صفحه اصلی / اسلایدر / درآمد نفتی سرانه ایران ۴۰۰ دلار در ۷ ماه/ ۱۰ عضو اوپک درآمد سرانه بیشتری از فروش نفت دارند
درآمد نفتی سرانه ایران ۴۰۰ دلار در ۷ ماه/ ۱۰ عضو اوپک درآمد سرانه بیشتری از فروش نفت دارند

درآمد نفتی سرانه ایران ۴۰۰ دلار در ۷ ماه/ ۱۰ عضو اوپک درآمد سرانه بیشتری از فروش نفت دارند

کسب و کار نیوز- اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی سرانه ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای امسال را فقط ۴۰۰ دلار برآورد کرده است که این رقم تنها از درآمد نفتی سرانه نیجریه و ونزوئلا بیشتر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد متوسط درآمد نفتی سرانه اوپک در هفت‌ماهه سال جاری میلادی ۹۵۰ دلار بوده است که این رقم نزدیک به کل درآمد سرانه نفتی اوپک در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۱ یعنی ۱۱۰۴ دلار است.

اعضای اوپک درآمد نفتی سرانه متفاوتی در هفت‌ماهه ۲۰۲۲ داشته‌اند و شکاف درآمدی عمیقی از این نظر بین کشورهای عضو اوپک مشاهده می‌شود به طوری که نیجریه به عنوان کشوری که کمترین درآمد نفتی سرانه را دارد تنها ۹۷ دلار درآمد نفتی سرانه داشته، اما این رقم برای کویت ۱۲۶ برابر بیشتر بوده است. درآمد نفتی سرانه کویت در هفت‌ماهه ۲۰۲۲ افزون بر ۱۲۲۴۰ دلار اعلام شده که بیشترین رقم در میان اعضای این سازمان است.

ایران نیز با وجود این که یکی از تولیدکنندگان بزرگ اوپک محسوب می‌شود از نظر درآمد نفتی سرانه در رده‌های پایینی قرار دارد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی سرانه ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای امسال را فقط ۴۰۰ دلار برآورد کرده است که این رقم تنها از نیجریه و ونزوئلا بیشتر است.

ایران به عنوان هجدهمین کشور پرجمعیت جهان به‌رغم تولید و صادرات بالای نفت درآمد نفتی سرانه کمتری نسبت به کشورهای کم جمعیتی مثل کویت، لیبی و عراق دارد. درآمد نفتی سرانه کویت ۳۰ برابر ایران در هفت ماهه ۲۰۲۲ بوده است.

درآمد نفتی سرانه ایران در سال ۲۰۲۱ افزودن بر ۴۶۵ دلار بوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است درآمد نفتی سرانه ایران در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۲ به ۶۷۸ دلار برسد که این رقم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد خواهد داشت.

پس از کویت که بیشترین درآمد نفتی سرانه را در هفت‌ماهه ۲۰۲۲ داشته است امارات با ۶۷۰۹ دلار در رتبه دوم و عربستان با ۴۷۸۰ دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

میزان درآمد نفتی سرانه دیگر اعضای اوپک عبارت است از: الجزایر ۴۹۰ دلار، آنگولا ۶۸۵ دلار، کنگو ۷۶۹ دلار، گینه استوایی ۱۶۳۶ دلار، گابن ۱۶۷۰ دلار، عراق ۱۶۴۴ دلار، و لیبی ۲۲۲۹ دلار.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.