صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شبکه ملی اطلاعات به تحقق کامل دولت الکترونیک کمک می کند/پیشتازی در ارایه خدمات الکترونیک
شبکه ملی اطلاعات به تحقق کامل دولت الکترونیک کمک می کند/پیشتازی در ارایه خدمات الکترونیک

شبکه ملی اطلاعات به تحقق کامل دولت الکترونیک کمک می کند/پیشتازی در ارایه خدمات الکترونیک

کسب و کار نیوز- ارایه خدمات الکترونیک می تواند هزینه ها و مشکلات ناشی از افزایش ترددها را کاهش دهد. امروز مجموعه دستگاهها چه دولتی و چه خصوصی تلاش زیادی برای ارایه خدمات غیرحضوری دارند. بانکها در این زمینه پیشتاز هستند. یکی از مهم‌ترین مقولات در جامعه اطلاعاتی، مساله دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک برای فراهم کردن شرایطی است که دولت‌ها بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان ارائه کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این امر در سال‌های اخیر به‌طور جدی در دستور کار دولتها قرار گرفته است و دولتمردان نیروهای خود را در راه تحقق چنین شرایطی بسیج کرده‌اند و درصدد برآمده‌اند که فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را با کمک فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات اصلاح کرده و از این طریق به شیوه کارآمدتری به ارائه خدمات به شهروندان بپردازند.

در همین زمینه وزیر ارتباطات نیز گفته است برای تحقق دولت چابک و کارآمد و از بین بردن زمینه فساد چاره‌ای جز حرکت به سمت دولت الکترونیک نداریم. عیسی زارع پور گفت: اگر بخواهیم دولت را چابک و کارآمد کنیم و زمینه فساد را از بین ببریم چاره‌ای نداریم جز آنکه به سمت الکترونیکی کردن دولت برویم. این موضوع یکی از مسائل مهمی است که رئیس جمهور آن را پیگیری می‌کند و بر تحقق آن تأکید دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اقدامات زیادی در راستای تحقق دولت الکترونیک صورت گرفته است. البته با بند «و» تبصره ۷ که در مجلس مصوب شد، این کار صورت عملیاتی تر و اجرایی تری به خود گرفته است. چنانچه همه دستگاه‌ها مکلف شدند در سال دوم دولت اقدامات ویژه ای در این زمینه انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال راه اندازی دولت هوشمند هستیم، خاطرنشان کرد: تفاوت دولت هوشمند و الکترونیک در آن است که در دولت الکترونیک می‌توان همین فرآیندهای معمول را به صورت غیرحضوری انجام داد اما باید همان فرآیند سابق طی شود و همان مدارک ارسال شود اما در دولت هوشمند در پی آن هستیم همه بخش‌های دولت به هم متصل و لینک شوند و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک

حمید ضیایی پرور، پژوهشگر فضای مجازی

سال ۱۹۹۰ که وب ابداع شد و خدمات و اطلاعات دستگاه های دولتی، سازمانها، شرکتها و… بر روی اینترنت ارایه شد موضوع دولت الکترونیک در دستور کار اغلب کشورها قرار گرفت. در شرایط امروز با توجه به ضروریات اقتصادی و اجتماعی سازمان ها و شرکتها می بایست خدمات و سرویس های خود را بر بستر فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال به مردم ارایه کنند. معضلات اجتماعی مانند آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، عدم مصرف کاغذ، شیوع بیماری ضرورت اجرای دولت الکترونیک را تایید می کند. افزایش مراجعات مردن برای دریافت خدمات هزینه بر بوده و مراجعات فیزیکی به مشکلات دیگری ختم خواهد شد.

همه دستگاههای اجرایی از شهرداری گرفته تا پلیس، قوه قضاییه، شرکتهای خصوصی و… می بایست ارایه خدمات خود را بر بستر الکترونیک و حتی موبایل ارایه کنند. در بسیاری از کشورهای جهان دولت الکترونیکی و دولت موبایل ارایه کننده خدمات به شهروندان است.

ژاپن، چین و بیشتر کشورها امروز بر بستر اپلیکیشن ها و سوپر اپلیکیشن ها خدمات می دهند. مردم توقع دارند به جای مراجعه فیزیکی و مراودات کتبی و کاغذی کاملا به صورت الکترونیک خدمات دریافت کنند. در ایران نیز طرح های متعددی ارایه شده است. انواع طرح ها در رابطه با اجرای دولت الکترونیک اجرایی شد. امروز پیاده سازی دولت الکترونیک منجر به کاهش مشکلات به خصوص در کلان شهرها می شود.

اجرای کامل دولت الکترونیک می تواند کاهش ترددها و هزینه های مردم را تحقق بخشد. در ایران برای اجرای دولت الکترونیک بسترهای موجود و زیرساخت ها وجود دارد. هم شبکه ملی اطلاعات داریم و هم زیرساخت های فنی وجود دارد. بینش دیجیتالی هم به باید اضافه شود تا دولت الکترونیک به صورت کامل تحقق پیدا کند. پیاده سازی فناوری های الکترونیک در سازمانها، منجر به توسعه مهارتهای نیروی انسانی دستگاها نیز می شود. چرا که مجبورند با این فناوری ها به مردم خدمات ارایه دهند. البته این امر مستلزم توسعه تجهیزات و زیرساختهای الکترونیک دستگاهها، توسعه بسترهای خدمات الکترونیکی بین دستگاهها و ارتباط الکترونیک میان آنها است.

بانکداری الکترونیک امروز بستر مناسبی برای سایر پدیده های الکترونیک در جامعه شده است. به عبارت دیگر، بانک‌ها در ایران پیشتاز دولت الکترونیک هستند. در واقع مردم پروژه‌های دولت الکترونیک را با بانکداری الکترونیک شناختند. از طرفی دیگر سازمان های خصوصی قطعا نقش مهمی در تحقق دولت الکترونیک دارند. زیرا در لایه های مختلف اعم از لایه های دسترسی، توسعه، نرم افزار و سخت افزار نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی هم به لحاظ بودجه و امکانات و هم به لحاظ نیروی انسانی دارد. به عبارت دیگر اگر بخش خصوصی به عنوان حلقه واسط در پروژه دولت الکترونیک وارد شود، این پروژه موفقیت آمیز خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.