صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / از ظرفیت پیام رسان های داخلی برای توسعه دولت الکترونیک استفاده شود/کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک
از ظرفیت پیام رسان های داخلی برای توسعه دولت الکترونیک استفاده شود/کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک

از ظرفیت پیام رسان های داخلی برای توسعه دولت الکترونیک استفاده شود/کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک

کسب و کار نیوز- دولت الکترونیک تحولی نوین در نحوه ارائه خدمات به ارباب رجوع و شهروندان است که هم در دنیا و هم در ایران رو به توسعه است و نوید مزایای متعددی را می‌دهد. اقدامات خوبی در راستای خدمت رسانی الکترونیک به مردم در چند سال اخیر انجام شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین باره عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود هرچه سریع‌تر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خود را راه‌اندازی کنند. زارع‌پور اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.

امروزه خدمات دولت الکترونیک در ایران به اشکال مختلفی مانند پلیس +۱۰، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و درگاه‌های ارتباطی اینترنتی در سازمان‌های مختلف مشاهده می‌شود و ابزاری مهم برای کوچک کردن و چابک‌سازی دولت است. یکی دیگر از نمونه‌های آن سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ دولتی است که بسیاری از خدمات خود را از طریق فضای مجازی ارایه می‌دهد و ارباب رجوع می‌توانند بدون این‌که نیاز باشد از خانه خارج شوند، ار طریق اینترنت و حتی گوشی تلفن همراه خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

تحقق دولت الکترونیک، نه تنها باعث افزایش بهره‌وری سازمان‌های دولتی می‌شود، بلکه به بهبود تجربه ارباب رجوع و تسهیل کارها کمک می‌کند و ابزاری مهم برای توسعه سازمان‌های دولتی است.

بر اساس نظرسنجی دولت الکترونیک سازمان ملل، کشورها در همه مناطق به‌طور فزاینده‌ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات و مشارکت مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. در عین‌ حال، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران به اطلاعات دقیق در مورد در دسترس‌بودن و استفاده از ICT برای تصمیم‌گیری مناسب نیاز دارند. بنابراین دولت الکترونیک می‌تواند ابزار مؤثری برای مهار فساد در بخش عمومی است. البته در صورتی‌ که سطح بالای چارچوب نظارتی، پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ذی‌نفعان جامعه و ظرفیت زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، پیش‌شرط اساسی دولت باشد.

 

مزایای اقتصادی دولت الکترونیک

محمدجعفر نعناکار، کارشناس اقتصاد دیجیتال

در حوزه دولت الکترونیک نیاز به یک خط مشی درست و منطقی وجود دارد. عمده ترین مساله نبود خط مشی درست است. در این زمینه شورای عالی فضای مجازی می بایست مسائل مربوط به توسعه دولت الکترونیکی را تدوین کرده و برای قانون گذاری روانه مجلس کند. مجلس نیز با بررسی خط مشی می تواند قوانینی مناسب با این حوزه مصوب کرده و قانون گذاری کند. به عبارتی شورای عالی فضای مجازی ریل گذار دولتی شدن خدمات حاکمیتی در داخل کشور است. تعامل پذیری در دولت الکترونیکی یکپارچه یکی از الزام‌های بسیار مهم است. در این روند زیرساخت‌ها، معماری، فرایند، سرویس و همچنین اطلاعات باید بتوانند به شکل یکپارچه  تعامل و همکاری داشته باشند.

امروز ارتباط موثری با کشورهای دیگر و سامانه های دیگری که در این حوزه فعالیت دارند نداریم. باید با ایجاد ارتباطات موثر کمبودها و کاستی ها در حوزه توسعه دولت الکترونیک برطرف شود. باید ارتباط موثر حقوقی برقرار شود. ارتباطات بین المللی باید تقویت شود. توسعه کسب و کارهای داخلی نیز باید مد نظر قرار گیرد. هرچند در این حوزه اقدامات مناسبی انجام شده اما کیفیت کار نیز باید ارتقا پیدا کند. از لحاظ کمی پیشرفت خوبی ایجاد شده اما مسائل مختلف اعم از تحریم ها اجازه ارتقای کیفی را نداده است. باید ظرفیت های داخلی تقویت شود و زیرساخت ها از جمله اینترنت پرسرعت ارایه گردد. در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در خصوص الکترونیکی کردن خدمات انجام شده است. بنابراین می‌توان گفت حکمرانی الکترونیکی به شکل کلان‌تری از دولت الکترونیکی در سال‌های اخیر توسعه خوبی پیدا کرده است.

در حوزه پیام رسان ها نیز با وجود اینکه چهار یا پنج پیام رسان داخلی شناخته شده داریم تنها از لحاظ کمی تامین شده اند. این پیام رسان ها باید از نظر کیفی نیز تقویت شوند تا راه را برای اجرای کامل دولت الکترونیکی هموار کنند. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی باید مدنظر قرار گیرد.

ضمن اینکه برای اجرایی شدن دولت الکترونیک باید سیستم پایدار برای بهبود محصول در برابر خطرات امنیتی تعریف شود. مسئولان نیز بایستی خدمات ایمن با حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کنند تا افراد با اطمینان کامل از خدمات دولتی استفاده کنند. مردم باید این اطمینان را حاصل کنند که داده‌های ذخیره‌شده آنها در دیتاسنترها از حداقل‌های لازم برای تضمین امنیت و پیوستگی خدمات برخوردار است. اگر می‌خواهیم دولت الکترونیکی را توسعه دهیم، باید ابر دولت الکترونیکی را در دستور کار قرار دهیم که اتفاقاً در دستور کار هم قرار گرفته و امیدواریم با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود، بتوان سرویس مطمئنی را در دولت الکترونیکی به همه مردم ارائه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.