به گزارش کسب و کار نیوز، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران پیرامون نظارت اتحادیه بر قیمت نان های طعم دار گفت: کنجد و تخمه از جمله افزودنی هایی هستند که از قدیم در صنف نان سنگک وجود داشت و به خواست مشتری به نان اضافه می شود. نرخ مصوب بر روی قیمت نان معمولی است و نان های طعم دار قیمت مصوب ندارند. به طور مثال قیمت کنجد که در اوایل ۱۴۰۰ ۵۰ تومان بود، اکنون بر روی ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان است که نانوایان به طور آزاد خریداری میکنند.
محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران پیرامون نظارت اتحادیه بر قیمت نان های طعم دار گفت: کنجد و تخمه از جمله افزودنی هایی هستند که از قدیم در صنف نان سنگک وجود داشت و به خواست مشتری به نان اضافه می شود. نرخ مصوب بر روی قیمت نان معمولی است و نان های طعم دار قیمت مصوب ندارند. به طور مثال قیمت کنجد که در اوایل ۱۴۰۰ ۵۰ تومان بود، اکنون بر روی ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان است که نانوایان به طور آزاد خریداری میکنند.
وی پیرامون نظارت اتحادیه بر فروش اینترنتی نان توسط پلتفرم ها خاطر نشان کرد: بر روی فروش اینترنتی اتحادیه نانوایان سنگک نظارتی ندارد اما بر نانوایان نظارت کامل وجود دارد. در این فروش نان گرانتر به فروش میرسد به این دلیل است که ۱۵ درصد خود پلتفرم سود بر میدارد و پیک به صورت جدا هزینه میگیرد. این دلیل گرانی نان به صورت خرید اینترنتی است. در صورتی که قیمت نان با قیمت مصوب به فروش رسانده شده است اما علاوه بر آن هزینه پیک هم اضافه می شود. نظارت اتحادیه به این صورت است که اگر شکایتی انجام شد، بر آن رسیدگی شود. سلیمانی ضمن اشاره به روند فعالیت نانوایان در ایام تعطیل سال گفت: در گذشته صنف سنگک، عصرهای جمعه را تعطیل می کردند اما اخیراً این طور نیست و ۹۵ درصد نانوایان سنگکی در روز تعطیل هم پخت دارند و چند درصد هستند که تنها در عصر روز تعطیل پخت ندارند.
وی در رابطه با سهمیه آرد نانوایان گفت: دولت طرحی را با عنوان کارت های هوشمند ارائه کرده است. فاز دوم این طرح به این صورت بود که نانوا هرچقدر که نان به فروش برساند همان قدر هم سهمیه آرد تحویل بگیرند که در صورت اجرای درست طرح بسیار خوبی بود؛ اما شرکتی این طرح را بر عهده دارد که پشتیبانی درستی انجام نمی دهد و رول کاغذی برای نانوایان ارائه نمی دهد. اتحادیه ما کاملاً با این طرح موافق است.
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران چالش های موجود برای طرح مذکور را اینگونه بیان کرد: تنها یک شرکت عهده دار این طرح است و زیر نظر بانک سپه فعالیت می کند. اگر این طرح را مانند کارت خوان های دیگر بین دو تا سه شرکت قرار می دادند، رقابت به وجود می آمد و خدمات آن هم بهتر انجام می شد. پشتیبانی این شرکت بسیار ضعیف است. برخی نانوایان وقتی تماس می گیرند و مشکل را اطلاع می دهند که باید به سرعت حل شود اما اقدامات این شرکت فوری نیست. گاهی تا ۲۴ ساعت هم زمان برده است. قول هایی برای پشتیبانی بهتر داده اند اما به نظر نمی رسد اتفاق مثبتی رخ دهد به این دلیل که یک شرکت است و درگیر مشکلات کل کارت خوان های ایران است!
سلیمانی با بیان چالش های موجود در اتحادیه نانوایان سنگکی، گفت: در سال ۱۴۰۰ ما نرخ نامه ای داشتیم که تا پایان سال اعتبار داشت. در سال جدید دولت اعلام کرد ۵۷ درصد دستمزد کارگر باید افزایش یابد. در مرحله بعد ارز ترجیحی حذف شد. نانوایی که یک کارگاه تولیدی است با هزینه ها و تورمی که صورت گرفته از کجا باید تأمین شود؟ در آنالیزها ۸۵ درصد هزینه های نانوایی در نرخ نان تأثیر میگذارد و ۱۵ درصد آن شامل آرد میشود. یعنی تنها ۱۵ درصد را دولت متقبل می شود و باقی هزینه ها را باید نانوا خود پرداخت کند.