صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ۲۰ میلیون خانوار ایرانی به فیبر نوری متصل می شوند/طعم شیرین دسترسی به اینترنت پر سرعت/مقاومت مردم تا عدم همکاری شهرداری برای نصب BTS
۲۰ میلیون خانوار ایرانی به فیبر نوری متصل می شوند/طعم شیرین دسترسی به اینترنت پر سرعت/مقاومت مردم تا عدم همکاری شهرداری برای نصب BTS

۲۰ میلیون خانوار ایرانی به فیبر نوری متصل می شوند/طعم شیرین دسترسی به اینترنت پر سرعت/مقاومت مردم تا عدم همکاری شهرداری برای نصب BTS

کسب و کار نیوز- زمانی که از دلایل کندی اینترنت و برخی مقاومت ها در راستای توسعه این شبکه مطلع می شویم، اصرار و تلاش وزیر ارتباطات برای گسترش شبکه فیبر نوری بیشتر قابل لمس می شود. شاید ارائه فیبر نوری با فراهم کردن سرعتی فراتر از مگابیت‌برثانیه پیش از این تزئینی و لوکس به نظر می‌رسید، اما اکنون و با نقص کابل‌های مسی در انتقال داده‌های اینترنتی با سرعت بالا، این موضوع به یک ضرورت تبدیل شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دلایل بسیاری برای کندی سرعت اینترنت وجود دارد. از مقاومت مردم برای نصب BTS ها گرفته تا عدم همکاری شهرداری برای صدور مجوز نصب این آنتن ها. به هر ترتیب وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات با تلاش شبانه روزی سعی در راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری دارند. عیسی زارع پور در این رابطه اعلام کرده است گسترش شبکه فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار ایرانی در دستور کار قرار دارد.

زارع پور گفته است: برنامه ما گسترش شبکه اینترنت خانگی از طریق فیبر نوری است که همان طور که در پرسش دوستان بود در حال حاضر در جایگاه های پایین در دنیا هستیم که این عقب ماندن یک سری دلایل ده ساله دارد اما الان نمی خواهم در این باره چیزی بگویم. ولی در حال حاضر ۲ میلیون انشعاب خانگی فیبر نوری داریم که ما در همین مدت کوتاه آن را محقق کرده ایم و انشالله در پایان سال به ۴ میلیون خواهد رسید. در پایان سال ۱۴۰۲ انشالله ۷ میلیون انشعاب و در پایان سال ۱۴۰۳ هم ۸ میلیون انشعاب جدید محقق می شود تا به عدد ۲۰ میلیون انشعاب وعده داده شده برسیم.

 

ضرورت راه اندازی فیبر نوری

حمید قیومی، معاون رگولاتوری

کندی اینترنت در این روزها در حالی به مشکل بسیاری از کاربران تبدیل شده که بسیاری از کاربران از دلایل مهم و اصلی این کندی ها اطلاعی ندارند. یکی از مهم ترین دلایل کندی اینترنت عدم همکاری شهرداری برای صدور مجوزهای نصب آنتن در مناطق مختلف است. شهرداری برای نصب و راه اندازی آنتن های BTS  مجوز نمی دهد.

برای ایجاد سایت مجوز نمی دهد. به گفته اپراتور همراه اول در یک سال گذشته هیچ مجوزی برای نصب سایت جدید به این شرکت داده نشده است. این در حالی است که نقاط نصب BTS  ها به طور کامل شناسایی شده است. در حالی شاهد شناسایی نقاط مورد نذر نصب آنتن ها هستیم که ممانعت های مردمی نیز مزید بر علت شده است.

به گفته مردم این آنتن ها برای سلامت ضرر داشته و تشعشعاتی منتشر می کنند که زیان بار است. بنا بر استاندارد های اعلام شده میزان تشعشعات BTS ها در سوئد ۴۰۰ وات بوده و این میزان در کشور ما ۴ وات است. این میزان تشعشع بسیار ناچیز است اما مردم همین مقدار را نیز زیان بار تصور می کنند.

به هرترتیب روال این است که اگر شکایتی در رابطه با آنتن ها و تشعشعات احتمالی آن به سازمان تنظیم برسد، این سازمان با ارسال متخصص و انجام تست های معمول میزان تشعشعات را اندازه گیری می کند. بعید است در این مرحله مشکلی در رابطه با آنتن ها وجود داشته باشد. به هر خال در صورت ادامه نارضایتی و اصرار مردم و مشترکان مامور اجرای تست با مراجعه مجدد به محل، تست های مربوطه را انجام خواهد داد.

اگر توان تست شده از سایت مورد نظر بیشتر باشد، که چنین اتفاقی بعید است، به اپراتور مربوطه تذکر داده می شود تا مورد مذکور را اصلاح کند. اما در صورت ادامه ماجرا و اصرار مشترکان در رابطه با زیان بار بودن میزان تشعشعات، ادامه فرآیند به سازمان انرژی اتمی سپرده می شود. در این مرحله سازمان انرژی اتمی موظف است که میزان تشعشعات را اندازه گیری و به مشترکان اعلام کند.

در سال های اخیر بر اساس آزمایش هایی که از سوی این سارمان هم انجام شده تاکنون موردی یافته نشده که میزان تشعشعات آن بیشتر از میزان استاندارد بوده باشد. ولی مردم در این باره باز هم مقاومت دارند. دلیل دیگر کندی اینترنت در برخی زمان ها، تخریب آنتن ها و صدمه رساندن به سایت ها با ابزارهای مختلف است. در بازه های زمانی مختلف دیده شده برخی دکل ها و آنتن ها تخریب و به آنها آسیب رسانده اند. این اتفاق بر عملکرد و خدمات رسانی تاثیرگذار است.

از سوی دیگر یکی از دلایل کندی اینترنت عدم تطابق سایت ها و آنتن ها با دستگاه های مرود استفاده کاربران است. باید توقع بر اساس تطابق فرکانس ها با تجهیزات باشد. سایت GSMArena که مرجع بین المللی معرفی گوشی های موبایل است در قسمت فرکانس های گوشی ها اعلام می کند هر گوشی چقدر توان و کشش تطابق و بازدهی دارد.

نقاط کور که در شرایط حال حاضر به نقاطی گفته می شود که تلفن همراه در آن امکان فعالیت ندارد، به همین دلایل است که عنوان شد. این نقاط عملا نقاط کور نیستند و به دلایل به نقاطی تبدیل شده اند که تلفن همراه کارایی خود را از دست می دهد. تمامی این نقاط به دلایلی که اعلام شد توان سرویس دهی ندارند. بسیاری از واحدهای مسکونی در این مناطق اجازه نصب آنتن را نمی دهند.

دلیل دیگری که می توان برای کندی اینترنت اعلام کرد استفاده از فیلترشکن ها است. شورای عالی امنیت ملی استفاده از فیلترشکن ها را ممنوع اعلام کرده است.اما کاربران برای دسترسی به برخی پلتفرم ها که مسدود هستند بر استفاده از فیلترشکن ها اصرار دارند. این در حالی است که وزارت ارتباطات جایگزین های این پلتفرم ها را در داخل اعلام کرده است. هر روز هم توسط شرکت زیرساخت توسعه یافته و سرویس دهی و خدمات رسانی آنها روان تر می شود. فیلترشکن سرعت اینترنت را به یک دهم کاهش می دهد. یک سری عوامل در فیلترشکن ها در اختیار وزارت ارتباطات نیست. چند سرور با راه اندازی فیلتر شکن ها تغییر می کند. هزاران دلیل و افزایش تعداد مشترکانی که از فیلتر شکن استفاده می کنند قدرت سرویس دهی را کاهش می دهد.

در بحث اینترنت خانگی هم این تکنولوژی توانایی سرویس دهی تا ۱۶ مگ را دارد. افت کیفیت کابل در سالهای استفاده از این سرویس هم در سرعت اینترنت موثر است. بر اثر استفاده طولانی از این کابل ها در سالهای متمادی کیفیت سرویس دهی کاهش پیدا می کند. وزیر ارتباطات به همین دلیل در تلاش برای توسعه فیبر نوری جهت افزایش کیفیت خدمات اینترنت است. کابل های داخل واحدهای مسکونی نیز ممکن است به دلیل فرسودگی و ایرادات دیگر انتظار مشترکان را از اینترنت برآورده نکند. مودم مشترکان ممکن است توانایی و ظرفیت لازم را نداشته باشد. فیبر نوری به این مشکلات خاتمه می دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.