صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونق بازار کار با توسعه استارت آپ ها
رونق بازار کار با توسعه استارت آپ ها

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار

رونق بازار کار با توسعه استارت آپ ها

سرمقاله

ظرفیت تولید کالا و خدمات در بخش کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها به اندازه ای بالا است که اگر حمایت ها جدی باشد، می توان قله های صادراتی را فتح کرد. پتانسیل ارزآوری کالاها و خدمات تولید شده در بخش استارت آپی کشور بسیار بالا است. استعدادهایی در این بخش فعالیت می کنند که توانایی حضور در شرکتهای بنام خارجی را دارند.
اشتغال مهم ترین ظرفیت استارت آپ ها است. در شرایطی که نرخ بیکاری بالا رفته و جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای شغل هستند، دولت می تواند با سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها و شرکتهای نوپا بستر ایجاد شغل را تقویت کند. البته برای جذب سرمایه و تامین مالی استارت آپ ها نیاز به رشد اقتصادی داریم. سرمایه گذاری خارجی می تواند توان استارت آپ ها را برای فعالیت صد چندان کند.
کسانی که می خواهند در جهت توسعه اشتغال بر رونق بازار کار گام بردارند و به دنبال اجرای برنامه های اشتغال برای کشور هستند باید بدانند که بدون توسعه بخش کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها، امکان ظرفیت‌سازی اشتغال غیر ممکن است.
همچنین اگر بخش خصوصی قوی و توسعه یافته داشته باشیم، کسب و کارها خود به خود فعال و مردم درگیر بخش های اقتصادی می شوند. شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها و “اس ام ای ها” شکل می گیرد و به تدریج رشد اقتصادی پیدا می کنیم.
با وجود تحریم ها، نگاه ویژه به اکوسیستم استارت آپی می تواند نیاز ارزی کشور را تامین کند. اگر به صورت جدی حمایت مناسب از کسب و کارهای نوپا صورت بگیرد شکی در درآمدزایی بالای آنها وجود ندارد. معافیت های مالیاتی و تامین سرمایه می تواند از گام های نخست حمایتی باشد. مشاغل خدماتی با تحریم‌ها به سرعت موقعیت خود را از دست می‌دهند و از بین می‌روند. بخشی از مشاغل کشور به دلیل تحریم‌ها دچار آسیب شدند. اما در حوزه استارت آپی، کمتر به خاطر تحریم‌ها دچار آسیب می شویم. دولت می بایست با انعقاد قراردادها خدمات و محصولات تولیدی شرکتهای نوپا را پیش خرید کند تا با این حمایت هسته اولیه فعالیت استارت آپ ها محکم بسته شود. عدم دسترسی به زیرساخت های فنی نیز یکی دیگر از مشکلات استارتاپ های ایرانی است. سهم بزرگی هم از مشکلات پیش روی استارتاپ ها را به خود اختصاص داده است. در این زمینه نیز باید اقدامات جدی و با کیفیتی انجام گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.