صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟
احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟

احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟

کسب و کار نیوز- طبق آخرین آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون، پسوند ir با یک میلیون و ۴۸۹ هزار دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به‌ طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

در همین رابطه به تازگی مرکز ثبت دامنه کشوری ایران طی یک اطلاعیه ای اعلام کرده است از ابتدای سال ۱۴۰۲ کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه نقطه آی آر فقط از طریق شناسه‌های کاربری احراز هویت شده پذیرفته خواهد شد و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟

در این راستا از متقاضیان دعوت شده به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود، در اسرع وقت با مراجعه به این لینک، نسبت به تکمیل اطلاعات شناسه کاربری و احراز هویت اقدام کنند و مسئولیت عدم اقدام در این خصوص بر عهده کاربر می‌باشد.

آخرین آمار دامنه های فارسی

طبق این گزارش، در ایران پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز  یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۱۰۶ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۷۹۹ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد که نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است.

احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟

پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ۴۲۰۳ مورد، دامنه ایران با ۱۵۵۷ مورد و دامنه ac.ir با ۱۱۸۸ دامنه‌ی فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۶۷۴ مورد، دامنه org.ir با ۲۳۶ مورد، دامنه sch.ir با ۲۲۲ مورد و دامنه gov.ir با ۲۰۰ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۷ دامنه فعال است.

به گفته مسوولان، با توجه به اینکه مطابق با سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، توسعه خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از اهداف راهبردی در نظر گرفته شده و دامنه فارسی ایران تأثیر زیادی در تحقق این هدف دارد، پیشنهاد می‌شود که امکان ثبت دامنه فارسی برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها سریع‌تر از سازمان‌های دولتی فراهم شود.

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.