به گزارش کسب و کار نیوز، توسعه بازار فناوری نانو جز اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران است. گسترش صادرات این محصولات، راه یافتن به بازارهای خارجی و کشف بازارهای جدید به تنوع سبد صادراتی کشور و پایداری شرکتهای فعال در حوزه فناوری نانو، کمک میکند.
صنعت نانو یکی از حوزههای فناورانهای است که در ایران روند رشد و توسعه خود را به خوبی طی کرده و سالها است محصولات تولیدی در این زمینه هم پای بازار جهانی تولید و عرضه میشوند؛ به همین دلیل ورود این محصولات باکیفیت ایران ساخت به جهان و دیگر کشورها یک ضرورت و هدف مهم است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان آن را دنبال میکند.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری نیز برای ورود این محصولات به بازار جهانی به دنبال اجرای برنامههایی است که ذیل کریدور فناوری تا بازار عملیاتی شده و به توسعه بازار محصولات نانو کمک کرده است.
بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد در سال ۱۴۰۰ شرکتهای فناوری نانو موفق به صادرات محصولات این فناوری به ارزش ۶۲ میلیون دلار شدهاند.همچنین پس از سال ۱۳۹۸ حجم صادرات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری روند صعودی گرفته و صادرات این محصولات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد رشد کرده است.
شرکتهای تولیدی فناوری نانو در سال ۱۴۰۰، محصولات خود را به ۴۸ کشور صادر کرده اند. ترکیه و عراق مهمترین میزبانان محصولات نانوفناورانه ایران ساخت هستند که شرکتهای دانشبنیان بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات به این دو کشور را ثبت کرده اند. دیگر مشتریان این محصولات هم شامل روسیه، هند، قزاقستان، آمریکا، انگلستان، مغولستان، پاکستان و غیره میشود.