صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کسبینو، پلتفرم مشمول دریافت بسته حمایتی کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال
کسبینو، پلتفرم مشمول دریافت بسته حمایتی کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

۵ پلتفرم، مشمول دریافت بسته حمایتی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال شدند

کسبینو، پلتفرم مشمول دریافت بسته حمایتی کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

پلتفرم‌های کسبینو، روبیکا، شیپور، ایتا و سروش پلاس از بین ۲۴ پلتفرم درخواست دهنده برای دریافت بسته حمایتی کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال تاکنون مشمول دریافت این بسته شده‌اند. معاون وزیر ارتباطات گفت: حجم خیلی بالایی از مردم در سکو‌های بومی حضور پیدا کرده‌اند. در اوایل کار نگرانی جدی برای کمک به زیرساخت‌های فنی سکو‌ها داشتیم. اما با پیگیری‌های انجام‌شده تقریبا مشکل زیرساختی و فنی نداشتیم.

امروز (۲۷ آذر) در مراسمی، پلتفرم‌های مشمول آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال از وضعیت فعلی‌شان گزارش‌هایی ارائه کردند. همچنین نمایندگان دستگاه‌هایی که تکالیفی در این آیین‌نامه دارند از فرایندهای اجرایی آیین‌نامه گزارش دادند.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: مراجع ذی‌صلاح تصمیماتی برای بستن سکوهای خارجی علی‌رغم مشکلات و گرفتاری‌ها برای مردم گرفتند. این مساله تکلیف سنگین‌تری برای دولت به وجود آورد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: منظم در حال پیگیری آیین‌نامه در دستگاه‌های مختلف هستیم.‌ هدف‌گذاری این است فردی که وارد سکو می‌شود از مزیت‌های سکوها و آیین‌نامه استفاده کنند. حجم خیلی بالایی از مردم در سکوهای بومی حضور پیدا کرده‌اند. در اوایل کار نگرانی جدی برای کمک به زیرساخت‌های فنی سکوها داشتیم. اما با پیگیری‌های انجام‌شده تقریبا مشکل زیرساختی و فنی نداشتیم.

او همچنین اظهار کرد: باید در شرایط فعلی بسته تبلیغاتی خوشامدگویی خود به کسب‌وکارها را بارز و روشن کنند. از طریق سایت ۱۶۴۹ این ظرفیت را ایجاد کردیم که هم بگوییم چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و هم اینکه اگر مشکل، مسأله و نگرانی‌ای در رابطه با سکوها وجود دارد، بازخوردها را نیز دریافت کنیم. هر چه حمایت از سوی دولت وجود دارد این آمادگی وجود دارد که همه را در قالب سایت و مرکز تماس ۱۶۴۹ ارائه کنیم.

سامانه ۱۶۴۹ که شامل سایت و مرکز تماس است به منظور پوشش مصوبات و اخبار مربوط به آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی شده است که امکان ثبت شکایت از دستگاه‌ها‌ و سکوهای مشمول و پیگیری آنها را نیز فراهم می‌کند.

۵ پلتفرم مشمول آیین‌نامه شده‌اند

حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات در مورد تکالیف وزارت ارتباطات گفت: آیین‌نامه مشتمل بر چهارده ماده است که در هفت ماده از آن وزارت ارتباطات تکالیفی را بر عهده دارد.
اولین اقدام بلافاصله بعد از تصویب، احراز شرایط سکوهای مشمول بود. برای اینکه مشخص کنیم کسب‌وکارها به چه مسیری هدایت شوند و کدام سکوها را انتخاب کنند، شرایط حداقلی برای سکوها را مشخص کردیم.

۲۴ درخواست دریافت شد و تا کنون ۵ سکو انتخاب شده‌اند

او ادامه داد: گام دوم، حمایت‌های تبلیغاتی از سکوها بود. آیین‌نامه اجرایی بسته‌های تبلیغاتی از جمله بسته‌های پیامکی را تدوین کردیم و به زودی ابلاغ خواهد شد. بسته‌های تبلیغاتی که سکوها به کسب‌وکارها ارائه می‌کنند نیز اعلام شده و قابل استفاده است. موضوع سوم بحث خدمات لجستیکی و حمل‌ونقل بود. تعامل با هماهنگی شرکت ملی پست و سایر اپراتورهای پستی انجام شده است. خدمات زیرساختی وزارت ارتباطات نیز پای کار آمده و برخی سکوها که نیازمند این حمایت‌ها بودند اعلام کردند و حمایت‌ها انجام شده است.

او در مورد تسهیلات پرداختی که در ماده ۷ آیین‌نامه مذکور آمده است نیز اعلام کرد دستورالعمل اجرایی این بخش تدوین شده است و به محض تخصیص اعتبار از سوی وزارت اقتصاد، فرایند اجرایی شروع خواهد شد.

منکرسی همچنین گفت: موضوع ماده ۱۰ نشان اعتماد ثبت‌شده است. با توجه به اینکه برخی کسب‌وکارها خانگی هستند و در سامانه تسهیل‌گری کسب‌وکارها وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند به‌زودی نشان اعتماد دریافت کنند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات به عرضه خدمات دولتی از طریق پلتفرم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: خدمات دولت هوشمند از طریق پنجره واحد ارائه می‌شود و بعضی از طریق گذرگاه خدمات ارائه می‌شود. لیست این خدمات به سکوها ارائه شده است و سکوها خواهند توانست با ترکیب این خدمات، آنها را ارائه کنند.

او در پاسخ به خبرنگار پیوست در مورد اینکه آیا استقبال پلتفرم‌ها از آیین‌نامه حمایتی کافی بوده است یا خیر گفت: این فرایند فرایندی نیست که یک‌شبه انتظار داشته باشیم همه کسب‌وکارها سکوی مورد نظر خود را پیدا کنند و مهاجرت را کامل انجام دهند. کما اینکه اطلاع‌رسانی هم به طور کامل انجام نشده است. خیلی از کسب‌وکارها تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام نداده‌اند.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز گفت: حساب‌های امانی و اقساطی در آیین‌نامه مطرح بوده و با همکاری بانک مرکزی این کار را انجام دادیم. با هماهنگی با فعالان فین‌تک پایلوت حساب‌های اقساطی در حال انجام است و تا یک ماه آینده بهره‌برداری می‌شود. در مورد حساب‌های امانی با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم و فکر می‌کنم تا یکی دو ماه آینده قابل بهره‌برداری باشد.

نماینده بانک مرکزی نیز گفت: دو موضوع مشخصا برای بانک مرکزی در آیین‌نامه است. در ماده دو امکاناتی را باید برای سکوهای داخلی فراهم کنیم. کیف دیجیتال و استفاده از ریال دیجیتال. ریال دیجیتال برای برخی سکوهای داخلی فاز تستش رد شده است و به زودی قابل استفاده است. درگاه پرداخت نیز قابل بهره‌برداری است.

نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اعلام کرد این صندوق آماده پرداخت تسهیلات به پلتفرم‌ها برای تجهیز زیرساخت‌های فنی و سایر هزینه‌ها مانند هزینه نیروی انسانی است.

در این مراسم نمایندگان ۵ سکوی مشمول نیز حضور داشتند و گزارش‌هایی ارائه کردند. مینا مهرنوش، مدیرعامل کسبینو گفت: در کسبینو سعی کردیم امکاناتی را فراهم کنیم که کسب‌وکارها همدیگر را پیدا کنند. کلیه خدمات حرفه‌ای کسب‌وکار را ارائه می‌کنیم. امکان مکان‌محوری به خدمات حوزه کسب‌وکار را اضافه کردیم. کار دیگر در حوزه اشتغال و کاریابی است. کارجوها و کارفرماها می‌توانند نزدیک‌ترین شغل در نزدیکی خود را پیدا کنند. خدمات حرفه‌ای که ارائه می‌شود توانمندسازی و منتورینگ است.

او افزود: برای خیلی کسب‌وکارهایی که در مکان‌ ثابتی حضور ندارند بسته حمایتی تا تخفیف ۱۰۰ درصدی تهیه کرده‌ایم. حضور در کسبینو کاملا رایگان است ولی برای خدمات ویژه مبالغ اندکی گرفته می‌شود.
کسبینو شتاب‌دهنده‌ای است که زیر نظر معاونت علمی فعالیت می‌کند.

حسین قائمی، نماینده ایتا نیز گفت: بعد از گذشت پنج سال از عرضه ایتا، طبق آمار کافه بازار ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نصب داریم. ۱۵.۸ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۹.۲ میلیون کاربر فعال روزانه نیز داریم. روزانه به اندازه یک استادیوم آزادی کاربر جدید داریم.

او ادامه داد: قابلیت‌های ویژه کسب‌وکارها، ایجاد کانال رسانه محور است که به صورت آلبوم پست‌ها را نشان می‌دهد. چیزی شبیه اینستاگرام. بسته‌های حمایت ایتا تا ۸۰ درصد تخفیف برای تبلیغات کسب‌وکارها در چهار پله نظر گرفته است. نیازی نیست کاربر عضو باشد و با قابلیت web view می‌تواند تمام محصولات را ببیند.
پنل ایتایار را برای مدیریت محتوا کانال ایجاد کردیم.

او آمارهای دیگری ارائه کرد و گفت: ۸۴ میلیون گفت‌وگوی شخصی روزانه در ایتا صورت می‌گیرد. ۱۱ میلیون پست در گروه‌های عادی، ۸.۵ میلیون پست در سوپرگروه‌ها. ۸۰ هزار فعال رسانه‌ای، ۸۲ هزار کانال عمومی و ۴۵۰ هزار کانال خصوصی و گروه‌ در ایتا فعالیت می‌کنند. بازدید از کانال‌های عمومی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون است. ۱۷ ترابایت در هر روز محتوای جدید قرار داده می‌شود.

نماینده روبیکا نیز گفت: تجربه کاربران در ایران مبتنی بر سکوهای بین‌المللی بوده، آنها ما را تحریم کرده‌اند و خیلی امکان درآمدزایی وجود نداشته است. ۴۵۸ میلیون کانال و گروه و حدود ۷۰ میلیون کاربر رجیسترشده داریم.

او در مورد حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین نیز گفت: تولیدکننده‌های محتوا premium مثل فیلم‌های سینمایی. بخش ویژه‌ای برای نمایش محتواهای پریمیوم داریم و ظرفیتی برای کسانی داریم که این محتواها را آماده می‌کنند. تولیدکننده‌های محتوای آزاد در روبیکا حضور دارند و وظیفه خودمان دیدیم که به اینها کمک کنیم درآمد کسب کنند. روزی ۵۰۰ -۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و می‌خواهیم کاری کنیم که از تبلیغات نیز بیشتره بهره‌مند شوند. گروه سوم فروشگاه‌های اینترنتی هستند. ۱۶ هزار فروشگاه اینترنتی داریم. صفحه لندینگ اختصاصی برای فروشگاه‌ها طراحی شده است. تلاش می‌کنیم هر چه سریعتر کاربر خود را بگیرند.

مرادی نماینده سروش‌پلاس نیز گفت: در این مدت به شدت روی موضوع فنی کار می‌کردیم. بعد از بیش از سه سال کار مداوم نسل جدید سروش‌پلاس را معرفی کردیم. کر بیزینس پیام‌رسان است و تمامی امکانات پایه پیام‌رسانی را دارد.

او ادامه داد: در کنار این امکانات، ویترین و دستیار صوتی است. ۲۰ میلیون درخواست ماهانه دستیار صوتی را داریم. پشتیبانی از کسب‌وکارها را وظیفه دانستیم. سعی کردیم به معرفی شدن کسب‌وکارها کمک کنیم. در ویترین صحفه کسب‌‌وکار زدیم. تخفیف روی تبلیغات اعمال کردیم. از همان روزهای اول که روی پلتفرم‌های خارجی محدودیت پیش آمد ارائه کردیم. یک سری تامین‌کننده اجناس ایرانی را به کانال‌دارها معرفی کردیم.

خدمات تکمیلی مثل پست هم هست که تخفیف داشته باشند.

مرادی از حضور ۱۱۳ هزار کانال که در یک ماه گذشته کسب درآمد کرده‌اند خبر داد و گفت: ۲۴ هزار کانال فروشگاهی‌داریم، ۵۰۷ کانال در دسته‌بندی ویترین‌مان توانسته‌ایم معرفی کنیم.

روئین صمدزاده، نماینده شیپور نیز به انتقاد از وضعیت فعلی کسب‌وکارها پرداخت و گفت: خیلی از مردم دغدغه کسب‌وکار ندارند و به دلیل شرایط اقتصادی، کالاهای دست دوم خود را می‌فروشند. حتی معاوضه کالا با مواد غذایی انجام می‌شود. شیپور این فضا را فراهم می‌کنند. ما به فکر کار عملی هستیم. با کف مردم و جامعه در تماس هستیم که خیلی شرایط خوبی ندارند. کسب‌وکارها به هر دلیلی از پلتفرم خارجی محروم شده‌اند.

او اضافه کرد: نیاز امروز کسب‌وکارها استخدام کردن و جلوگیری از مهاجرت نیروها است. این چیزی نیست که با فرآیندهای فعلی امکان‌پذیر باشد. وارد یکی از فرایندهای وام‌گیری شده‌ایم و واقعا فرسایشی است. اولین چیزی که می‌خواهند وثیقه است که شرکت‌ها در تهیه آن دچار مشکل هستند.

همچنین مطالعه کنید:

چهارمین «گزارش پایداری» ایرانسل منتشر شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تنها بازیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.