان یکی از مواردی است که دولت سیزدهم در نگاه جدی خود قرار داده و برای تحول آفرینی به این مقوله برنامههای متفاوتی در طول یک سال گذشته پیادهسازی کرده است.توجه به نخبگان و جوانگرایی در حوزه مدیریت کشورمان به طور حتم یکی از نیازهای امروز جامعه ایرانی است و این مهم میتواند پویایی، چابکی و تحول بسیار در مدیریت توسعه کشور در بخشهای مختلف ایفا کند. دولت سیزدهم در حال حاضر متمرکز بر استفاده از نخبگان و شایستگان در بدنه مدیریتی برای شکلگیری و تقویت دولت مردمی ایران قدرتمند است.
یکی از اقدامات موثر بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم در راستای آییننامه مصوبه اسفندماه سال گذشته در خصوص جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی است ؛ بر همین اساس شیوهنامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاههای اجرایی کشور و استان البرز ابلاغ و اجرایی شده است.
در همین رابطه سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۲ برای نخستین بار با اختصاص ردیف بودجه برای جذب و بهکارگیری نخبگان و استعدادهای برتر، عزم دولت برای جوانگرایی و تحول در نظام اداری و تصمیمساز کشور را نشان داد. در همین رابطه میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تاکید بر لزوم تعریف مسیر ویژه و جدید برای جذب نخبگان اظهار داشت: بر اساس تقسیمکاری که انجام شده بنیاد ملی نخبگان متولی شناسایی اولیه نخبگان است و همه افرادی که شرایط لازم را داشته باشند در روند ارزیابی برای شناسایی قرار خواهند گرفت.
شرکتهای دانشبنیان بهطور عمده به دلیل نوپا بودن و نبود ساختارهای حمایتی در گذشته مسیر پر چالشی را برای نفوذ به بازارهای رقبای سنتی در پیش دارند، به همین منظور دولت با خرید خدمت و محصولات فناورانه و بومیسازیشده از محصولات شرکتهای دانشبنیان و توسعه گروههای استارتاپی را پیگیری میکند. از این رو از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم توجه به شرکتهای دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای آنان برای رفع مشکلات کشور و ایجاد بستری امن برای رسیدن به توسعه پایدار است.
ظرفیتها و پتانسیلهای شرکتهای دانشبنیان در خودکفایی کشور در تولید محصولات با فناوری بالا و جلوگیری از خروج ارز و عدم وابستگی به غرب یکی از پیشرانهای توسعه پایدار است.یکی از نمونههای بارز این ظرفیتها، توانمندی دانش بنیانهای داخلی در تولید اقلام و تجهیزات مقابله با کرونا به ویژه ونتیلاتور بود. شرکتهای دانشبنیان ما با تولید دستگاههای ونتیلاتور نیاز کشور به این دستگاه حیاتی را برطرف کردند. ما حتی اگر تحریم هم نبودیم این دستگاهها در اختیار مردم ما قرار نمیگرفت چراکه یک دستگاه حیاتی برای بیماران کرونایی بود و بسیاری از کشورها خود در تامین آن با مشکل مواجه بودند.
در شرایط فعلی کشور از فرصتهای بسیار زیادی برای کار و نوآوری برخوردار است. به طور حتم عزم و تلاش همه دستاندرکاران مجموعه دولت در سازمان برنامه و بودجه بنیاد ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی، فناوری رئیس جمهور این است که بتوانند هرچه بیشتر از استعدادهای علاقهمند ایراندوست برای ارتقای کشور استفاده کرد.
اشتغالزایی عامل رونق تولید
فرامرز توفیقی، کارشناس بازار کار
هر ساز و کار و سیاستی که منجر به ایجاد اشتغال شود حائز اهمیت بسیاری است. برای حمایت از اشتغالزایی می بایست نیازهای این بخش به صورت دقیق و با هدفگذاری شناسایی شود. بیکاری معضلی است که اقتصاد را تهدید می کند. باید به صورت مسنجم تمامی دستگاه های مرتبط به تحقق هدف ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری کمک کنند. اشتغال از مولفه های بازار مصرف، واردات، هزینه های تولید و… تاثیر می پذیرد. بنابراین نیازمند توجه ویژه است. دولت برای اشتغال پایدار باید هزینه کند. استفاده از هر سازوکاری که منجر به رونق اشتغال شود بایداز آن استقبال کرد. باید به تولید توجه کرد. اشتغالزایی با رونق تولید تحقق پیدا می کند. تأمین هزینههای لازم برای ایجاد یک شغل پایدار بسیار بالاست. بنابراین لازم است دولت در این رابطه چاره اندیشی کند.
به صورت طبیعی چارهای جز توسعه بازار کار نداریم؛ توسعه بازار کار میسر نیست جز اینکه با سرمایهگذاری و طرح و برنامه اتفاق بیفتد. ما حتما برای اینکه طرحی را در بازار کار برای توسعه بازار کار ایجاد کنیم، باید ابزار آن را فراهم کنیم. یکی از اساسیترین ابزارها برای توسعه بازار کار و ایجاد طرحهای اشتغالزا، سرمایهگذاری است.
تدبیر و چاره اندیشی در خصوص بسترسازی برای تحقق همزمان ارتقاء سطح دستمزد نیروی کار، کنترل شاخص نرخ تورم برای عدم اثرگذاری آن در رشد دستمزدها و افزایش قدرت خرید نیروی کار که به صورت زنجیروار به همدیگر متصل بوده و اثرگذار چندوجهی دارند می توانند شرایطی را برای ارتقاء سطح رفاه جامعه و نیروی کار نیروی کار فراهم کنند و این مهم در قالب جلوگیری از مهاجرت نیروی کار اثربخشی بالایی خواهد داشت.
از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی دولت ها حمایت و پشتیبانی از نیروی کار جهت حفظ و ارتقای قدرت خرید و رفاه زندگی و تامین امنیت شغلی آنان و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای نیروهای فعال جامعه است. ایجاد زمینه و امکانات برای رشد نخبگان در حوزه های تخصصی، ارتقاء امکانات حوزه های پژوهشی برای نخبگان، سیاست گذاری در راستای ارتقاء بهره وری نیروی کار و البته بسیاری دیگر از دلایل می توانند سدی را برای مهاجرت نیروی کار با ایجاد جذابیت های در بخش های مختلف شکل دهند.