صفحه اصلی / اسلایدر / قطعی گاز، بسیاری از صنایع را از مدار تولید خارج کرد/هشدار نسبت به توقف تولید
قطعی گاز، بسیاری از صنایع را از مدار تولید خارج کرد/هشدار نسبت به توقف تولید

قطعی گاز، بسیاری از صنایع را از مدار تولید خارج کرد/هشدار نسبت به توقف تولید

کسب و کار نیوز- قطعی گاز در روزهای سرد زمستان سناریوی تکراری دولتها برای خروج از بحران است. تامین گاز خانگی به جهت بالا بودن جمعیت درگیر اولویت دولتها در روزهای سرد است. در این وضعیت صنایع و تولید قربانی کمبود گاز می شوند. در روزهای اخیر اخبار قطعی گاز صنایع سیمان، پتروشیمی و... سر و صدای زیادی به پا کرده است. تولید در پتروشیمی خراسان تقریبا متوقف شده و گاز 54 شرکت تولید سیمان نیز قطع شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، چندی پیش رئیس انجمن فولاد در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن هشدار نسبت به توقف تولید آهن اسفنجی و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد در پی کمبود گاز، در مورد اصلاح محدودیت ها پیشنهاداتی ارائه کرد. این در حالی است که با قطع گاز خوراک، تولید در پتروشیمی خراسان متوقف شده است. این مجتمع از ۱۶ آذر با افزایش سرما و کاهش گاز صنایع کشور، واحد تولید خود را به علت قطع گاز از مدار تولید خارج کرد که کریستال ملامین از مدار خارج شد و در عمل با ۷۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت داشته است.

از یکشنبه ۱۸ دی ماه نیز با قطع گاز خوراک، سایر واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک نیز با توقف تولید رو به رو شده است. تولید کارخانه‌های سیمان در کشور با قطع گاز این واحدها دچار تغییراتی شده و  همین سبب اظهارات متناقضی از سوی مسئولان شده است. مسئولان وزارت صمت اخبار موجود درخصوص تعطیلی واحدهای تولید سیمان را حاشیه‌سازی می‌دانند؛ اما ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان می‌گوید که سیمان گران شده و شاهد مشکلات ساخت‌و ‌ساز خواهیم بود.

در همین رابطه نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خاطرنشان کرد: گاز تخصیصی به صنعت فولاد یک سوم شده و به نظر می‌رسد قطعی گاز صنایع از فولاد آغاز شده است و به سایر صنایع نیز خواهد رسید. عباس جبالبارزی ضمن انتقاد از نوسانات نرخ ارز و افزایش نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی، به قطعی گاز واحدهای صنعتی فولادسازی اشاره کرد و گفت: قطعی گاز با سلب امکان تولید مترادف است.

این فعال اقتصادی با اشاره به قطعی گاز واحدهای صنعتی فولادسازی، تصریح کرد: گاز تخصیص داده شده به صنعت فولاد یک سوم شده و به نظر می‌رسد قطعی گاز صنایع از فولاد آغاز شده است و در ادامه به سایر صنایع نیز خواهد رسید؛ قطعی گاز مترادف است با سلب امکان تولید.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه داد: وقتی گاز صنعت فولاد تقلیل پیدا کند این سخن به این معناست که یک بخش باید تعطیل و بخش‌های دیگر می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند؛ از این رو وقتی فشار گاز را پایین بیاورند بخش عظیمی از صنعت باید تعطیل و بخش دیگر کار کند و در این شرایط زنجیره تولید دچار مشکل می‌شود. اگر گاز یک واحد تولیدی کم شود برنامه‌های تولید برهم می‌ریزد، این شیوه تخصیص منابع انرژی منطقی نیست و درهیچ کجای دنیا چنین روندی مسبوق به سابقه نیست.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نفت، خاطر نشان کرد: چند درصد خانه‌های ایرانی از بخاری گازی استفاده می‌کنند؟ به نظر می‌آید که بالای ۷۰ درصد از خانواده‌ها با این شیوه منازل خود را گرم می‌کنند. این در حالی است که می‌توان با نصب پکیج مصرف را به یک پنجم رساند؛ اگر وزارت نفت در این زمینه سرمایه گذاری می‌کرد و به خانواده‌ها پکیج رایگان می‌داد و سیستم گرمایش را از بخاری به شوفاژ تغییر می‌دادند حجم قابل توجهی گاز را می‌توانست مدیریت کند.

رونق تولید، رونق اشتغال

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

زنجیره ای از شاخص ها در تولید و رونق آن دخالت دارند. در صورت عدم وجود یکی از این عوامل تولید تحت تاثیر قرار می گیرد. تامین مواد اولیه و تجهیزات می تواند بر روند تولید تاثیرگذار باشد. انرژی و نیرو نیز از عوامل موثر بر میزان تولید است. در فصول سرد سال با قطعی گاز روند تولید دچار اختلال می شود که حل این مهم باید در دستور کار قرار گیرد. با توجه به وابستگی صنایع و تولید به انرژی باید این روند اصلاح شود.

قطعی گاز نمی تواند راهکار درستی برای تامین گاز خانگی باشد. تولید همانقدر اهمیت دارد که اگر در روند آن اختلال ایجاد شود، در زنجیره تامین اثرگذار است. افزایش قیمت در صورت عدم تولید کافی کالاها ممکن است اتفاق بیفتد. توجه به تامین انرژی تولید از آنجایی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که این بخش با مشکلات دیگری نیز روبرو است. سیستم بانکی هم با تولید همکاری نمی کند. نبود انرژی و سرمایه در گردش تولید را متوقف می کند.

این اتفاق تولید را زمین گیر می کند. دولت تدابیر خوبی برای کنترل مشکلات تولید به کار گرفته اما کافی نیست. باید برای مساله مهم تامین انرژی تولید در فصول سرد سال فکری اساسی کرد. اگر با واردات گاز مشکل حل می شود این کار انجام شود. هر راهکاری که می تواند جلوی قطعی گاز را بگیرد باید انجام شود. این مساله هر ساله اتفاق می افتد و موضوعی نیست که به طور اتفاقی و ناگهانی بروز کرده باشد.

رونق تولید ایجاد اشتغال را در پی دارد. با رونق تولید، رونق اشتغال را داریم و سایر مسائل اقتصادی ایجاد شده حل و تورم کاهش می یابد. هرچه عرضه و تولید تقویت شود و بر تقاضا غلبه یابد، عملا فشار تقلیل دهنده ای را بر کاهش نرخ تورم خواهد داشت. البته در کنار این اقدامات باید تجدید نظر اساسی در سیاست های تجاری کشور به عمل آید.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.