صفحه اصلی / دسته بندی نشده / تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد برای دانش بنیان‌ها
تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد برای دانش بنیان‌ها

تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد برای دانش بنیان‌ها

واحدهای تولیدی خرد و کوچک دانشبنیان یا صادراتی می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد تومان با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد استفاده کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز،مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: اعطای تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد تومان با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد برای واحدهای تولیدی خرد و کوچک دانش بنیان یا صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.

محمدحسین مقیسه، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در مورد تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: بنا به گزارش بانک جهانی، ۶۸ درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط (حدود ۱۳۱ میلیون بنگاه) در کشورهای در حال توسعه نیاز مالی برآورده نشده‌ای حدود ۵ هزار میلیارد دلار دارند. در کشورهای مختلف، بانک‌ها از مهمترین ارکان تأمین مالی در قالب بدهی هستند. با توجه به آنکه بخشی از بنگاه‌های کوچک و متوسط به واسطه مسائل و مشکلات مختلف امکان بهره‌مندی از این ساختار را ندارند، ابزارهای مختلفی به مرور زمان تکامل یافته‌اند که یکی از این ابزارها ضمانت‌نامه‌های اعتباری است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: به منظور کاهش شکاف تأمین مالی صنایع کوچک در ایران، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با هدف «فراهم آوردن موجبات توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک، کوتاه کردن مدت زمان اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و دارای توجیه اقتصادی، با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و تضمین و تسهیل در توثیق تسهیلات اعطایی به این گونه طرح‌ها تاکنون موفق شده است ۲ هزار و ۲۶۱ فقره ضمانت‌نامه برای یک هزار و ۹۵ واحد صنعتی کوچک به ارزش ۱۴,۷۷۳ میلیارد ریال صادر کند.

وی یادآور شد: ضمانت‌نامه‌های اعتباری بخش عمده خدمات صندوق را به خود اختصاص داده است. این ضمانت‌نامه‌ها عموماً به نفع بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهت کمک به کسری وثایق صنایع کوچک که قصد دریافت تسهیلات اعم از سرمایه در گردش، توسعه و ایجاد واحد صنعتی دارند، صادر شده‌اند.

مقیسه افزود: گروه دوم ضمانت‌نامه‌های صادره صندوق مربوط به انواع ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری از قبیل شرکت در مناقصه و یا مزایده، پیش پرداخت و حسن انجام بوده است تا به وسیله آن اجرای قراردادها توسط بنگاههای صنعتی کوچک تسهیل شود.

وضعیت حمایت از دانش بنیان‌ها

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ادامه داد: علاوه بر این از ابتدای سال جاری، اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد برای واحدهای تولیدی خرد و کوچک دانش بنیان یا صادراتی از طریق تلفیق منابع صندوق با برخی از بانک‌های همکار در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی این منابع طرح‌های دانش بنیان است، گفت: سقف منابع قابل استفاده برای هر واحد معادل پنج میلیارد تومان است.

مقیسه افزود: همچنین بر اساس ضوابط صندوق، ضمانت تا سقف پنج میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت یا اعتباری و تا هفت میلیارد تومان برای پیمانکاری صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: نرخ کارمزد صدور ضمانت‌نامه ها برای سال اول ۱.۵ درصد و ۰.۲۵ درصد برای سال‌های بعد است که تا ۵۰ درصد امکان تخفیف دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: علاوه بر این موضوع در صندوق مصوب شده که طرح‌های دانش بنیان مجزا از فرآیند عادی بررسی و اعتبارسنجی شوند. بنابراین مقرر شده صف جداگانه‌ای برای متقاضیان دانش بنیان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در بخش اعتبارسنجی، میزان وثایق وابسته به رتبه اعتباری متقاضی است، گفت: برای طرح‌های دانش بنیان یک رتبه بالاتر از رتبه اعتباری آنها در نظر گرفته شده و برای مثال اگر پس از اعتبار سنجی متقاضی، رتبه واحد B و آن واحد دانش بنیان باشد، رتبه آن A در نظر گرفته می‌شود تا وثایق کمتری از آن‌ها دریافت شود.

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.