صفحه اصلی / سرخط خبرها / توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند حمایت دولت
توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند حمایت دولت

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند حمایت دولت

سرمقاله

در زمینه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی حمایت های خوبی صورت گرفته است. اقداماتی بیشتر در راستای توسعه این کسب و کارها باید اجرایی شود. حمایت های مالیاتی و مالی می تواند زمینه را برای فعالیت و پیشرفت این کسب و کارها فراهم کند. حمایت مالیاتی البته ارزش ویژه تری دارد. کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی در شرایط فعلی توانسته اند در بسیاری جهات از نمونه های خارجی خود پیشی بگیرند. دولت با حمایت های خود و تامین سرمایه آنها بسترهای جدیدی برای توسعه آنها فراهم می کند.
شرایط حاکم بر کشور ضرورت ایجاد کسب و کارهای داخلی بر مطمئن‌ترین بستر را ضروری کرده است. این بستر اکنون ایجاد صفحه در شبکه ملی اطلاعات است که دولت در هر شرایطی آن را برقرار نگه خواهد داشت. امروز حمایت از کسب و کارهای اینترنتی داخلی جزء جدا نشدنی امور دولت شده است.
به طور کلی توسه کسب و کارهای اینترنتی می تواند زمینه ساز رشد اقتصاد دیجیتال باشد. اقتصاد دیجیتال هم می‌تواند با کاهش هزینه‌های مبادله، کمرنگ کردن واسطه‌گری در حوزه‌های کسب و کار، ارتقای شفافیت و افزایش اثربخشی و همچنین افزایش قدرت ذینفعان به ویژه مشتریان در کسب و کارهای مختلف و محوریت یافتن فناوری‌های پیشرفته و دانشی تغییرات اساسی در قاعده بازی‌های اقتصاد سنتی ایجاد کرده و روند تولید ثروت را افزایش دهد.
از سوی دیگر برای توسعه از طریق اقتصاد دیجیتالی باید روی پلتفرم‌ها، داده‌های دیجیتالی و تجارت الکترونیک و پیشران‌های فناوری تمرکز کرد. اقتصاد دیجیتالی اکنون در همه جای دنیا در دو بخش بستر موبایلی و پیشران‌های فناوری در حال شکوفایی و توسعه است. ایران در عرصه کسب وکارهای مجازی و تولیدات نرم‌افزاری از دانش و تخصص بالایی برخوردار است. بنابراین در عرصه اقتصاد دیجیتال باید تولید و توسعه صادرات نرم‌افزاری در اولویت اصلی قرار گیرد.
اکنون فناوری اطلاعات این بستر را فراهم کرد تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. گام‌های مثبتی در جهش تولید و صادرات نرم‌افزار برداشته شده است. فناوری اطلاعات یک موضوع میان بخشی است لذا محیطی مناسب برای خلق ثروت و ارزش است و پیشرفت در این عرصه نیاز به زیرساخت دارد که فناوری اطلاعات در این عرصه خدماتی را ارائه می‌دهد و صنعت روبه رشدی است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.