صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلایل رشد سپرده‌های بانکی
دلایل رشد سپرده‌های بانکی

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

دلایل رشد سپرده‌های بانکی

سرمقاله

در آمار ارایه شده برای مانده کل سپرده ها تفکیکی انجام نشده است. یعنی مشخص نشده است این مانده حساب ها مربوط به حساب های بلندمدت است یا حساب های جاری. باید توجه داشته باشیم که پول سپرده شده در بانک بلند مدت بوده است یا کوتاه مدت. در صورتی که پول سپرده شده در بانک تبدیل به سپرده جاری شده باشد، می توان گفت علت آن شرایط تورمی در کشور است. اما در صورتی که تبدیل به شبه پول و بلند مدت شده باشد باید دلایل آن را بررسی کرد. به هر حال، این آمار نشان می دهد پول هایی که از بورس خارج شده در پارکینگ موقت بانکها انتقال پیدا کرده است. به عبارتی دلیل افزایش سپرده‌های بانکی، خروج پول‌ها از بازار بورس است. در حال حاضر پول مردم در بورس کاهش یافته و رو به نزول است. زمانی که مردم با شکست بورس مواجه شدند پول ها را برای نگهداری و سرمایه گذاری در دیگر بازارها وارد بانکها کردند.
به احتمال زیاد اگر آمار مانده پول در بانکها در آذرماه داده شود، خواهیم دید منابع ذکر شده در بازارهای ارز و سکه ورود کرده اند. مردم برای خرید ارز و سکه پول های پارک شده در بانکها را خارج کرده اند. با این حرکت هم در مدتی که پول در بانکها مانده سود دریافت کرده اند و هم با وارد کردن آنی این پول ها به بازارهای دیگر به سود می رسند. به عبارتی بازی دور سر برد برای دارندگان این پول ها محسوب می شود.
در دو هفته اخیر شاهد بودیم که تقاضا در بازار ارز و سکه افزایش یافته است. یعنی پول ها به این بازارها هدایت شدند. از طرفی دیگر بسیاری از صاحبان منابع، این چول ها را برای خرید ملک در دیگر کشورها هزینه می کنند. گزینه واریز ریالی در ایران که از سوی فروشندگان ملک در کشورهای دیگر برای ایرانیان فراهم شده این امکان را می دهد که مردم از پول های خود برای سرمایه گذاری در دیگر کشورها استفاده کنند. این شرکت ها فقط برای تسویه از منابع ارزی استفاده می کنند. این اتفاقات در مجموع منجر به کمبود منابع در بانکها و به دنبال آن افزایش تورم و رشد پایه پولی در کشور می شود. چراکه بانکها نمی توانند بر روی پول هایی که در بانک وجود دارد حساب باز کنند. تورم انفجاری در نتیجه همین اتفاقات رقم خواهد خورد. مشکلات بسیار دیگری در نتیجه این اتفاقات در انتظار اقتصاد ایران است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.