صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / معاون رییسی: کنترل تورم ۳ الی ۴ سال زمان می برد
معاون رییسی: کنترل تورم ۳ الی ۴ سال زمان می برد

معاون رییسی: کنترل تورم ۳ الی ۴ سال زمان می برد

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه سفره مردم حساس‌ترین مساله برای رییس‌جمهور است، گفت: من هم معتقدم اصلی‌ترین اقدامی که دولت باید انجام دهد، کنترل علمی و منطقی تورم است که طبیعتا حتی کسانی که توانسته‌اند در این خصوص خوب عمل کنند هم حدودا سه الی چهار سال طول کشیده است تا موفق شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز، هفتم دی‌ ماه، در نشست با دانشجویان و پاسخ به پرسش‌های آنان که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کشیده شدن اعتراضات به کف خیابان در نتیجه عدم تعیین مکانی برای شکل‌گیری تجمعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز است، اظهار کرد: در قانون اساسی ما اظهار نظر تا جایی آزاد است که تبدیل به دروغ و تهمت نشود. در امر حکومت اظهار نظر برای عموم مردم آزاد است و در اصل هشتم نیز نقد کردن جزو واجبات شمرده شده است.

وی با بیان اینکه مردم برای اظهار نظر نیاز به اخذ مجوز قانونی ندارند، افزود: گروه‌های مختلفی در مورد موضوعات مختلف جلوی مجلس تجمع می‌کنند و خواستار احقاق حقوق خود هستند. در جلوی بنیاد شهید نیز گروه‌های مختلف ایثارگری در دوره‌های مختلف برای استیفای حقوق خود تجمع می‌کنند. بنابراین اینگونه نیست که مردم برای بیان نظرات خود فرصتی نداشته باشند.

رییس بنیاد شهید ادامه داد: در سال ۸۸ هم وقتی نامزدی نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کرد، ابتدا یک راهپیمایی سکوت در تهران برگزار شد و جمعیتی با در دست داشتن یکسری پلاکارد راهپیمایی کردند و کسی هم به آنان معترض نشد و حتی بعدا هم که شعارهایی را سردادند؛ باز هم کسی مانع آنان نشد اما وقتی کار به از بین بردن اموال عمومی کشیده می‌شود و جان افراد مورد تهدید قرار می‌گیرد، حکومت به عنوان مسئول فراهم کردن فضای آرام برای مطالبه‌گری باید جلوی این اقدامات را بگیرد.

قاضی‌زاده اضافه کرد: این رویه‌ای است که در تمام دنیا وجود دارد و حتی دولت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی هستند، با جریانات بر هم زننده امنیت در کشور خودشان برخورد می‌کنند. ما دنبال مردم‌سالاری و گفت‌وگوی مردمی هستیم؛ پس باید آداب آن را هم رعایت کنیم. نمی‌شود اعتراضات را به خشونت بکشیم و سپس از دولت و نیروی انتظامی بخواهیم هیچ اقدامی انجام ندهد.

معیشت مردم خط قرمز رییس‌جمهور است

وی در پاسخ به اینکه آیا مسئولان حال مردم را درک می‌کنند، عنوان کرد: سفره مردم حساس‌ترین مساله برای رییس‌جمهور است و خط قرمز آقای رییسی در هر تصمیمی همین موضوع است. دولت هر ماه به بیش از چهار میلیون نفر حقوق پرداخت می‌کند و برای اداره این‌ها نیاز به بودجه دارد و باید نفت بفروشد؛ مالیات بگیرد و عوارض وضع کند. من همواره می‌بینم رییس‌جمهور در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت دارد.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه همواره در دوره‌های مختلف دولت‌ها برای جبران کسری بودجه دست به تولید نقدینگی می‌زدند که این موضوع منجر به جهش نرخ ارز می‌شد، گفت: در آخر دولت قبل این مساله باعث چند برابر شدن قیمت ارز شد و این سیر افزایشی ادامه یافت اما در دولت سیزدهم روند افزایش نرخ تورم به جز در یک دوره ۲ ماهه کنترل شده بود و تنها در این ۲ ماه اخیر قیمت ارز جهش یافت.

قاضی‌زاده با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران در آخر سال گذشته منجر به افزایش تورم شد، ادامه داد: دولت باید بین رشد هزینه‌ها و افزایش حقوق‌ها یکی را انتخاب می‌کرد و نهایتا تورم را پذیرفت تا حقوق‌ها افزایش یابد. پس از آن هم جنگ اوکراین رخ داد که باعث شد قیمت بسیاری از کالاهایی که ما برای خوراک مردم وارد می‌کردیم، چند برابر شود؛ کما اینکه اروپا هم مجبور شده نسبت به سال گذشته یک تریلیون دلار پول بیشتری برای تامین گاز خود بپردازد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد اقتصاد ما مستقیما به ارز خارجی وابسته است، اضافه کرد: بنابراین یکسری موضوعات جدیدی پیش آمد که چون دولت هنوز فرصت نکرده اصلاحات عمیق اقتصادی را برای کنترل نقدینگی و کاهش وابستگی به ارز خارجی انجام دهد، افزایش تورم و سایر مشکلات اقتصادی رخ داد. من هم معتقدم اصلی‌ترین اقدامی که دولت باید انجام دهد، کنترل علمی و منطقی تورم است که طبیعتا حتی کسانی که توانسته‌اند در این خصوص خوب عمل کنند هم حدودا سه الی چهار طول کشیده است تا موفق شوند.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری بیان کرد: ما در بسیاری از حوزه‌ها قوانین بسیار خوبی داریم که اجرا نمی‌شود. من روز اول که وارد بنیاد شهید شدم، یک گزارش از میزان اجرای قوانین موجود در حوزه ایثارگران تهیه کردم؛ آن زمان تنها ۱۹ درصد از قوانینی که بار مالی داشت، اجرا می‌شد اما در عرض یک سال اخیر این رقم به ۲۹ درصد رسیده است.

قاضی‌زاده عنوان کرد: ما نباید کارخانه قانون‌نویسی درست کنیم و به سرعت قانونی بنویسم. ما به دلیل اینکه ظاهرا چندان اراده‌ای برای اجرای قوانین نداریم، بسیار آرمانی قانون می‌نویسیم. من در بنیاد شهید هم تلاش می‌کنم قوانین قبلی را به درستی اجرا کنم و هم با نهادهایی مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص صحبت می‌کنم تا قوانین بر اساس سیاست‌های ابلاغی نوشته و برخی از قوانین قبلی اصلاح شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد هزینه‌های ستادش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من فقط در ۲ الی سه استان ستاد داشتم و در مشهد هم رفقای من ستادی را برایم تشکیل داده بودند و خودشان هم آن را اداره می‌کردند. بیشتر برنامه‌های انتخاباتی من همان برنامه‌های تلویزیون و فضای مجازی بود. به طور کلی در انتخابات اخیر خیلی هزینه‌های بالای انتخاباتی شکل نگرفت.

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس همچنین در پاسخ به انتقادی در مورد نمایندگان این شهر با بیان اینکه نمایندگان مشهد، محترم و اثرگذارند، گفت: باید توجه داشت قرارگیری نام نامزدی در لیست‌های انتخاباتی، خواسته آن نامزد نیست، بلکه انتخاب جمعی است که تعدادی از افراد را برای ورود به مجلس اصلح می‌دانند. بنابراین انتخاب من نبوده که نامم در کدام لیست قرار گیرد.

رییس بنیاد شهید در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اعتراض به رویه‌های نادرست استخدام در بنیاد شهید بیان کرد: دستگاه‌ها نیاز به نیروی انسانی داشتند و باید آن را تامین می‌کردند. طبق قانون جذب نیرو باید از طریق آزمون انجام شود. حال ممکن است در یک دوره‌ای افرادی صرفا با رابطه و بدون رعایت قوانین توانسته‌اند با دستگاهی قراداد منعقد و حقوق دیگران را ضایع کنند. در مورد ایثارگران قانون‌گذار گفته است اگر ایثارگری به هر ترتیبی در دستگاهی مشغول به کار شد، باید تبدیل وضعیت شود اما در مورد سایرین قانون‌گذار چنین دستوری نداده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تمام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد استخدام شوند، ادامه داد: سال گذشته ما برای تمام این‌ افراد آزمون برگزار کردیم چراکه باید قوانین عمومی استخدامی رعایت شود و نهایتا ۸۰۰۰ نفر را جذب کردیم که امسال هم تا پایان سال همین شرایط برای ۱۰ هزار نفر دیگر هم فراهم خواهد شد. ما مقررات را رعایت کردیم اما به هر حال ممکن است در سال‌های گذشته افرادی بدون رعایت مقررات استخدام شده باشند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آسیب‌های تفرقه‌افکنی بین مردم عنوان کرد: در تاریخ مکتوب ۸۰۰۰ ساله ملت ایران نیز ما در بسیاری از زمان‌ها مستعمره کشورهای خارجی بودیم‌ و این استعمار همیشه به دلیل خیانت و تفرقه اتفاق می‌افتاد اما نباید این‌ها را یک‌جانبه دید. باعث و بانی تفرقه، دشمن خارجی است که طی قرون اخیر مرتب سعی در تجزیه ایران داشته است. در تمام ۳۰۰ سال گذشته پشت تمام تفرقه‌هایی که منجر به تجزیه ایران شده بود، کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا پشت پرده بودند. حال آیا کسانی که عمله دشمن هستند باعث تفرقه‌اند یا کسانی که جلوی این‌ها ایستاده‌اند؟ ایران باید محور وحدت بین تمام مردم باشد؛ پس باید با دشمن تجزیه‌طلب مقابله کرد.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به اینکه آیا حکومت برنامه‌ای برای پاسخ به مسائل نسل امروز دارد، تصریح کرد: حکومت ما خود را نسبت به آحاد مردم کشور پاسخگو می‌داند. این نگرش در رهبری هم هست و ایشان جلساتی را با اقشار مختلف تشکیل می‌دهند و در این جلسات انتقادات صریحی را می‌شنوند و پاسخ می‌دهند؛ در حالی که می‌توانند مانند بسیاری از رهبران جهان چنین نکنند. این طرز فکر بین تمام مسئولان وجود دارد.

در دولت سیزدهم نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است

قاضی‌زاده در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه در یک سال و نیم اخیر هیچ اتفاق مثبتی در موضوعاتی نظیر اشتغال‌زایی و تعامل با دنیا رخ نداده، گفت: بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران در دولت سیزدهم نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است. در مورد تعامل با دنیا نیز بستگی دارد شما تعامل را چه ببینید و منظورتان از دنیا کدام کشورها باشد. اقداماتی نظیر پیوستن به پیمان شانگهای، افزایش تجارت با کشورهایی که زمانی با آن‌ها رابطه نداشتیم و کاهش سطح تنش و تهدید با برخی از کشورهای متخاصم منطقه مانند عربستان تعامل با دنیا نیست؟

وی افزود: دقیقا زمانی که مسائل بین ما و بسیاری از کشورهای جهان در حال حل شدن بود، عده‌ای در خارج و داخل که حس کردند این گسترش روابط به ضرر آن‌هاست، شروع به سنگ‌اندازی کردند.

مساله شهدا موی زنان بود

رییس بنیاد شهید در پاسخ به انتقاد فرزند یکی از جانبازان در مورد عدم رسیدگی شایسته بنیاد به خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین انتقاد از اینکه گفته می‌شود مهم‌ترین مساله برای شهدا موی زنان بوده است، اظهار کرد: کدام جانباز ما اکنون مشکل دارو دارد؟ من به عنوان خادم ایثارگران از خانواده بزرگ ایثار و شهادت انتظار دارم به مجاهدت و اهداف پدران‌شان احترام بگذارند نه اینکه قلب موضوع کنند و بگویند آیا مساله موی ماست؟ بله، مساله موی شماست. ما برای حفظ حرمت یک زن، شهید داده‌ایم. شما در وصیت‌نامه شهدا چیزی جز اسلام نمی‌بینید.

قاضی‌زاده در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری در مورد ناامیدی در جوانان کشور بیان کرد: امسال منابع دولت برای سرمایه‌گذاری در اشتغال‌زایی بخش خصوصی هفت برابر شده است. استخدام در دولت حد خاصی دارد. مجموع استخدامی‌ها و تبدیل وضعیت دولت فقط در حوزه ایثارگران، امسال و سال گذشته ۶۷ هزار نفر بوده است که این بیشترین میزان طی ۳۰ سال گذشته بود. البته دولت را تا اندازه‌ای می‌توان بزرگ کرد. بنابراین دولت به سمت افزایش سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی در بخش خصوصی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما بدون توجه به بازار کار، تعداد زیادی دانشجو جذب و فارغ‌التحصیل کرده‌اند، گفت: در حوزه ایثارگران ۷۰ درصد بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند. به خصوص برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی پیدا کردن شغلی در شان افراد با تحصیلات دانشگاهی سخت‌تر است. به همین دلیل ما در مدارس شاهد با نگاه به بازار کار در رشته‌های مختلف جذب دانش‌آموز داریم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: به علاوه این موضوع که اگر کسی در بخش خصوصی شاغل و تحت بیمه تامین اجتماعی باشد، اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را ندارد، در مورد خانواده‌های ایثارگران برچیده شده است. یعنی فرد با همان بیمه‌ای که دارد، تبدیل وضعیت می‌شود و اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را دارد و چه‌بسا سابقه کاری‌اش در بخش خصوصی به عنوان یک امتیاز مثبت در استخدامش دیده می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.