صفحه اصلی / اسلایدر / روز خوش بورس در هوای برفی/ رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص در نیمه­ اول بازار
روز خوش بورس در هوای برفی/ رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص در نیمه­ اول بازار

روز خوش بورس در هوای برفی/ رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص در نیمه­ اول بازار

کسب و کار نیوز- بازار سرمایه به واسطه رشد قیمت‌های جهانی و همچنین نرخ ارز، روز اول کاری را پرقدرت آغاز کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص کل بازار سرمایه اولین روز کاری هفته را تا کنون (ساعت ۱۱:۳۰) با رشدی ۳۰ هزار واحدی، خود را به محدوده ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحد رساند تا مهر تاییدی بر تثبیت در کانال ۱ میلیون و۵۰۰ هزار واحدی بزند.

طبیعتا بازار سرمایه بازار ارزش محوری است و همواره ارزش ذاتی سهام مورد توجه سرمایه گذاران است، در چنین شرایطی بدیهی است رصد متغیرهایی که می توانند ارزش ذاتی سهام را کم و زیاد کنند برای فعالان بازار بسیار حیاتی و مهم است.

بنابراین دو پیشرانی که همواره بازار سرمایه­ از آن تبعیت می کند و چشم سرمایه‌گذاران به تغییرات آن دوخته شده است، تغییرات نرخ دلار و همچنین قیمتهای جهانی کامودیتی‌ها است. اگرچه بازار سرمایه مستقیما از نرخ ارز نیمایی تاثیر می پذیرد و نرخ نیمایی در هفته­ گذشته شاهد تغییرات زیادی نبوده است، اما شاید تصور سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه بر این است که رشد نرخ ارز در بازار آزاد صادر کننده­ سیگنالی مبنی بر رشد نرخ نیمایی است و نرخ نیما فاصله­ خود را به مرور با نرخ آزاد کم می‌کند. علتی که به نظر می‌رسد معلول آن رشد پرقدرت بازار سرمایه در روز اول هفته باشد.

همچنین دیگر عاملی که به نظر می‌رسد دلیل رشد پرقدرت کندل اولین روز هفته باشد، رشد قیمت کامودیتی های جهانی و به خصوص قیمت نفت در روزهای پایانی هفته­­ گذشته بود. بر همین اساس در دو روز گذشته به دلیل سیاست کاهش تولید نفت که توسط روسیه در دستور کار قرار گرفت، با رشدی نزدیک به ۳ درصد به نزدیک بشکه‌ای ۸۴ دلار رسید که سبزپوشی صنعت پالایشی بورس تهران را می‌توان متاثر از این رشد دانست.

افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، تهدید جدی برای سرمایه

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه با توجه به ریزش عجیب و غریب بازار سرمایه و رشد تورم و نرخ ارز، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی، عقب‌تر است و معمولا تجربه‌­­های تاریخی نشان داده بازار سهام این عقب ماندگی را به یک فاصله زمانی همواره جبران کرده است.

در شرایط فعلی که بازار یک ماهی است تقریبا وضعیت سبز و رو به رشدی را تجربه می کند و کم کم شاهد ورود پول حقیقی به بازار هستیم، به نظر می‌رسد زمزمه‌های افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند ترمز سفت و سختی برای بازار به حساب بیاید.

اگرچه به اعتقاد برخی کارشناسان افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، با توجه به عقب ماندگی بازار سرمایه از دیگر بازارهای مالی تاثیر منفی زیادی روی بازار ندارد، چرا که فعالان حرفه ای تر بازار سرمایه همواره رغبت کمتری به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود ثابت دارند و از آن طرف افرادی هم که سپرده بانکی را به بازار سهام ترجیح می دهند، طبیعتا به این بازار میل و رغبتی ندارند.

اما  به هرحال افزایش رسمی نرخ سود سپرده‌های بانکی عملا p به e بازار را که معمولا در محدود­­ی ۵-۶ بوده است را یک واحد پایین‌تر می‌آورد که همین امر فعالان حرفه‌ای بازار از جمله سبدگردان‌ها و مدیران پرتفو را به دردسر می‌اندازد و از طرفی کف سود آنها را عملا تا ۳۰ درصد برای سبدها در طول یک سال بالا می‌آورد که خود عاملی برای ایجاد ترس و کاهش جذابیت بازار سرمایه است.

نکته دیگری که شاید ترس فعالان بازار سرمایه را از افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بیشتر می کند، افزایش نرخ های غیر رسمی سود در صندوق های درآمد ثابت و انواع اوراق بانکی و بورسی است که طبیعتا از جذابیت های بازار سهام می‌کاهد. ادعایی که خیلی هم نمی‌توان آن را بیراه دانست چرا که در شرایطی که نرخ سود سپرده‌های بانکی روی ۱۸ درصد است، بررسی‌ها حاکی از پرداخت سودهای ۲۲-۲۳ درصدی توسط برخی بانک‌ها با شرایطی خاص است که این تصور را برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند که در صورت افزایش رسمی نرخ سود سپرده ها، سایر نرخ های متاثر از این نرخ  از جمله نرخ اوراق و …. به صورت غیر رسمی بالاتر می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.