صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / جزئیات واگذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها اعلام شد
جزئیات واگذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها اعلام شد

جزئیات واگذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها اعلام شد

رییس سازمان خصوصی‌سازی جزئیاتی را درمورد واگذاری بلوک مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حسین قربانزاده با اشاره به واگذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها اظهار کرد: هفته قبل در جلسه هیات عالی واگذاری، واگذاری بلوک مدیریت سرخابی‌ها مصوب شد. موضوع واگذاری تدریجی سهام این دو باشگاه از حدود هشت ماه قبل در بازار سرمایه مطرح شده است. این وعده داده شده بود که مدیریت این دو باشگاه نیز واگذار شود و سهم دولت به اقلیت برسد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، ادامه داد: مابقی سهام دو باشگاه بعد از حدود ۱۰ درصدی که در بورس عرضه شد،  قرار است در مقطع زمانی که تا پایان سال است و همچنین در سال آینده واگذار شود و سهم دولت به اقلیت برسد. در جلسه اخیر هیات عالی واگذاری مصوب شد که ۵۱ درصد از سهام استقلال و ۵۱ درصد از سهام پرسپولیس به تشخیص سازمان خصوصی سازی در اینکه به صورت سه ۱۷ درصد همزمان عرضه شود یا یک ۵۱ درصد به صورت یکجا عرضه شود، مصوب شد و این اختیار به سازمان خصوصی‌سازی داده شد که در ۱۰ روز آینده که بررسی کارشناسی انجام می‌شود برای عرضه‌ای که احتمالا اواسط بهمن خواهد بود، به این جمع‌بندی برسیم که کدام یک از این دو حالت را استفاده کنیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه معمولا در واگذاری حصه نقدی ۳۰ درصد است، عنوان کرد: اما استثنائا برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، برای اینکه رقابت جذابیت داشته باشد حصه نقدی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. مزیت دیگر این است که از انتهای امسال که حصه نقدی پرداخت می‌شود، اگر مزایده موفقیت آمیز باشد، اقساط باید بعد از دو سال پرداخت شود. انتهای ۱۴۰۳ اولین قسط پرداخت می‌شود و تا شش َسال آتی ادامه دارد.

قربانزاده افزود: برای مثال ارزش بلوک ۱۷ درصدی استقلال چیزی حدود ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد شد. بلوک ۱۷ درصدی پرسپولیس هم حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است. این اختلاف هم به خاطر ارزش گذاری اولیه بود. مثلا برای استقلال ۲۰ درصد ۵۵۰ میلیارد تومان حدود ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود که خریدار باید انتهای امسال پرداخت کند و دیگر تا دو سال آینده چیزی نباید پرداخت کند. از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ باید تقریبا سالانه حدود ۸۵ میلیارد تومان قسط برای این بلوک ۱۷ درصدی پرداخت کند. ارزش بلوک ۵۱ درصدی برای باشگاه استقلال حدودا ۲۳۰۰ میلیارد خواهد بود. ۲۰ درصد آن حدود ۴۵۰ الی ۴۶۰ میلیارد تومان است که این مبلغ را پایان امسال خریدار پرداخت می‌کند و از ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ خریدار سالانه مبلغی حدود ۳۶۰ میلیارد پرداخت خواهد کرد. بنابراین فردی که کنترل باشگاه را در اختیار می‌گیرد تنها در وهله اول ۴۵۰ میلیارد پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در این مزایده نیاز به اهلیت سنجی نیز وجود دارد، گفت: یک کارگروهی تحت عنوان کارگروه پایش اهلیت وجود دارد که اهلیت خریدار هر بنگاهی که قرار است واگذار شود در این بنگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در مورد پرسپولیس هم ۲۰ درصد بلوک ۱۷ درصدی که ۶۵۰ میلیارد ارزش دارد، حدود ۱۳۰ میلیارد تومان خواهد بود که خریدار این مبلغ را انتهای امسال پرداخت می‌کند و از ابتدا ۱۴۰۳ سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود. ارزش بلوک ۵۱ درصدی هم ۲۷۰۰ میلیارد خواهد بود که ۲۰ درصد آن ۵۵۰ میلیارد تومان انتهای امسال از خریدار گرفته می شود و از دو سال آینده اقساط آن سالانه حدود ۴۳۰ الی ۴۴۰ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۹ خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.