صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف مرغ/ دولت صدای شکسته شدن استخوان‌های مرغداران را بشنود
کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف مرغ/ دولت صدای شکسته شدن استخوان‌های مرغداران را بشنود

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف مرغ/ دولت صدای شکسته شدن استخوان‌های مرغداران را بشنود

کسب و کار نیوز- مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گفت: افت توان خرید مصرف‌کنندگان در میزان خرید قابل پیش‌بینی بود، در حالی‌که قیمت مرغ افزایش قابل توجهی نکرد و هم‌اکنون مرغ گرم کمتر از نرخ مصوب یعنی کیلویی 50 تا 52 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، حبیب‌الله اسدالله‌‌نژاد با اشاره به آخرین آمار جوجه‌ریزی از سوی تولیدکنندگان گفت: ۱۱۰ میلیون قطعه در آذر سال جاری جوجه‌ریزی انجام گرفت و در دی تا به امروز ۵۳ میلیون و ۵۰۰ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و به نظر می‌رسد که تا پایان ماه ۱۱۴ تا ۱۱۵ میلیون جوجه‌ریزی انجام شود.

وی ضرر روزانه تولیدکنندگان را حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ضرر تولیدکنندگان در ماه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است از این‌رو از وزارت کشاورزی انتظار داریم یا از طریق شرکت پشتیبانی امور دام از وظایف قانونی خود اقدام به جمع‌آوری مرغ مازاد کند یا اینکه دغدغه تولیدکنندگان را در خصوص تامین منابع مالی و جبران ضرر و زیان احتمالی انجام بدهند و تشکل‌ها اقدام به جمع‌آوری مرغ مازاد کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه تولید باید متناسب با نیاز بازار مدیریت شود اما در این زمینه اقدامی انجام نشده است، گفت: ۳۰ درصد سرمایه در گردش مورد نیاز بخشی از واحدهای مرغداری در غالب تسهیلات کم بهره به مرغداران پرداخت شده است.

اسدا‌لله نژاد از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف مرغ خبر داد و افزود: افت توان خرید مصرف‌کنندگان در میزان خرید قابل پیش‌بینی بود در حالی‌که قیمت مرغ افزایش قابل توجهی نکرد و هم‌اکنون مرغ گرم کمتر از نرخ مصوب یعنی کیلویی ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. مرغ گرم در واحدهای صنفی نیز کیلویی ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ تولیدکنندگان در هر کیلو مرغ حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ضرر متحمل می‌شوند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما دولت راهکاری برای مدیریت بازار در عید نوروز دارد؟ گفت: امیدواریم دولت صدای شکسته شدن استخوان‌های مرغداران را بشنود و متوجه شود که مازاد مرغ را مدیریت کند تا تولید و مزیت تولید دچار چالش نشود و تا به واسطه عدم امکان جوجه‌ریزی مرغداران به دلیل زیان‌هایی که متحمل می‌شوند شاهد کمبود وافزایش افسار گریخته قیمت در ماه‌های آینده نباشیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ادامه داد: اگر الزام بازگشت ارز برای صادرات مرغ گوشتی برداشته شود در این شرایط امکان صادرات وجود ندارد چراکه قیمت‌ها همخوانی نخواهد داشت. همچنین در این رابطه مهدی یوسفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید کاهش ۳۰ درصدی نرخ مرغ گوشتی گفت: با کاهش تقاضا قیمت مرغ گوشتی به زیر نرخ مصوب رسید و در واحدهای صنفی مرغ کیلویی ۵۰ تا ۵۷ هزار تومان بفروش می‌رسد در حالی‌که نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۲ هزار تومان است.

به گفته وی؛ عرضه زیاد و تقاضا کم است. مرغ گرم در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان بفروش می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.