صفحه اصلی / اسلایدر / وعده دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده به کجا رسید؟/ قیمت عجیب کامیون های اسقاطی
وعده دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده به کجا رسید؟/ قیمت عجیب کامیون های اسقاطی

وعده دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده به کجا رسید؟/ قیمت عجیب کامیون های اسقاطی

کسب و کار نیوز- گرچه قرار بود دولت برای نوسازی ناوگان جاده ای فرسوده تمهیداتی همچون واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی در نظر بگیرد، اما هم‌اکنون خبری نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز، ۲۶ آذر همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین روزها در حوزه حمل ونقل و اقتصاد کشور به شمار می‌رود چرا که در این روز کامیون داران و رانندگان نقش تاریخ سازی را در حوزه جابه جایی و حمل کالا ایفا کردند. تعیین این روز به این مناسبت در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت.

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و ۲۶ آذر سال ۱۳۶۱، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یک صد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی‌های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه‌های جنگی، نگرانی‌هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی در پیامی تاریخی، کامیون داران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع‌تر کشتی‌ها فراخواندند.

به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمه اللّه مبنی بر تخلیه کشتی‌های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه‌های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه الله، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال ۱۳۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد.

براساس این گزارش باوجود آن که همواره این روز برای بخش حمل و نقل و رانندگان بسیار مهم است و تنها این روز گوش شنوایی برای شنیدن مشکل آن‌ها وجود دارد، اما هم اکنون در دو سه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا چندان همانند قبل پررنگ نیست.

به گفته بسیاری از رانندگان برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای مقرر شده بود دولت تمهیداتی را در نظر گیرد و با واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی بخشی از مشکلات آن‌ها برطرف شود، اما هم اکنون خبری از تحویل کامیون‌ها نیست و از سوی دیگر با سخت گیری و ایجاد قوانین جدید نه تنها مشکل حل نشده بلکه باعث افزایش هزینه‌های مادر این بخش هم شده است.

کامیون های اسقاطی به یک میلیارد تومان رسیده است

براساس این گزارش حسینی یکی از رانندگان کامیون گفت: در ۳ تا ۴ سال گذشته وعده‌های برای ارائه کامیون‌ها به ما داده شد و اعلام کردند که برای تحویل این کامیون باید در ابتدا کامیون فرسوده اسقاط شود و ما در آن زمان این اقدام را انجام دادیم، اما در حال حاضر برای تحویل این واحد هم دوباره اعلام می‌کنند باید کامیون اسقاطی تحویل دهید تا کامیون جدید را به شما تحویل دهیم که همین امر باعث شده که برای خرید یک کامیون فرسوده ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان هزینه کنیم.

کامیون داران هیچ وقت اعتصاب نمی کنند

همچنین مهدوی یکی دیگر از کامیون داران به باشگاه خبرنگاران درباره یکی دیگر از مشکلات خود گفت: عدم تامین سوخت کافی و تخصیص نیافتن سوخت متناسب با مسیری که طی می کنیم همچنین عدم هماهنگی هزینه ها با تن کیلومتر و گرانی لاستیک و روغن موتور باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای ما کامیون داران شده است، اما با این وجود همواره در راه وطن فعالیت کرده ایم و هیچ وقت اعتصابی برای ما کامیون داران وجود نداشته است.

براساس این گزارش در چند وقت اخیر بسیاری از کامیون داران به دلیل مشکلاتی که اغتشاش گران برای آنها ایجاد کرده بودند با مشکلاتی از جمله شکستن شیشه کامیون و یا حتی زخمی کردن آنها روبرو شده بودند که این مشکلات هم باعث نشده که آنها دست به اعتصاب ویا حتی اعتراض کنند.

بر اساس این گزارش در همین زمینه فیروز خدایی رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران به باشگاه خبرنگاران گفت: به هیچ عنوان کامیون داران دست به اعتصاب و یا حتی اعتراض نزده اند و همواره برای حمل و جابه جایی کالا از بنادر کشور همکاری لازم را داشته اند.

او می گوید: کامیون داران برای تامین سوخت و حتی لاستیک و روغن موتور با مشکلات بسیاری روبرو هستند، اما هیچ وقت این موضوعات باعث نشده است که کامیون داران فعالیت خود را متوقف کنند.

بازنگری نحوه تخصیص سوخت به کامیون ها ضروری است

در همین رابطه هم آقایداریوش امانی رئیس سازمان راهداری حمل ونقل جاده ای در خصوص حل مشکل سوخت کامیون داران گفت: با وزارت نفت جلساتی داشته‌ایم و مقرر شد، شرکت نفت موضوع فواید تخصیص سوخت به ناوگان که موجب نارضایتی رانندگان کامیون شده را کار کند تا مشکل این قشر زحمتکش و جهادگر برطرف شود.

او می گوید: فعلا قرار شده “تنخواه سوخت” برای رانندگان این حوزه مشخص شود و در اختیار رانندگان قرار گیرد تا مشکل آنها رفع شود، البته پس از انجام بررسی‌های کارشناسی جدول قواعد تعیین سوخت ناوگان بازنگری شده که جدول جدید سوخت اعلام خواهد شد.

امانی گفت: جا دارد از تک‌تک کامیونداران قدردانی شود که در همه شرایط مانند سیل، زلزله، هشت سال جنگ تحمیلی و با همه تهدیدات تحریم‌ها با مسائلی مانند تامین قطعات و لاستیک و مساله سوخت کنار آمده به خدمت و در حقیقت این جهاد ادامه دادند. اگر حادثه‌ای برای راننده کامیونی پیش آید، او نه تنها مال بلکه ممکن است جانش را نیز از دست دهد، بنابراین ضمن تشکر از این قشر زحمتکش، به عنوان خادم رانندگان تمام تلاش خود را برای تامین منافع صنفی آنها به کار می گیریم.

براساس این گزارش با وجود تمهیداتی که برای حل مشکل کامیون داران در نظر گرفته شده است، امیدواریم مشکل سوخت آن‌ها برطرف شود، اما با تمامی این تدابیر یکی از اصلی‌ترین مشکل در این بخش نوسازی ناوگان است که باید در این خصوص روند نوسازی و تحویل کامیون‌ها تسریع شود چراکه حدود ۶۰ درصد از ناوگان حمل ونقل جاده‌ای فرسوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.