صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش ظرفیت ایجاد شغل در فضای مجازی
افزایش ظرفیت ایجاد شغل در فضای مجازی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار

افزایش ظرفیت ایجاد شغل در فضای مجازی

سرمقاله

شرایط کشور به دلیل تحریم ها در بخش های صنعتی، خدماتی و کشاورزی دچار مشکلات زیادی شده است. محدودیت هایی که به دلیل تحریم ها ایجاد شده فرصت های جدیدی را در اختیار فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی قرار داده است. این فضا بسیار بکر است و می تواند مشاغل زیادی را ایجاد کند.
تکنولوژی و فناوری فرصت خوبی را در اختیار کشور قرار داده تا با توسعه کسب و کارهای اینترنتی داخلی هزینه ها را کاهش دهد. با رشد کسب و کارها در فضای مجازی سرعت کار و افزایش بهره وری کلید خواهد خورد. جوانان ما که استعدادهای زیادی در کار و اشتغال در بخش های مختلف دارند نرخ بیکاری بالایی هم دارند. در این زمینه می توان از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی داخلی در ایجاد شغل برای این افراد استفاده کرد. اقتصاد دیجیتال امروز در دنیا جایگاه ویژه ای دارد. در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سهم اقتصاد دیجیتال باید با کسب و کارهای اینترنتی داخلی افزایش پیدا کند. شناسایی مشاغل در اینترنت و فضای مجازی می تواند آموزش و فرهنگ جدیدی را فراهم کند. با این اقدام روش های هزینه بر گذشته برای اشتغال زایی کمتر می شود.
فضای اینترنت و استفاده از فناوری های جدید می تواند بهره وری را هم در بخش سرمایه و هم در بخش نیروی انسانی افزایش دهد. همچنین می تواند فضا را برای افزایش تولید ناخالص داخلی و اقتصاد دیجیتال فراهم نماید. برای اینکه این بخش بتواند به صورت جدی فعال شود باید مشارکت مردم در بخش اقتصاد دیجیتال بیشتر شود. افزایش مشارکت نیز باید با افزایش سرعت اینترنت، پهنای باند و افزایش دسترسی مردم به فناوری ها فراهم شود. یکی از وظایف اصلی حاکمیت این است که فضای کار بیشتری برای مشاغل اینترنتی جدید فراهم کند. با این حرکت هم نرخ بیکاری کاهش می یابد و هم تولید ثروت افزایش خواهد یافت. مردم اگر احساس کنند که شرایط و قالب‌های لازم در پلت‌فرم‌های خودمان وجود دارد و می‌توانند کسب و کار خود را به راحتی و با هزینه ارزان توسعه بدهند و با اطمینان خاطر بیشتری از گزینه‌های داخلی استقبال می‌کنند.
با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان و تناسب بسیاری که بین فارغ التحصیلان جویای کار با فضاها و پلت‌فرم‌های اینترنتی وجود دارد، می توانیم از ظرفیت آنها در این بخش در کارهای مهم استفاده کنیم. در حال حاضر کسب و کار بخش قابل توجهی که نان‌آور خانواده بودند، به دلیل از دست دادن مشتری دچار مشکل شده و لازم است هرچه سریع‌تر بستر فعالیت این کسب و کارها در پلت‌فرم‌های داخلی آماده و اعلام شود که از چه حمایت‌ها و برنامه‌هایی برخوردار خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.